Kolejna nowość w klasie miejskich crossoverów, Citroen C3 Aircross, staje naprzeciw lidera segmentu, Renault Captura. Oto porównanie tych dwóch modeli przygotowane przez tygodnik „Motor”.
Wysyp nowości w segmencie miejskich crossoverów sprawił, że w ciągu bieżącego roku liczba aut tej klasy wzrośnie niemal dwukrotnie (z 6 do 11). Do najważniejszych premier należy Citroen C3 Aircross. Ten ciekawie stylizowany model ma szanse namieszać na rynku – wszak przy zakupie tego typu samochodów wygląd ma o wiele większe znaczenie niż w innych segmentach.
Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3
Ale interesujący design nie wystarczy, bo konkurencja jest bardzo wymagająca. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak nowy Citroen wypada na jej tle. Wybraliśmy Renault Captura. Mimo że od jego debiutu minęły już 4 lata, w Europie wciąż jest najchętniej kupowanym autem tej klasy. W Polsce ustępuje tylko Suzuki Vitarze.
Rozmiary nie decydują
Jak przystało na miejskie crossovery, oba auta mają nadwozia, których długość o kilkanaście centymetrów przekracza 4 m. Citroen nieco przerasta Renault – jest o 3,2 cm dłuższy, o 4,6 cm szerszy i o 3,1 cm wyższy (z relingami o 7,1 cm). Za to rozstawem osi wygrywa Captur – ale tylko o 2 mm.
Większe rozmiary Citroena nie zapewniają mu jednak lepszej przestronności. Z przodu ilość miejsca w obu crossoverach jest bardzo podobna (rozbieżności nie przekraczają 2 cm). Jednak w drugim rzędzie zdecydowanie lepiej wypada Renault – jego pasażerowie znajdą tam aż o 10 cm większą przestrzeń na nogi. A to już ogromna różnica.
Za to porównanie bagażników wygrywa Citroen. Ma o 33 l większą pojemność i o 7 cm niżej położony próg. A do tego o 75 kg większą ładowność.
Zawieszenie Renault skuteczniej tłumi wstrząsy i nawet w testowanym aucie z 17-calowymi kołami (o cal więcej niż w Citroenie) zapewnia wyższy komfort jazdy. C3 Aircross jest za to zwinniejszy, stabilniejszy i w przeciwieństwie do rywala nie pozwala sobie na bujanie przy gwałtownych manewrach.
Więcej nie znaczy lepiej
Oba samochody w porównaniu mają benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,2 l. Ta w Citroenie rozwija 110 KM mocy, Renault ma o 8 KM mocniejszą. W obydwu maksymalny moment obrotowy wynosi 205 Nm, ale C3 Aircross osiąga go przy 1500 obr./min, a Captur dopiero przy 2000 obrotów.
Silnik 1.2 w Citroenie ma tylko 3 cylindry, ale pozbawiony jest wielu wad tego typu konstrukcji. Odczuwalne wibracje występują tylko po mocnym dodaniu gazu przy najniższych obrotach, a odgłos pracy (choć warkotliwy i dość głośny) może się podobać. Podobnie jak reakcja na dodanie gazu – po wciśnięciu prawego pedału Citroen bez żadnej zwłoki zaczyna się rozpędzać. Nawet jeśli wskazówka obrotomierza pokazuje „1”. Wyraźne przyspieszenie zaczyna się w okolicy 1400 obr./min i nie ustaje aż do maksymalnych 6300 obrotów. Szkoda, że skrzynia ma tylko 5 biegów, a jej drążek – duże skoki.
W Renault poniżej 2000-2100 obr./min niewiele się dzieje. Sprawne przyspieszanie zaczyna się dopiero przy wyższych obrotach. Choć podczas pomiarów testowych Captur osiągał 100 km/h o niecałą sekundę wolniej niż słabszy rywal, w rzeczywistości trudno wyczuć różnice w dynamice obu aut. Renault „zawdzięcza” gorszy wynik dwusprzęgłowemu automatowi (do niedawna 118-konny silnik łączono tylko z tą skrzynią, teraz można go mieć również z ręczną), który nie pozwala na dynamiczny start z miejsca. Jednak na co dzień ważniejsze jest to, że dobrze dobiera jeden z 6 biegów i szybko je zmienia.
Choć dane katalogowe sugerują, że Citroen zużywa więcej paliwa niż Renault, podczas testu okazał się oszczędniejszy – zwłaszcza w mieście.
Dwie wizje bogactwa
C3 Aircross w topowej odmianie Shine przekonuje do siebie bogactwem elementów czyniących jazdę bezpieczniejszą. Seryjnie ma m.in. airbagi kurtynowe, asystenta pasa ruchu czy kamerę rozpoznającą znaki, a za dopłatą także układ pomagający zapobiec najechaniu na poprzedzający pojazd.
Captur nawet w najbogatszej wersji Initiale Paris nie ma tych elementów. Ale wyposażeniem i tak wygrywa z konkurentem. Bez dopłaty oferuje monitorowanie martwych pól, kamerę cofania, asystenta parkowania z czujnikami także w przednim zderzaku, światła Full LED, system dostępu bezkluczykowego i felgi 17′. Ale w testowanej odmianie najważniejsze jest wykończenie kabiny, w której skórą pokryto nie tylko siedzenia, lecz także spore fragmenty deski rozdzielczej i drzwi. Dzięki temu wnętrze Renault robi o wiele szlachetniejsze wrażenie niż to w Citroenie. Pozostaje tylko pytanie, czy jakiekolwiek wykończenie usprawiedliwia cenę na poziomie 92 400 zł, o 20 tys. wyższą niż u rywala…
Podsumowanie
Renault Captur nawet w drogiej topowej wersji Initiale Paris nie jest w stanie dorównać nowemu rywalowi spod znaku Citroena. C3 Aircross przekonuje do siebie przede wszystkim ciekawym wyglądem, świetnym silnikiem oraz bardzo rozsądnie skalkulowaną ceną.
Dane techniczne
Citroen C3 Aircross | Renault Captur | |
Silnik | benz., turbo | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 | 1197 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 | 118 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/1500 | 205 Nm/2000 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 415/182/164 cm | 412/178/157 cm |
Rozstaw osi | 260 cm | 261 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m | 10,4 m |
Masa/ładowność | 1159/621 kg | 1180/546 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 410/1289 l | 377/1235 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 45 l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 | 205/55 R17 |
Osiągi (dane producenta)
Citroen C3 Aircross | Renault Captur | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,6 s |
Zużycie paliwa | 5,9/4,6/6,0 | 7,0/4,7/5,5 |
Zasięg | 900 km | 810 km |
Dane testowe
Citroen C3 Aircross | Renault Captur | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 11,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,2 s (4. bieg) | — |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,1 s (5. bieg) | — |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,2 m | 36,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,7 m | 36,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 60,8 dB | 59,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,5 dB | 65,5 dB |
Rzeczywista prędkość | 96 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,1 | 2,5 |
Testowe zużycie paliwa | 8,1/5,5/6,8 | 8,9/5,9/7,4 |
Rzeczywisty zasięg | 660 km | 600 km |
Wyniki testu
Maks. liczba pkt | Citroen C3 Aircross | Renault Captur | |
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 40 | 16 | 21 |
Wykończenie i ergonomia | 20 | 15 | 15 |
Wyciszenie | 10 | 5 | 6 |
Bagażnik | 20 | 8 | 7 |
Suma | 90 | 44 | 49 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 20 | 14 | 13 |
Praca silnika | 10 | 8 | 8 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 7 | 8 |
Zużycie paliwa | 20 | 17 | 16 |
Suma | 60 | 46 | 45 |
Właściwości jezdne | |||
Trzymanie się drogi | 20 | 14 | 13 |
Komfort jazdy | 20 | 12 | 13 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 6 |
Suma | 50 | 33 | 32 |
Bezpieczeństwo | |||
Wyposażenie z zakr. bezp. | 20 | 12 | 6 |
Hamulce | 10 | 5 | 8 |
Suma | 30 | 17 | 14 |
Suma (bez kosztów) | 230 | 140 | 140 |
Miejsca | 1 | 1 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 40 | 28 | 15 |
Poziom wyposażenia | 20 | 9 | 18 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 5 | 2 |
Suma | 70 | 42 | 35 |
Razem | 300 | 182 | 175 |
MIEJSCA | 1 | 2 |