Dla wielu kierowców serwisowanie auta na gwarancji powinno się odbywać wyłącznie w ASO? Czy tak jest w praktyce? Czy nowy samochód trzeba serwisować w ASO?
Nie da się ukryć, że gwarancja na samochód to dobra rzecz: właściciel ma „spokój” z ewentualnymi naprawami, które, jeśli tylko wystąpią, bierze na siebie producent auta. Poza tym jest jeszcze psychiczny komfort, że jeśli gwarancja obowiązuje, to podczas jej trwania nie wystąpią problemy i samochód można użytkować bez żadnych ograniczeń.
Jak jednak wiadomo, posiadanie gwarancji na samochód ma też swoje gorsze strony, głównie te finansowe. Przyjęło się, że gwarancja obowiązuje jedynie w przypadku systematycznego odstawiania samochodu na przeglądy wykonywane w autoryzowanych w stacjach obsługi. Te zazwyczaj nie są tanie, a wręcz kilkakrotnie droższe od przeglądów wykonywanych w placówkach niezależnych, i to w tym samym zakresie. Nic zatem dziwnego, że kierowcy zastanawiają się, czy nowy samochód trzeba serwisować w ASO? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.
Czy nowy samochód trzeba serwisować w ASO?
Teoretycznie nie ma obowiązku serwisowania auta na gwarancji w ASO. Ten wymóg zniosła dyrektywa GVO z 2010 roku, uznając, że świadczenie tego rodzaju usług wyłącznie przez autoryzowane stacje obsługi jest naruszeniem reguł panujących na wolnym rynku. Zatem – nowy samochód na gwarancji nie musi być serwisowany wyłącznie w ASO, choć w praktyce „wymiganie” się od placówek autoryzowanych wcale nie jest takie proste, a już na pewno nie zapewni tak istotnego na gwarancji „świętego spokoju”.
Serwisowanie samochodu na gwarancji poza ASO
Warunki ochrony gwarancyjnej ustalane są przez producentów samochodów. Użytkownicy aut powinni być świadomi ich obowiązywania, dlatego przy kupnie pojazdu otrzymują także książkę gwarancyjną zawierającą wszystkie procedury i zakres serwisowania samochodu przez okres gwarancyjny.
Umowa nie wymusza jednak konieczności udawania się na przeglądy do ASO. Dopuszcza serwisowanie auta w placówce niezależnej, jednakże musi ona przeprowadzić przegląd zgodnie z wymaganiami producenta samochodu. Serwis nieautoryzowany musi wobec tego dysponować odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem diagnostycznym, stosować części o jakości porównywalnej z oryginalnymi i wykonywać wyłącznie czynności wyznaczone przez producenta (przy danym przebiegu). Musi to przy tym udokumentować, abyśmy mieli potwierdzenie serwisowania samochodu zgodnie z zaleceniami i nie mieli problemów w razie nieuznania naprawy gwarancyjnej przez producenta np. z uwagi na niewłaściwy cykl serwisowania.
Gwarancja na samochód – kiedy nie będzie obowiązywać?
Trzeba przy tym pamiętać, że gwarancja przestanie obowiązywać w momencie własnoręcznej ingerencji w konstrukcję pojazdu, m.in. poprzez przeprowadzenie chiptuningu lub założenie instalacji gazowej poza autoryzowaną stacją obsługi. Nie oznacza to jednak, że w nowym aucie nie możemy nic zrobić. Takie czynności jak wymiana opon, bezpieczników, żarówek lub regulacja oświetlenia można wykonać samemu lub zlecić zaufanemu warsztatowi, nawet jeśli zdecydowaliśmy się serwisować samochód na gwarancji w ASO. Lepiej jednak dogłębnie przestudiować warunki gwarancyjne naszego auta, bowiem ustalane są indywidualnie przez producentów.
Naprawa w ramach gwarancji nie obowiązuje też w przypadku usterek powstałych wskutek błędów eksploatacyjnych. Jeśli wobec tego skrzywimy felgę na krawężniku, zalejemy silnik w kałuży lub zignorujemy kontrolkę awarii na zestawie wskaźników, nie ma co liczyć na bezpłatną naprawę.