Ta sama klasa, podoba moc i cena – na tym koniec podobieństw. Na tle zachowawczego Hyundaia i20, Citroen C3 prezentuje się awangardowo, a różnice wcale nie ograniczają się tylko do wyglądu.
Wyjątkowo różne osobowości – zaprezentowany przed dwoma laty Citroen C3 stawia na wyrazisty styl i ze swoimi plastikowymi osłonami puszcza oko do nabywców crossoverów. Z kolei Hyundai i20 jest bardzo zachowawczy: można go określić mianem „koreańskiego Polo”. Obecna generacja modelu debiutowała w 2014 r., a kilka miesięcy temu przeszła lifting – wzbogaciła się m.in. o odświeżone multimedia i nowe systemy wspomagające.
Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3
Różnica w nastroju
Obaj producenci chwalą się zresztą dostępnością wielu zaawansowanych rozwiązań, a Citroen dodatkowo wyróżnia się wyjątkowo szerokimi możliwościami personalizacji nadwozia. Prawdziwą miarą kompetencji miejskich aut jest jednak porównanie niezbyt mocnych odmian silnikowych w pośrednich wersjach wyposażenia – w przypadku C3 oraz i20 wyceniono je na około 55 tys. zł. Mimo odmiennego wzornictwa oba samochody mają zbliżone wymiary. Hyundai okazuje się nieco zwrotniejszy, za to Citroen – za sprawą umieszczonych na panelach drzwi lusterek – zapewnia lepszą widoczność w przód. Ponadto seryjnie oferuje czujniki cofania.
Pod względem przestronności na prowadzenie wysuwa się i20, który zapewnia podróżującym więcej miejsca na nogi oraz oferuje obszerniejsze siedzenia i większy bagażnik (326 l wobec 300 w C3). Citroen nie należy jednak do ciasnych, a nad Hyundaiem ma przewagę w postaci znacznie przytulniejszego wykończenia. Jego fotele – choć płaskie – w przeciwieństwie do tych w i20 mają płynną regulację oparć (łatwiej zająć poprawną pozycje) i lepiej podpierają plecy na odcinku lędźwiowym.
Trzy lepsze niż cztery
Silniki obu aut różnią się nie mniej niż ich wygląd. U Hyundaia – klasyka, czyli 4-cylindrowy silnik 1.2 z wielopunktowym wtryskiem (84 KM). Ze wszystkimi tego konsekwencjami: jednostka jest cicha i pracuje „miękko”, ale ożywia się dopiero w górnych partiach obrotomierza. Niestety, mimo przyspieszenia do „setki” zbliżonego do C3, temperament i20 mocno rozczarowuje – auto mozolnie nabiera prędkości, a w mieście dodatkowo irytuje słabością poniżej 2000 obr./min, przez co do płynnego ruszania trzeba dodać sporo gazu. Na plus: bardzo precyzyjna 5-biegowa skrzynia oraz rozsądne zużycie paliwa (w korkach 7,6 l/100 km).
82-konny silnik C3 przy większym obciążeniu daje o sobie znać 3-cylindrową konstrukcją – spod maski dobiega charakterystyczne „burczenie”. Na tym jednak kończą się jego wady: poza tym jest żwawy i w przeciwieństwie do jednostki rywala nie trzeba go wysoko „kręcić”. W dodatku zużywa niewiele paliwa (miasto: 7,4 l na 100 km). Szkoda tylko, że drążek 5-biegowej przekładni nie przemieszcza się z większą precyzją.
Stateczny Hyundai zaskakuje dojrzałością układu jezdnego: jest bardzo stabilny i ma ciche, sprężyste zawieszenie. Citroen bardziej „pluszowo” tłumi nierówności (choć na dziurach jego podwozie hałasuje) i prowadzi się w sposób bardziej zrelaksowany, ale nadal bezpieczny. W dodatku jest lepiej wygłuszony.
Ostatecznie cały pojedynek rozgrywa się przy kasie: tu tańszy, lepiej wyposażony Citroen nie daje szans Hyundaiowi, który w dodatku ma „sztywny” cennik – zamiast pojedynczych opcji trzeba dopłacić do wyższej wersji. Na pocieszenie oferuje jednak 5-letnią gwarancję.
Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – PODSUMOWANIE
Hyundai ma szereg mocnych stron – ergonomiczne miejsce kierowcy, przestronną kabinę, duży bagażnik, dojrzały układ jezdny. I 5-letnią gwarancję. Ale Citroen też zapewnia sporo przestrzeni, a do tego ma żwawszy silnik oraz korzystniejszą ofertę cenową. I więcej uroku – dlatego wygrywa.
Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – dane techniczne
Citroen C3 | Hyundai i20 | |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1248 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/16 |
Moc maksymalna | 82 KM/5750 | 84 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 118 Nm/2750 | 122 Nm/4000 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/5-biegowa | manualna/5-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 400/175/147 | 404/173/147 |
Rozstaw osi | 254 cm | 257 cm |
Średnica zawracania | 10,7 m | 10,2 m |
Masa/ładowność | 976/534 kg | 1032/600 kg |
Pojemność bagażnika (przód/tył) | 300/922 l | 326/1042 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 50 l (Pb 95) |
Opony (przód; tył) | 205/55 R16 | 185/65 R15 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 173 km/h | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 13,1 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | b.d./b.d./b.d. | 6,6/4,5/5,3 |
Zasięg | b.d. | 940 km |
Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – dane testowe
Citroen C3 | Hyundai i20 | |
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 4,4/12,9 s | 4,1/12,8 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 10,2 s (4. bieg)/21,0 s (5. bieg) | 11,4 s (4. bieg)/17,9 s (5. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 37,2/37,4 m | 37,8/37,8 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 59,2/65,3 dB | 60,1/67,1 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 95 km/h | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 | 2,6 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 7,4/5,4/6,4 | 7,6/5,4/6,5 |
Rzeczywisty zasięg | 700 km | 760 km |