PoradyPoradyHistoria pojazdu. Sprawdzanie VIN. Dekoder numeru VIN. Gdzie najlepiej sprawdzać?

Historia pojazdu. Sprawdzanie VIN. Dekoder numeru VIN. Gdzie najlepiej sprawdzać?

Co to jest numer VIN, jakie informacje zawiera? Jak i gdzie sprawdzić VIN za darmo i poznać historię pojazdu

Każdy opuszczający fabrykę samochód posiada swój indywidualny numer identyfikacyjny, zwany numerem VIN (Vehicle Identification Number). By zrozumieć jego istotę, można go porównać do przydzielanego każdej osobie numeru PESEL.

VIN to numer identyfikacyjny pojazdu nadany przez producenta i umieszczony na tabliczce znamionowej. Jeszcze w latach 70. nie było standardu go określającego. Współczesny numer VIN składa się z 17 znaków – cyfr i liter z wyłączeniem liter I, O oraz Q. Ten 17-znakowy ciąg liter i cyfr zawiera w sobie najistotniejsze informacje na temat danego samochodu, numer VIN to historia pojazdu.

Z numeru VIN dowiemy się skąd pochodzi auto (kraj i miejsce produkcji), w którym roku zostało wyprodukowane, z jakim silnikiem i w jakim kolorze opuściło fabrykę. Niektórzy producenci wykorzystują numer identyfikacyjny do zanotowania pozornie nieistotnych danych, ale przybierających na znaczeniu podczas kariery auta na rynku wtórnym. Korzystając z dekodera VIN można poznać np. fabryczne wyposażenie konkretnego samochodu, kolor tapicerki itd. W pewnym sensie to historia pojazdu, a właściwie jej początek.

Z czego się składa numer VIN?

Choć na pierwszy rzut oka numer VIN nie ma logicznego ciągu, jego tworzenie odbywa się według ustandaryzowanych schematów, do których muszą stosować się wszyscy producenci. Dzięki ujednoliceniu ciągu znaków w jeden szyk znacznie łatwiej zidentyfikować konkretny samochód i minimalizuje się ryzyko wytworzenia niepotrzebnego chaosu w dokumentach.

historia pojazdu
Aktualne wytyczne dotyczące wydawania numerów VIN obowiązują od 1981 r. W starszych pojazdach lub sprowadzonych z Japonii znajdziemy tzw. krótki numer VIN. By zarejestrować taki samochód, musimy uzyskać zgodę Ministerstwa Infrastruktury.

 

Numer identyfikacyjny składa się z trzech głównych części. Pierwsza – VMI, czyli pierwsze trzy znaki – to informacja o producencie, czyli marka i kraj pochodzenia. Kolejne sześć (VDS) oznacza kod pojazdu. Zawiera on m.in. informacje o modelu auta, poziomie wyposażenia i zastosowanym silniku, a ostatnie, dziewiąte miejsce nazywa się znakiem kontrolnym, umożliwiającym sprawdzenie poprawności numeru VIN. Ostatnie osiem znaków (VIS) stanowi numer identyfikacyjny konkretnego egzemplarza. Można z niego odczytać kod zakładu wytwarzającego samochód, numer seryjny konkretnego egzemplarza lub rok produkcji.

Numer VIN w praktyce – jak go czytać?

WVG ZZZ5NZ 8W031284

 

 

  • WVG – trzy pierwsze znaki to identyfikator producenta (VMI). Mówi o kraju producenta i wskazuje markę auta.
  • ZZZ5NZ – kolejne 6 znaków to kod opisujący pojazd (VDS), zawierający informacje o modelu, rodzaju nadwozia i wyposażeniu.
  • 8W031284 – numer identyfikacyjny egzemplarza (VIS), pozwalający zidentyfikować konkretny egzemplarz i określić jego wiek.

Dodatkowe informacje z numeru VIN

W VGZZZ5N Z 8 W 031284

 

 

  • W – pierwszy znak określa kraj pochodzenia producenta (nie produkcji auta). Europejskie mają pierwszą literę z zakresu S-Z, a niemieckie auta zazwyczaj W (Volkswagen – WVW).
  • VGZZZ5N – opis egzemplarza, zależny od producenta. Dwa pierwsze znaki (tutaj VG) określają firmę i czasami rodzaj samochodu, np. VG to Volkswagen, typ SUV. Dalsze symbole dotyczą konkretnego modelu: zawierają np. opcje wyposażenia.
  • Z – znak kontrolny, umieszczany obligatoryjnie w samochodach z USA. W europejskich autach to zazwyczaj litera Z. Nic nie oznacza, pozwala sprawdzić, czy numer VIN jest poprawny.
  • 8 – data produkcji, ukryta jako 10. zna numeru VIN. Inaczej rok modelowy auta, w niemieckich autach zaczyna się już w pierwszych dniach sierpnia. Przykładowe kody: 9 – 2009, A – 2010, B – 2011.
  • W – kod fabryki pozwalający określić zakład, w którym wyprodukowano auto. Np. w przypadku Volkswagena A to Ingolstadt, X to Poznań, W – Wolfsburg.
  • 031284 – numer seryjny, mogący się składać także z liter. Zawiera dodatkowe informacje na temat auta.

Problem z odczytaniem roku produkcji

Ta ostatnia funkcja, oznaczana w dziesiątym znaku kodu, jest jedną z najistotniejszych dla kierowców. Jej odczytanie może się jednak okazać skomplikowane, ponieważ nie dla każdego producenta rok modelowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Na przykład marki niemieckie rozpoczynają nowy rok modelowy nie z początkiem roku, a po wakacjach (początek września). Dlatego też Volkswageny wyprodukowane w tym okresie będą mieć kod już następnego roku kalendarzowego.

Gdzie znaleźć numer VIN w samochodzie?

historia pojazduW świetle przepisów numer identyfikacyjny powinien znajdować się na stałym elemencie samochodu. Producenci zwykle wybijają numery (lub wypalają laserem) w miejscach, gdzie trudno będzie go zmienić, a jednocześnie umożliwiających odczytanie go nawet w przypadku poważnego zniszczenia karoserii. W związku z tymi wytycznymi numer VIN przeważnie można znaleźć:

  • na przegrodzie czołowej;
  • przy kielichu przedniego zawieszenia;
  • na szkielecie karoserii przy błotniku, progu, podłodze bagażnika;
  • na ramie (w przypadku terenówek).

Dodatkowo wypisany VIN można znaleźć na różnych nalepkach w samochodzie, tabliczce znamionowej czy w okienku szyby przedniej.

historia pojazdu
Producenci często umieszczają numer VIN także na tabliczkach znamionowych i naklejkach umieszczonych na słupkach drzwiowych.

Co zrobić, gdy nie można odczytać numeru VIN?

To częsta przypadłość, gdy auto uczestniczyło w kolizji lub okolice wybitego numeru zostały skorodowane. Wtedy właściciel musi pójść do rzeczoznawcy, by ten stwierdził jego nieczytelność. Następnie wydział komunikacji wystawia skierowanie na stację kontroli pojazdów. Wtedy samochód otrzymuje nowy numer VIN, nadany przez konkretną SKP. Warto się o to zatroszczyć, bo bez wybitego VIN-u (lub z nieczytelnym) nie sprzedamy samochodu, a nawet go nie zezłomujemy.

Prześwietl używane auto po numerze VIN

Dzięki numerowi VIN poznamy wiele informacji, bardzo często przydających się podczas zakupu auta z drugiej ręki. Możemy przede wszystkim porównać wybrane elementy konkretnego egzemplarza z danymi zawartymi w numerze. Na przykład podczas weryfikacji wyposażenia może się okazać, że samochód fabrycznie nie miał określonego elementu, a obecnie już go posiada. Wtedy samochód najprawdopodobniej uczestniczył w kolizji, a owe różnice wynikają z wykorzystania części z innego auta podczas naprawy. Podobnie z rocznikiem szyb – jeśli nie pokrywa się z danymi w VIN-ie, być może auto ma za sobą wypadkową przeszłość. Oprócz tego za pomocą numeru VIN można łatwiej poznać historię serwisową samochodu (lecz będą to naprawy zwykle niewykraczające poza ASO) i dowiemy się, czy auto figuruje jako skradzione.

Aby uzyskać te wszystkie informacje, wystarczy wygenerować darmowy (czasami odpłatny) raport ze stron gromadzących numery VIN pojazdów z całego świata. Czasami wielu ciekawych rzeczy dowiemy się, wpisując VIN w przeglądarce Google lub szukając informacji na stronach miłośników konkretnej marki/modelu. Poniżej odsyłamy do naszych artykułów szerzej opisujących kwestię sprawdzania numeru VIN przez internet.

Jak sprawdzić historię auta?


Tak zwane sprawdzanie auta po VIN przed zakupem daje wgląd w historię pojazdu. Sam VIN to historia pojazdu, ale tylko jej część. Żeby poznać pełną historię warto sprawdzić, czy pojazd oferowany jako bezwypadkowy i czy rzeczywiście nie miał żadnego wypadku, a przebieg jest autentyczny. Takie raporty określające historię pojazdu generują różne internetowe serwisy. Część informacji otrzymuje się za darmo, ale pełna wersja raportu jest płatna, choć trzeba przyznać, że to koszt pomijalny w porównaniu do wartości zakupu czy ewentualnych niespodziewanych napraw.

Jak sprawdzić samochód po numerze VIN przez internet?
Oto lista przydatnych witryn

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji