NowościAktualnościCzy elektryczne auta naprawdę są ekologiczne?

Czy elektryczne auta naprawdę są ekologiczne?

„Elektryki” zyskują na popularności w Europie. Pojawiły się jednak głosy, że takie auta wcale nie są przyjazne dla środowiska. Przekonaj się, jak jest naprawdę.

Dziennikarze niemieckiego dziennika Bild zwracają uwagę na coś, co nazywane jest „śladem węglowym”. Sprawdzając szkodliwość aut dla klimatu powinno się uwzględniać nie tylko rodzaj spalanego paliwa, ale także proces produkcji samochodu. A wówczas najczęściej okazuje się, że „elektryki” wcale nie są tak ekologicznie jak się powszechnie uważa.

W akumulatorach trakcyjnych występują metale ziem rzadkich, których wydobycie powoduje zanieczyszczenie obszaru wokół kopalni. Do tego produkcja baterii nie odbywa się na miejscu, zazwyczaj potrzebne pierwiastki są transportowane między kontynentami do fabryki. Następnie gotowy akumulator ponownie udaje się w podróż, tym razem do zakładu, w którym powstaje samochód. A na koniec wyprodukowane auto trafia do kontenera i płynie przez ocean do kraju docelowego.

Bild podaje, że przy produkcji baterii do „elektryka” jest emitowana ogromna ilość CO2, odpowiadająca pokonaniu 50 tysięcy kilometrów samochodem z silnikiem spalinowym. Niemieccy dziennikarze wysłali zapytania do 8 producentów aut elektrycznych, po przejechaniu ilu kilometrów ich pojazdy stają się przyjazne dla środowiska. Odpowiedział jedynie przedstawiciel Nissana.

Zobacz również: Regeneracja baterii w hybrydach

Eksperci z Agora Energiewende, think-tanku zajmującego się kwestiami transformacji energetycznej, wyliczyli po ilu kilometrach samochody elektryczne „spłacą” swój dług wobec klimatu. Wyniki nie napawają optymizmem. Audi e-tron staje się przyjazny dla środowiska po przejechaniu aż 100 tysięcy kilometrów, różne modele Tesli potrzebują na to 60-75 tysięcy kilometrów, a Nissan Leaf – 52 tys. km. Najlepiej wypadł e-Golf – „spłaca” swój dług po 45 tysiącach km.

Należy przy tym pamiętać, że mówimy tutaj jedynie o śladzie węglowym powstałym na etapie produkcji auta elektrycznego. Podczas eksploatacji „elektryka” jego szkodliwość dla klimatu zależy od tego, w jaki sposób wytwarzany jest prąd, który go napędza. Jedynie energia pochodząca z odnawialnych źródeł pozwala skutecznie zredukować ślad węglowy.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji