NowościAktualnościCztery silniki i 2000 KM w vanie. To postrach supersamochodów!

Cztery silniki i 2000 KM w vanie. To postrach supersamochodów!

W projektowaniu sportowych aut granice są wyznaczane głównie przez fantazję konstruktorów. Nie brakowało jej twórcom Forda Pro Electric SuperVan z czterema silnikami o łącznej mocy 2000 KM.

Motorsport od zawsze był dobrym sposobem na sprawdzanie nowych technologii, a zarazem promocję dostępnych już rozwiązań czy modeli. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Ford, który od 1971 roku w oparciu o Transita tworzy prototypowe SuperVany. Pierwszy z nich otrzymał 440-konny silnik 5.0 V8 z legendarnego GT40. W 1984 r. został odsłonięty SuperVan 2 z 590-konnym silnikiem Cosworth V8 z wyścigowego Forda C100. Dekadę później na torach pojawił się SuperVan 3. Jego sercem był motor Cosworth HB o mocy 650 KM – stosowany w bolidach F1 z tamtych lat.

Ford E-Transit SuperVan

Po długiej przerwie Ford przypomniał sobie o oryginalnym projekcie i powrócił do niego z odpowiednim rozmachem. Podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood zadebiutowała czwarta odsłona SuperVana. Została opracowana z zachowaniem ścisłej tajemnicy przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii, specjalizującą się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów. Za projekt nadwozia odpowiadał zespół Ford Design z Kolonii w Niemczech.

Zgodnie z aktualnymi trendami samochód ma napęd elektryczny, który zespołowi konstruktorów zapewnił większą swobodę, dzięki mniejszym wymaganiom dotyczącym rozmieszczenia podzespołów i chłodzenia, czyli palących problemów w przypadku silnika spalinowego. Specjalnie skonstruowany zestaw chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 50 kWh zamontowano w sposób zapewniający optymalne rozłożenie masy i niski środek ciężkości, a jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut. Ford SuperVan - wnętrze

Kierowca ma dostęp do informacji na temat ładowania i akumulatora za pośrednictwem ekranu dotykowego w kabinie. Cztery silniki elektryczne dostarczają łącznie 2000 KM. Każdy pracuje przy osobnym kole, co przekłada się na brak problemów z trakcją i doskonałą dynamikę – możliwość przyspieszenia do 100 km/h w niecałe dwie sekundy oznacza, że to najszybszy SuperVan w historii.

Ford Transit Supervan - silnik

W konstrukcji SuperVana, opracowanej na potrzeby sportów motorowych, połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia, które zostało efektownie poszerzone oraz zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki. Udział Ford Performance i STARD w projektowaniu elementów sportowych jest natychmiast dostrzegalny – drapieżnie uformowane kształty przedniego splittera, progi boczne i tylny dyfuzor to atrybuty wyczynowego samochodu. Wraz z przetłoczeniami w tylnej części nadwozia i płetwie na dachu, która przechodzi w spojler, generują siłę docisku, która zapewnia dobrą trakcję przy wysokich prędkościach. Sportowe rozwiązania trafiły też do zawieszenia opartego o cztery podwójne wahacze w różnych długościach. Przednia i tylna rama pomocnicza, wsporniki i hamulce stosowane w pojazdach wyczynowych zapewniają siłę hamowania i sterowność.

To była wymarzona okazja, aby stać się częścią historii kultowego SuperVana i na nowo wyobrazić sobie, czym mógłby on być w XXI wieku. Czwarty rozdział historii SuperVanów pisaliśmy z myślą o tym, by stworzyć najszybszy i najbardziej ekstremalny model, zachowując jednocześnie DNA Transita. Proporcje nadwozia mają więcej dramatyzmu, niż w przypadku modelu E-Transit Custom, a przednia listwa oświetleniowa wygląda bardzo futurystycznie, co sprawia, że Electric SuperVan prezentuje się jako absolutny szczyt języka stylistycznego Transita – wyjaśnia Amko Leenarts, dyrektor działu projektów w Ford of Europe.

Do wnętrza Forda Pro Electric SuperVan trafiły kubełkowe fotele, klatka bezpieczeństwa, a także duży ekran dotykowy SYNC, przeniesiony z pojazdów seryjnych Forda, takich jak Ford Mustang Mach-E 6, służący do sterowania zaawansowanymi systemami łączności i informacji.Ford Transit Supervan - wnętrze

Ekran dotykowy umożliwia również wybór trybów jazdy, które dostosowują mapy momentu obrotowego, parametry rekuperacji i reakcje na gaz do różnych scenariuszy jazdy:

  • Road – (droga) używany w rzadkich przypadkach „normalnej” jazdy
  • Track – (tor) zapewnia najlepsze parametry dla osiągania wysokich prędkości i pokonywania zakrętów na torze z oponami typu slick
  • Drag – (wyścigi równoległe) zapewnia maksymalne przyspieszenie na torach wyścigów równoległych na oponach radialnych
  • Drift – ułatwia jazdę kontrolowanymi poślizgami
  • Rally – (rajd) optymalne osiągi na asfaltowych i szutrowych odcinkach rajdowych

Elektronika odpowiada także za procedurę startową, kontrolę trakcji, ogranicznik prędkości w alei serwisowej oraz układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego, które przekazuje odzyskaną energię do akumulatora – podobnie jak funkcja L Mode w E-Transicie. Przy niskiej prędkości tryb ECO włącza najoszczędniejszy tryb hamowania regeneracyjnego i wyłącza napęd na tylną oś. Aby uzyskać maksymalną prędkość, wystarczy nacisnąć przycisk E-Boost, dzięki któremu kierowca ma pod ręką chwilowe zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Z kolei tryb Tyre Cleaning Mode całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą. Powoduje to palenie opon przedniej lub tylnej osi, co umożliwia oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.Ford ETransit SuperVan

Inżynierowie Ford Performance mogą monitorować SuperVana na torze za pomocą specjalnie opracowanego oprogramowania zarządzającego, które przetwarza dane otrzymywane na żywo na informacje o prędkości, czasach okrążeń i pracy systemów. Jak każda dobra ciężarówka, Electric SuperVan dysponuje przestrzenią ładunkową za kierowcą; boczne drzwi ułatwiają załadunek i rozładunek, a Ford opracował bezpieczny system elektromagnetycznych zamków, które można otwierać i zamykać za pośrednictwem ekranu SYNC.

Trud włożony w opracowanie samochodu opłacił się. Za kierownicą Forda Pro Electric SuperVan Romain Dumas, rekordzista z wyścigów górskich Goodwood i Pikes Peak, a także Północnej Pętli Nürburgringu, wykręcił szósty najlepszy czas na tegorocznym Festiwalu Prędkości w Goodwood, tracąc niecałą sekundę do znanego z występów w Le Mans Jaguara XJR12D!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji