ISOFIX

System ISOFIX ma zagwarantować rodzicom szybkie i bezpieczne zamontowanie fotelika samochodowego. Czym właściwie jest ISOFIX? Czy spełnia swoją funkcję?

Koncepcja innowacyjnego systemu ułatwiającego montaż fotelików dziecięcych w samochodzie pojawiła się już w latach 90., lecz na popularności zyskała dopiero w nowym tysiącleciu. System ISOFIX, bo o nim mowa, stał się rozwiązaniem na skalę globalną już w 1999 roku, jednak dopiero 7 lat później na dobre rozpowszechnił się na naszym kontynencie: Unia Europejska wydała bowiem w 2006 roku nakaz stosowania go w każdym nowym modelu samochodu, a w 2011 roku system ISOFIX musiał już znaleźć się w każdym nowo wyprodukowanym aucie.

Które foteliki samochodowe są najbezpieczniejsze? Zobacz test ADAC z 2019 roku!

Co to jest ISOFIX?

Skrót ISOFIX oznacza International Organisation for Standardisation Fixture (ISO Fixture), czyli nic innego jak ujednolicony na skalę międzynarodową system mocowania fotelika samochodowego. W założeniu miał on przede wszystkim ułatwić rodzicom obsługę przenośnego miejsca do przewozu dzieci, ale i zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa młodego pasażera. Z realizacją obydwu zamiarów wyszło różnie: nie każdy fotelik z ISOFIX zdobywa maksymalną liczbę punktów w testach bezpieczeństwa, z kolei nie każdego da się obsłużyć w sposób intuicyjny.

System ISOFIX w samochodzie składa się z dwóch dolnych, metalowych uchwytów, oddalonych od siebie o 28 cm i przymocowanych bezpośrednio do nadwozia. Znajdują się one pomiędzy oparciem a siedziskiem kanapy, jak i przedniego fotela pasażera. Z tyłu producenci przeważnie montują dwa mocowania ISOFIX, umożliwiając zainstalowanie dwóch fotelików.

ISOFIX 05
Elementy systemu ISOFIX: 1 – zaczep ISOFIX; 2 – wkładka pilotująca; 3- uchwyt ISOFIX. Rysunek pochodzi ze strony www.fotelik.info.

Stabilizację siedziska dodatkowo wspomaga zabezpieczenie górne w postaci paska mocującego (top tether). Pas wpina się do specjalnego uchwytu, umieszczonego z tyłu oparcia kanapy albo na spodzie bagażnika, a następnie mocno naciąga. W ten sposób przeciwdziała on nadmiernemu wychylaniu się (przy umieszczeniu przodem do kierunku jazdy) i obracaniu fotelika w awaryjnych sytuacjach, dodatkowo chroniąc dziecko przed obrażeniami. Istotę jego działania najlepiej pokazuje poniższy filmik:

Top Tether
Górny pas zabezpieczający należy podczepić do dedykowanego uchwytu i naciągnąć. Rysunek pochodzi ze strony www.fotelik.info.

By móc skorzystać z dobrodziejstw systemu ISOFIX, należy kupić fotelik wyposażony w odpowiednie mocowania ISOFIX lub tzw. bazę, która sprawdzi się na dłuższą metę: często jedna baza pasuje to fotelików dla dzieci w różnym przedziale wiekowym. Choć uchwyty ISOFIX są na liście wyposażenia wszystkich aut wyprodukowanych po 2011 r., z ich odnalezieniem we wnętrzu bywa różnie. Ze względów estetycznych producenci mają tendencję do nadmiernego „chowania” ich za siedzeniem bądź zaślepiania. Niezależnie od stopnia „ukrycia” mocowań, o obecności ISOFIX powinny informować widoczne oznaczenia, np. metki lub guziki.

Fotelik ostrzeże przed pozostawieniem dziecka w aucie! W jaki sposób?

ISOFIX
O obecności systemu ISOFIX w aucie powinny informować stosowane, umieszczone w widocznym miejscu metki.

Przy naprawdę przemyślanym i wyeksponowanym systemie ISOFIX, instalacja fotelika samochodowego faktycznie zajmuje dosłownie chwilę. Wystarczy zatrzasnąć zamki mocujące na uchwytach w aucie i dosunąć bazę maksymalnie do oparcia. Operację ułatwiają plastikowe wkładki pilotujące. Problemy pojawiają się w przypadku trudno dostępnych mocowań, wyczuwalnych jedynie po włożeniu ręki w szczelinę między oparciem a siedziskiem: fotelikiem lub bazą trzeba wtedy celować „na oko”. Kierowcy-rodzice narzekają także na dyskusyjną lokalizację uchwytów ISOFIX (np. brak z przodu i aż 3 z tyłu), a także na trudności związane z obecnością zagłówka kanapy.

W czym bezpieczniej przewozić dzieci – w siedzisku czy foteliku samochodowym?

ISOFIX
Głęboko schowane uchwyty ISOFIX utrudniają intuicyjny montaż fotelika w samochodzie. Czasami trudno je wyczuć nawet sięgając wgłąb ręką.

System ISOFIX daje jednak pewność, że fotelik jest bezpiecznie przytwierdzony do konstrukcji samochodu (a nie tylko do siedzenia) i w razie wypadku nie będzie się przemieszczał po wnętrzu auta. Przy dojściu do wprawy lub po zamontowaniu na stałe bazy montaż fotelika dziecięcego nie pochłonie dużo czasu. Ryzyko popełnienia błędu jest przy tym minimalne, a na pewno mniejsze niż w przypadku fotelików mocowanych przy użyciu pasów bezpieczeństwa.

Polecamy uwadze inne testy fotelików samochodowych przeprowadzone przez ADAC:

Test 23 fotelików samochodowych

Test 30 fotelików samochodowych

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here