NowościAktualnościCyberatak paraliżuje tysiące dealerów samochodowych w USA i Kanadzie

Cyberatak paraliżuje tysiące dealerów samochodowych w USA i Kanadzie

Tysiące dealerów w USA i Kanadzie zostało sparaliżowanych przez atak hakerów na dostawcę oprogramowania dla branży automotive.

W wyniku cyberataków na dostawcę oprogramowania dla branży motoryzacyjnej, CDK Global, tysiące dealerów samochodowych w USA i Kanadzie zmaga się z poważnymi zakłóceniami w działalności. Ataki te spowodowały wyłączenie systemów sprzedaży, finansowania i wynagrodzeń, zmuszając wielu sprzedawców do powrotu do tradycyjnych metod pracy. Dwa cyberataki na firmę CDK Global, które dostarcza oprogramowanie do prawie 15 000 dealerów samochodowych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, doprowadziły do sparaliżowania ich systemów.

Wielu sprzedawców samochodów zostało zmuszonych do prowadzenia działalności w tradycyjny sposób przy pomocy kartki papieru i długopisu.

„Wszystko jest zdezorganizowane – musimy robić wszystko ręcznie,” powiedział Kevin Red, sprzedawca samochodów w AutoNation Honda Dulles w Sterling, Virginia. „To jest dyskomfort dla wszystkich. Dla nas, dla zarządu, dla klientów.”

Dealer USA
Największe punkty dealerskie w USA mierzą się z niespotykaną awarią systemów informatycznych.

Co stało się z systemami CDK?

CDK doświadczyło pierwszego ataku we wtorek wieczorem. Firma wyłączyła systemy w środę i przywróciła część z nich do działania w środę po południu. Jednak jeszcze tego samego dnia doszło do kolejnego „incydentu”.
Eksperci z zakresu cyberbezpieczeństwa twierdzą, że przywrócenie wszystkich systemów CDK do pełnego działania może zająć tygodnie.
„Jeden taki cyberatak ma nieproporcjonalne skutki,” powiedział Jake Williams, członek kadry na Instytucie Zastosowanego Bezpieczeństwa Sieciowego, firmy doradczej z zakresu cyberbezpieczeństwa. „Większość organizacji po prostu nie ma planów odzyskiwania danych po awarii i planów awaryjnych zachowania ciągłości działania.”
Z sytemów CDK korzysta też kilka wielkich firm motoryzacyjnych takich jak Ford, General Motors i Stellantis.

Czy nadal można kupić samochód?

Można. Na papierze. Klienci w większości przypadków nie mają dostępu do systemów finansowania i rejestracji pojazdów. Dopóki CDK nie rozwiąże swoich problemów nie będzie powrotu do normalności. Niektórzy dealerzy pozwalają odjechać klientom zakupionymi samochodami i wrócić, aby dokończyć „papierkową” robotę i sfinalizować sprzedaż, gdy system CDK w salonie znów będzie działał poprawnie.
Na razie nie wiadomo czy i kiedy systemy wrócą do pełnej sprawności. Jeden z dilerów z Teksasu mówi wprost: „Trzeba być przygotowanym na prowadzenie działalności bez dostępu do sieci, w oldskulowy, tradycyjny sposób, a twoi pracownicy muszą być tego świadomi i przygotowani. Zdarzyło się raz, zdarzy się i drugi.”

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji