OponyTesty oponCitroen C3 1.2 PureTech – opinia, zalety i wady

Citroen C3 1.2 PureTech – opinia, zalety i wady

Obecna generacja Citroena C3 zadebiutowała w 2016 r. i z miejsca przypadła nabywcom do gustu. Sprawdzamy zatem, co decyduje o popularności tego auta i jego mocnej pozycji w roli bestsellera francuskiej marki.

W 2017 – pierwszym pełnym roku sprzedaży nowego modelu – popyt na C3 wzrósł o niewiarygodne 54% – ze 134 178 szt. do 206 661 szt. (dane Jato Dynamics). W ubiegłym roku nie było widać najmniejszych oznak znudzenia C-trójką. Wręcz przeciwnie, sprzedaż nawet minimalnie wzrosła, przekraczając 207 tys. egzemplarzy. Oto przegląd 20 najciekawszych rozwiązań, w tym plusów i minusów C3 w interesującej wersji 1.2 PureTech EAT6 – z benzynowym silnikiem turbo o mocy 110 KM oraz automatyczną, 6-biegową skrzynią.

1. Stylizacja

Citroen C3 - przód
Oświetlenie na trzech poziomach to charakterystyczna cecha nowych Citroenów.

Unikamy pisania o wyglądzie aut (koń jaki jest…), ale w przypadku C3 tego tematu nie da się pominąć. I nie chodzi o to, by komuś wmawiać, że auto jest ładne. Nic z tych rzeczy. Po prostu cały charakter tego samochodu i jego postrzeganie opiera się na tym, jak wygląda i w jaki sposób zaprojektowano liczne detale. Dzięki temu C3 nie jest samochodem nudnym, smutnym i nijakim – choć oczywiście wcale nie musi się podobać. Nadal trudno obok niego przejść obojętnie, mimo że od debiutu minęły już ponad 2 lata.

2. Personalizacja karoserii

Citroen C3 - dynamiczne
Dach może być malowany w różnych kolorach.

Atutem jest także możliwość indywidualizacji wyglądu zewnętrznego – do wyboru są pakiety, w których dach i detale wykończenia nadwozia są w kolorze kontrastującym z resztą nadwozia (białe, czarne, czerwone). To bardzo popularna opcja – wybiera ją 65% kupujących C3.

3. Airbumps – to działa

Panel Airbump

Boczne, szerokie i odkształcalne listwy drzwiowe są seryjne w wersjach Origins i Shine, a w Feel – opcjonalne. Choć nie są tanie – 1240 zł – warto je dokupić (ma je ponad połowa sprzedawanych C-trójek). O tym, że to nie tylko element stylistyczny, mieliśmy okazję się przekonać na własnej skórze. Podczas delikatnej stłuczki parkingowej Airbump przejął siłę uderzenia, drzwi nie uległy wgnieceniu i żadna naprawa nie była konieczna.

4. Koła jak w kompakcie

17-calowe obręcze kół

Poza podstawową wersją wyposażenia każde C3 ma felgi z ogumieniem o solidnej wielkości, takiej jak w typowym aucie kompaktowym – 195/65 R15 lub 205/55 R16. Oferowane za dopłatą felgi 17′ (na zdjęciach) także można spokojnie rozważyć, bo przy rozmiarze opon 205/50, po pierwsze, wcale nie tak łatwo je uszkodzić, a po drugie – w zasadzie nie ograniczają komfortu jazdy.

5. Nietuzinkowe detale we wnętrzu

Deska rozdzielcza

Można wprawdzie kupić C3 ze stonowanym szaro-czarnym wnętrzem, ale sympatyczny charakter tego auta wręcz zachęca do dopłacenia za ciekawsze wykończenie. W zależności od wybranej wersji zmienia się nie tylko tapicerka, ale także listwy wokół deski rozdzielczej są lakierowane lub chromowane. Co ciekawe ozdobne panele może pokrywać tkanina albo sztuczna skóra. W wyższych wersjach standardem są także charakterystyczne uchwyty do zamykania drzwi, przypominające rączki walizki (opcja w Feel, niedostępne w Live).

6. Bardzo wygodne fotele

Przednie fotele

Citroen nie bez powodu chwali się siedzeniami w C3. Są duże, solidnie tapicerowane i mimo że nie wyposażono ich w regulację lędźwiową, okazują się naprawdę komfortowe. W tej klasie aut trudno o lepsze. Na plus trzeba zaliczyć także to, że oparcia reguluje się płynnie, a nie skokowo.

7. Spora przestronność

Kanapa

Jak na tak niewielkie auto, C3 gwarantuje sporo miejsca i dobre warunki podróży. Z przodu bez problemu zmieszczą się nawet dwumetrowcy, m.in. dzięki sporej regulacji wzdłużnej fotela. Jedyny minus – po jego maksymalnym cofnięciu siedzi się na wysokości słupka i podczas wysiadania trzeba się nieco nagimnastykować. W C3, podobnie jak np. w Peugeocie 208, deska rozdzielcza w dolnej części przed pasażerem nie jest mocno rozbudowana i da się dość mocno przysunąć do przodu, nie wbijając kolan w obudowę schowka. Dzięki temu wysoka osoba jadąca z tyłu może mieć sporo miejsca na kolana.

8. „Znikający” panel klimatyzacji

Ekran systemu multimedialnego

Gdy C3 wyposażone jest w bazowe radio i manualną klimatyzację, steruje się nią trzema pokrętłami. Opcjonalnie w odmianie Feel lub seryjnie w Origins i Shine stosowany jest system multimedialny z dotykowym (wystarczająco szybko działającym) 7-calowym ekranem. I wszystko byłoby pięknie, bo deska rozdzielcza prezentuje się wtedy znacznie lepiej, gdyby nie fakt, że poprzez wyświetlacz zmienia się także ustawienia – automatycznej – klimatyzacji. A to zdecydowanie mniej wygodne.

9. Półka na nic

Przycisk rozrusznika i schowek obok

Po usunięciu panelu klimatyzacji, na konsoli środkowej pozostało puste miejsce i postanowiono je zagospodarować. I bardzo dobrze. Szkoda tylko, że półeczka, którą stworzono, jest tak mała i bardzo płytka – w zasadzie wszystko z niej wypada. A wystarczyło ją wyłożyć gumową wkładką z rantem albo – co byłoby optymalne – zastosować klapkę.

10. Tempomat na „pilota”

Pilot do obsługi tempomatu

We francuskich samochodach koncernu PSA, mimo upowszechnienia wielofunkcyjnych kierownic, do sterowania tempomatem nadal stosowany jest „pilot” zamontowany na kolumnie. I bardzo dobrze, bo to znakomite rozwiązanie, zapewniające wręcz intuicyjną obsługę.

11. Panoramiczny dach

Panoramiczny dach

Za relatywnie niewielką dopłatą 1800 zł można do C3 dokupić panoramiczny dach. Nawet wtedy – przynajmniej z przodu – zostaje dużo miejsca nad głową dla wysokich osób. Szkło można zasłonić solidnym, przestawianym ręcznie panelem. Po jego maksymalnym cofnięciu kierowcy jednak bardzo trudno sięgnąć do uchwytu i przesunąć go do z powrotem do przodu.

12. Całkiem spory bagażnik

Bagażnik ma 300 l pojemności.

Trzysta litrów to żaden rekord, ale taka pojemność w zupełności wystarczy nie tylko na większe zakupy. Szkoda jedynie, że po złożeniu oparć nie powstaje zupełnie płaska powierzchnia i do dyspozycji jest tylko jeden, dość trudno dostępny haczyk do powieszenia torby.

13. Wszystkie szyby sterowane automatycznie

Boczek drzwi z bardzo poręcznym uchwytem do zamykania

Standardowo C3, nawet w najbogatszej wersji wyposażenia ma jedynie przednie szyby sterowane elektrycznie. „Elektryka” z tyłu to opcja, ale ważne jest, że wszystkie szyby podnoszą się i opuszczają automatycznie, po jednorazowym naciśnięciu.

14. Tylko jeden podłokietnik

Podłokietnik między siedzeniami

To dziwne, ale tylko kierowca może oprzeć łokieć na miękkiej, regulowanej podpórce. Dla pasażera nie przewidziano tego udogodnienia. Wspólny, przestawiany podłokietnik ze schowkiem byłby wygodniejszy i praktyczniejszy.

15. Przyciski z dala od kierowcy

Przycisk sportowego trybu pracy skrzyni

Regulator lusterek umieszczono z lewej strony deski rozdzielczej i trzeba się pochylić, by do niego dosięgnąć. A wtedy zmienia się kąt patrzenia na lusterka i operację ustawiania trzeba kilkukrotnie powtarzać. Przycisk do wyboru trybu sportowego skrzyni usytuowano natomiast na samym dole konsoli środkowej, za miejscami na napoje. Również trzeba się do niego pochylać, a gdy w „cup holderach” postawi się kubek lub położy większy telefon, naciśnięcie przycisku jest niemal niemożliwe.

16. Pasy na stałe

Wyjście pasa bezpieczeństwa

Niestety z niewiadomych przyczyn górne punkty mocowania pasów nie mają regulacji, co może szczególnie przeszkadzać bardzo niskim lub wyjątkowo wysokim podróżującym. Na pocieszenie: wyjście pasa jest wyprofilowane tak, że ma on pewien zakres „swobody”.

17. Dynamiczny benzynowy silnik

3-cylindrowy silnik 1.2 turbo jest żwawy i dość oszczędny.

Turbodoładowana, 1,2-litrowa jednostka rozwijająca 110 KM to najmocniejszy silnik dostępny w C3. Zapewnia on Citroenowi więcej niż wystarczające osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10 s, a prędkość maksymalna – 191 km/h. Silnik zdecydowanie reaguje na dodanie gazu (dzięki temu można błyskawicznie ruszyć z miejsca podczas manewrowania przód-tył) i chętnie wkręca się na wysokie obroty. Nie jest w stanie ukryć, że ma trzy cylindry – delikatnie wibruje i ma charakterystyczne, aczkolwiek niezbyt męczące, brzmienie. W połączeniu z 6-biegowym automatem jest w miarę oszczędny. W mieście potrzebuje ok. 8,5 l/100 km. W trasie, podczas spokojnej jazdy, z baku co 100 km ubywa 5,6 l.

18. Udany automat

Po przesunięciu dźwigni w lewo, można samemu zmieniać biegi.

Sześciobiegowa, klasyczna automatyczna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną dobrze współpracuje z niewielkim silnikiem. Nie jest tak szybka jak skrzynie dwusprzęgłowe, ale biegi na wyższe zmienia wystarczająco sprawnie i nie ociąga się z redukcją po maksymalnym dodaniu gazu. Czasami zdarza się jej delikatnie szarpnąć, ale nie jest to wyjątkowo dokuczliwe. Można nią sterować także ręcznie, za pomocą dźwigni pracującej we właściwą stronę (kolejny bieg do siebie, niższy – do przodu).

19. Wysoki komfort jazdy

Zawieszenie C3 zapewnia bardzo dobry komfort jazdy.

Jedną z najważniejszych cech – i przy okazji plusów – C3 jest komfort, jaki mały Citroen zapewnia podczas jazdy po drogach o kiepskiej nawierzchni. Zawieszenie znakomicie tłumi większość nierówności, nawet tak „wrednych” jak zapadnięte studzienki kanalizacyjne, przenosząc tylko minimalne wstrząsy do kabiny. Pracuje przy tym cicho. Jeśli ktoś ponad sportowe właściwości jezdne i błyskawiczne, zdecydowane reakcje na ruchy kierownicą stawia wygodę, znajdzie w C3 znakomitego kompana.

20. Nie tylko do miasta

C3 jest zwinne i pewnie się prowadzi.

To, że mierzący 4 m C3 znakomicie spisuje się w mieście (jest zwrotny, a układ kierowniczy pracuje lekko, nawet w aucie z szerokimi, niskoprofilowanymi oponami), to raczej nic zaskakującego. Znacznie mniej oczywiste jest to, jak dobrze C3 sprawuje się w trasie. Nie jest wprawdzie mistrzem w dynamicznym pokonywaniu zakrętów, bo miękko zestrojone zawieszenie pozwala karoserii na spore przechyły, zachowuje się jednak spokojnie i przewidywalnie, a ESP zostało świetnie zestrojone, tzn. nie ingeruje brutalnie. Najmniej naturalnym środowiskiem dla miejskiego auta wydaje się autostrada, ale trzeba przyznać, że C3 czuje się tu bardzo dobrze – jest stabilne i niezbyt czułe na silne podmuchy wiatru, pewnie utrzymuje kierunek, a naprawdę szybka jazda nie robi na nim żadnego wrażenia. Podróżowanie równym tempem 140 km/h to najmniejszy problem.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji