TestyTestCitroen C5 Aircross – pierwsza jazda

Citroen C5 Aircross – pierwsza jazda

  • Kompaktowy crossover, technicznie spokrewniony m.in. z Peugeotami 3008 i 5008
  • Funkcjonalne nadwozie, komfortowy charakter, póki co – tylko przedni napęd

C5 Aircross nie jest zupełną nowością – w ubiegłym roku rozpoczęto jego produkcję i sprzedaż w Chinach. Teraz czas na Stary Kontynent.

Europejska wersja modelu powstaje w Rennes we Francji w miejsce ostatniej generacji C5. Odzwierciedla to rynkowe trendy: SUV-y wypierają „tradycyjne” auta. Topowym Citroenem od teraz nie będzie więc C5, ale właśnie C5 Aircross.

Przestronny i przytulny

Francuski producent tytułuje swój nowy model SUV-em, choć mamy raczej do czynienia z crossoverem – na razie C5 Aircross będzie bowiem dostępny wyłącznie z napędem na przednią oś. Odmiana 4×4 z mocnym (ok. 300 KM) hybrydowym napędem plug-in, ma dołączyć do oferty pod koniec przyszłego roku. Nowy Citroen nie jest jednak samochodem wyłącznie na asfalt: na mniej przyczepnych nawierzchniach wspomaga się rozbudowaną kontrolą trakcji z trybami jazdy na różne nawierzchnie (Grip Control) oraz dużym, ponad 20-centymetrowym prześwitem.

C5 Aircross powstał ze znanych „klocków” koncernu PSA (Peugeot-Citroen). Bazuje na modułowej platformie EMP2, z której korzystają już m.in. Peugeoty 3008 i 5008. Producent zadbał jednak o wytyczenie granic oddzielających poszczególne modele: wymiarami C5 Aircross plasuje się pomiędzy jednym a drugim Peugeotem. W przeciwieństwie do 7-osobowego 5008 w jego wnętrzu może podróżować „tylko” 5 osób, za to wygodniej niż w – również 5-osobowym – 3008. To zasługa sporego rozstawu osi (273 cm; 3008: 268 cm).

W obu rzędach jest przestronnie, a ponadto Citroen oferuje przesuwną kanapę z regulowanym pochyleniem oparcia (każdy fotel reguluje się osobno), niemal płaski tunel środkowy oraz pojemny bagażnik (580-1630 l).

Na kierowcę C5 Aircrossa czeka konwencjonalny, ergonomiczny i dobrze wykonany kokpit. Gdzieniegdzie do wykończenia deski rozdzielczej oraz drzwi posłużyły twarde plastiki, ale na estetykę i tak nie można narzekać – tapicerowane wstawki sprawiają, że wnętrze jest przytulne. Atutem „C-piątki” są „kanapowe” fotele: choć wyglądają na płaskie, to całkiem dobrze przytrzymują ciało w zakrętach, a poza tym – za sprawą grubej pianki – są wyjątkowo wygodne.

Z naciskiem na komfort

Kolejnym atutem Citroena jest komfort jazdy. „Pluszowe” zestrojenie jego zawieszenia zaskakuje na tle często stosunkowo sztywnych, nastawionych na dynamikę jazdy rywali.
To efekt zastosowania amortyzatorów z hydraulicznymi odbojnikami, które „wyhamowują” gwałtowne ugięcia i odbicia kolumn. Rozwiązanie jest proste, a efekt wyczuwalny – C5 Aircross miękko i cicho tłumi większość dziur, a przy tym nie przechyla się nadmiernie i nie „przelewa” w zakrętach. Prowadzenie przypomina powiększonego C3: wspomaganie jest na tyle silne, że skręcanie nie nastręcza kierowcy żadnego wysiłku, ale pozwala zachować bezpieczną kontrolę nad autem.

Pod maską – starzy (i dobrzy) znajomi. Bazowa wersja będzie oferowana z udanym 3-cylindrowym benzynowym silnikiem 1.2 turbo. Poza tym do wyboru są diesel 1.5 oraz dwie mocne jednostki: benzynowa 1.6 turbo (181 KM) i diesel 2.0 (178 KM). Dwie ostatnie standardowo współpracują z dopracowanym, gładko pracującym 8-biegowym automatem. Obie można polecić: diesel ma dużo siły, płynnie przyspiesza i jest skutecznie wygłuszony, a benzynowy wariant pracuje jeszcze ciszej i wyróżnia się przyjazną charakterystyką z szeroką dostępnością momentu obrotowego.

C5 Aircross nie pozwala sobie na braki w wyposażeniu z zakresu multimediów i bezpieczeństwa. A do tego ma sensowne ceny.

Zobacz też: Citroen C5 Aircross – TEST

Citroen C5 Aircross: dane techniczne

Wersja PT 130 PT 180 EAT8 HDi 130 HDi 130 EAT8 HDi 180 EAT8
Silnik benz., turbo benz.,
turbo
turbod. turbod. turbod.l
Poj. 1199 ccm 1598 ccm 1499 ccm 1499 ccm 1997 ccm
Ukł. cyl./zawory R3/12 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maks. 131 KM/5500 181 KM/5500 131 KM/3750 131 KM/
3750
178 KM/
3750
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 250 Nm/1650 300 Nm/1750 300 Nm/
1750
400 Nm/
2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks. 195 km/h 219 km/h 189 km/h 189 km/h 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 8,2 s 10,4 s 10,6 s 8,6 s
Średnie zużycie paliwa  5,2 l/100 km 5,7 l/100 km 4,1 l/100 km 4,0 l/100 km 4,7 l/100 km
Cena od 86 900 zł od 104 400 zł od 96 900
od 104 400
od 114 900

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji