Renault Kadjar - kamera cofania

Wielu kierowców nie lubi parkowania tyłem. Razem z ekspertami Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiadamy, na co trzeba zwracać uwagę podczas cofania.

W teorii jazda do tyłu to prosty i bezpieczny manewr, ponieważ wykonuje się go z bardzo niską prędkością. Jednak jak wynika z policyjnych statystyk, w ubiegłym roku w Polsce doszło do 459 wypadków drogowych, których przyczyną było właśnie nieprawidłowe cofanie. W wyniku tego rodzaju zdarzeń łącznie zginęło 12 osób.

„Cofanie wymaga skoordynowania wielu czynności: kontrolujemy odległość od stojących obok aut czy innej przeszkody, staramy się nie zajechać nikomu drogi i utrzymać właściwy tor jazdy. W takiej sytuacji łatwo na przykład przeoczyć pieszego czy rowerzystę pojawiającego się za pojazdem, dlatego niezbędna jest maksymalna koncentracja podczas wykonywania manewru” – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przed wyjechaniem z miejsca parkingowego, musimy ocenić sytuację za samochodem – dobrze zrobić to, zanim jeszcze usiądziemy za kierownicą. Zweryfkujmy, w jakiej odległości są inne auta oraz wszelkie rodzaju przeszkody – filary, słupki, barierki. Oczywiście należy się także upewnić, czy za naszym samochodem akurat ktoś nie przechodzi i uważać na to podczas wykonywania manewru.

Właśnie dlatego w przypadku cofania pośpiech jest złym doradcą. Spiesząc się, łatwo czegoś nie zauważyć i w najlepszym wypadku skończy się to obcierką na zderzaku. Przy zachowaniu odpowiedniej prędkości mamy czas, żeby na spokojnie ocenić wszystkie zagrożenia.

„Obserwujmy przestrzeń obok i za pojazdem zarówno za pomocą lusterek, jak i przez tylną oraz prawą tylną szybę. W ten sposób zapewniamy sobie maksymalną widoczność. Jeżeli jednak to wciąż za mało, bo widok zasłania nam jakaś przeszkoda albo mamy mało miejsca, warto poprosić o pomoc pasażera” – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Cofanie wymaga od nas także koncentracji, dlatego warto przyciszyć radio, które może nas rozpraszać i zagłuszać czujniki parkowania oraz odgłosy otoczenia, jak np. ostrzegawczy krzyk. Jeśli nasz samochód jest fabrycznie wyposażony w czujniki cofania, to system audio powinien automatycznie wyciszyć muzykę, gdy włączamy wsteczny bieg.

Na koniec warto też przypomnieć, gdzie absolutnie nie wolno wykonywać manewru cofania. Ten manewr jest zabroniony w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie oraz drodze ekspresowej. Za naruszenie zakazów cofania w tunelach, na mostach i wiaduktach grozi mandat w wysokości 200 zł i 2 punkty karne, a za cofanie na autostradzie lub drodze ekspresowej – mandat w wysokości 300 zł i 5 punktów karnych.

Redakcja poleca:

Taryfikator mandatów w Polsce (2020)

Taryfikator punktów karnych w Polsce (2020)

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 3.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here