Porównanie Citroen C3 Hyundai i20 - otwierające

Ta sama klasa, podoba moc i cena – na tym koniec podobieństw. Na tle zachowawczego Hyundaia i20, Citroen C3 prezentuje się awangardowo, a różnice wcale nie ograniczają się tylko do wyglądu.

Wyjątkowo różne osobowości – zaprezentowany przed dwoma laty Citroen C3 stawia na wyrazisty styl i ze swoimi plastikowymi osłonami puszcza oko do nabywców crossoverów. Z kolei Hyundai i20 jest bardzo zachowawczy: można go określić mianem „koreańskiego Polo”. Obecna generacja modelu debiutowała w 2014 r., a kilka miesięcy temu przeszła lifting – wzbogaciła się m.in. o odświeżone multimedia i nowe systemy wspomagające.

Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3

Różnica w nastroju

Obaj producenci chwalą się zresztą dostępnością wielu zaawansowanych rozwiązań, a Citroen dodatkowo wyróżnia się wyjątkowo szerokimi możliwościami personalizacji nadwozia. Prawdziwą miarą kompetencji miejskich aut jest jednak porównanie niezbyt mocnych odmian silnikowych w pośrednich wersjach wyposażenia – w przypadku C3 oraz i20 wyceniono je na około 55 tys. zł. Mimo odmiennego wzornictwa oba samochody mają zbliżone wymiary. Hyundai okazuje się nieco zwrotniejszy, za to Citroen – za sprawą umieszczonych na panelach drzwi lusterek – zapewnia lepszą widoczność w przód. Ponadto seryjnie oferuje czujniki cofania.

Porównanie Citroen C3 Hyundai i20

Pod względem przestronności na prowadzenie wysuwa się i20, który zapewnia podróżującym więcej miejsca na nogi oraz oferuje obszerniejsze siedzenia i większy bagażnik (326 l wobec 300 w C3). Citroen nie należy jednak do ciasnych, a nad Hyundaiem ma przewagę w postaci znacznie przytulniejszego wykończenia. Jego fotele – choć płaskie – w przeciwieństwie do tych w i20 mają płynną regulację oparć (łatwiej zająć poprawną pozycje) i lepiej podpierają plecy na odcinku lędźwiowym.

Hyundai i20 - fotel kierowcy
Obszerne fotele Hyundaia. Minus za skokową regulację oparcia.
Citroen C3 - deska rozdzielcza
Atrakcyjnie zaprojektowany kokpit Citroena z wstawkami z tkaniny – przejrzysty w obsłudze i dobrze wykonany. Przywyknąć trzeba tylko do wentylacji ustawianej za pomocą ekranu dotykowego.

Trzy lepsze niż cztery

Silniki obu aut różnią się nie mniej niż ich wygląd. U Hyundaia – klasyka, czyli 4-cylindrowy silnik 1.2 z wielopunktowym wtryskiem (84 KM). Ze wszystkimi tego konsekwencjami: jednostka jest cicha i pracuje „miękko”, ale ożywia się dopiero w górnych partiach obrotomierza. Niestety, mimo przyspieszenia do „setki” zbliżonego do C3, temperament i20 mocno rozczarowuje – auto mozolnie nabiera prędkości, a w mieście dodatkowo irytuje słabością poniżej 2000 obr./min, przez co do płynnego ruszania trzeba dodać sporo gazu. Na plus: bardzo precyzyjna 5-biegowa skrzynia oraz rozsądne zużycie paliwa (w korkach 7,6 l/100 km).

Hyundai i20 - ekran centralny
Hyundai ma łatwy w obsłudze system multimedialny z interfejsami dla smartfonów.

82-konny silnik C3 przy większym obciążeniu daje o sobie znać 3-cylindrową konstrukcją – spod maski dobiega charakterystyczne „burczenie”. Na tym jednak kończą się jego wady: poza tym jest żwawy i w przeciwieństwie do jednostki rywala nie trzeba go wysoko „kręcić”. W dodatku zużywa niewiele paliwa (miasto: 7,4 l na 100 km). Szkoda tylko, że drążek 5-biegowej przekładni nie przemieszcza się z większą precyzją.

Citroen C3 - silnik
Silnik C3: na wysokich obrotach burczy, ale ma sporo ikry.

Stateczny Hyundai zaskakuje dojrzałością układu jezdnego: jest bardzo stabilny i ma ciche, sprężyste zawieszenie. Citroen bardziej „pluszowo” tłumi nierówności (choć na dziurach jego podwozie hałasuje) i prowadzi się w sposób bardziej zrelaksowany, ale nadal bezpieczny. W dodatku jest lepiej wygłuszony.

Porównanie Citroen C3 Hyundai i20

Ostatecznie cały pojedynek rozgrywa się przy kasie: tu tańszy, lepiej wyposażony Citroen nie daje szans Hyundaiowi, który w dodatku ma „sztywny” cennik – zamiast pojedynczych opcji trzeba dopłacić do wyższej wersji. Na pocieszenie oferuje jednak 5-letnią gwarancję.

Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – PODSUMOWANIE

Hyundai ma szereg mocnych stron – ergonomiczne miejsce kierowcy, przestronną kabinę, duży bagażnik, dojrzały układ jezdny. I 5-letnią gwarancję. Ale Citroen też zapewnia sporo przestrzeni, a do tego ma żwawszy silnik oraz korzystniejszą ofertę cenową. I więcej uroku – dlatego wygrywa.

Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – dane techniczne

Citroen C3 Hyundai i20
Silnik benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1248 cm³
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16
Moc maksymalna 82 KM/5750 84 KM/6000
Maks. moment obrotowy 118 Nm/2750 122 Nm/4000
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów manualna/5-biegowa manualna/5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 400/175/147 404/173/147
Rozstaw osi 254 cm 257 cm
Średnica zawracania 10,7 m 10,2 m
Masa/ładowność 976/534 kg 1032/600 kg
Pojemność bagażnika (przód/tył) 300/922 l 326/1042 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 205/55 R16 185/65 R15
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 173 km/h 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8 s 13,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) b.d./b.d./b.d. 6,6/4,5/5,3
Zasięg b.d. 940 km

Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – dane testowe

Citroen C3 Hyundai i20
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 4,4/12,9 s 4,1/12,8 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 10,2 s (4. bieg)/21,0 s (5. bieg) 11,4 s (4. bieg)/17,9 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 37,2/37,4 m 37,8/37,8 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 59,2/65,3 dB 60,1/67,1 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 95 km/h 95 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 7,4/5,4/6,4 7,6/5,4/6,5
Rzeczywisty zasięg 700 km 760 km

Porównanie Citroen C3 1.2 PureTech, Hyundai i20 1.2 MPI – ocena końcowa

Porównanie C3 i20 - ocena

Citroen C3 1.2 PureTech – galeria

Hyundai i20 1.2 MPI – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here