TestyCitroen C3 1.2 PureTech 110 Feel – TEST

Citroen C3 1.2 PureTech 110 Feel – TEST

Jest niewielki i bardzo awangardowy. Kolejne wcielenie C3 udowadnia, że oryginalna forma może iść w parze z funkcjonalnością. Przeczytaj najnowszy test Citroena C3 1.2 PureTech 110 Feel.

W historii Citroena nie brakuje aut oryginalnych i awangardowych. Nie brakuje też takich, które na siłę próbowały być inne, jednocześnie pozwalając sobie na zbyt wiele słabości. Jednym z nich było choćby poprzednie wcielenie C3 – auto ładne i zgrabne, ale nieco ustępujące rywalom.

Citroen C3 w nowych proporcjach

Nowa odsłona bazuje na platformie poprzednika, jednak absolutnie nic tego nie zdradza. Proporcje nadwozia są zupełnie inne niż dotychczas. Zrezygnowano wprawdzie z dużej panoramicznej szyby, ale widoczność z miejsca kierowcy nadal okazuje się bardzo dobra, w czym zasługa m.in. dość wąskich słupków przednich oraz lusterek przymocowanych wprost do drzwi, a nie w narożnikach szyb.

Nowe C3 do świata samochodów miejskich wnosi powiew świeżości nie tylko wyglądem nadwozia nawiązującym do Citroena C4 Cactus, ale i rozwiązaniami, którymi nie mogą się pochwalić najbliżsi konkurenci. To osłony drzwi z poduszkami wypełnionymi powietrzem, zwane Airbumps, oraz kamera pokładowa. Zamontowana pod lusterkiem wstecznym, potrafi np. samoczynnie nagrać moment kolizji. Niestety, oba te elementy w odmianie Feel wymagają dopłaty, odpowiednio, 800 oraz 2500 zł.

Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3

Przejrzyście

Citroen C3 - sterowanie klimatyzacją i nawiewem
Sterowanie klimatyzacją i nawiewem

Podobnie jak w C4 Cactus i Picasso zarządzanie automatyczną klimatyzacją dwustrefową (opcja w Feel) powierzono 7-calowemu centralnemu ekranowi dotykowemu. Oznacza to, że zmiana temperatury w kabinie wymaga kilku kroków. Na szczęście najnowsze wcielenie systemu multimedialnego (m.in. z Android Auto, Apple CarPlay i usługami online) na wszelkie polecenia reaguje szybko i precyzyjnie. Większość funkcji ma czytelne oraz logiczne menu, ale niektóre ikony czy litery – np. w adresie nawigacji – są zbyt małe.

Poza tym obsługa C3 okazuje się bezproblemowa i konwencjonalna. Do zmiany ustawień komputera pokładowego służą przyciski na kierownicy, a głośność reguluje się tradycyjnym pokrętłem (lub przyciskami na kierownicy). Jedyny „zgrzyt” dotyczy dżojstika lusterek, który został umieszczony zbyt nisko na desce rozdzielczej.

Citroen C3 - schowek
Schowek w desce rozdzielczej jest bardzo głęboki i z dodatkową kieszenią w pokrywie.

Wewnątrz nie brakuje półek i schowków. Ten zamykany przed pasażerem jest duży, a spore kieszenie w drzwiach wyłożono plastikiem w kontrastującym kolorze.

Wykończenie to kolejny mocny punkt C3. Owszem, materiały nie są specjalne wyszukane, ale zostały bardzo solidnie zmontowane. Kabina Citroëna prezentuje się zresztą estetycznie, świeżo i oryginalnie, w czym zasługa ciekawych detali, jak m.in. pas tkaniny na desce rozdzielczej czy skórzane uchwyty do zamykania przednich drzwi.

Komfortowo

Wygodne fotele C3 są tak obszerne jak w żadnym innym aucie miejskim. Do ustawiania oparć służy pokrętło, a kierownica ma duży zakres regulacji (w dwóch płaszczyznach), dzięki czemu łatwo o idealną pozycję do prowadzenia auta. Ale w otoczeniu kierowcy przeszkadza jedno – praca dźwigni zmiany biegów. W dzisiejszych czasach rzadko spotyka się tak luźno i nieprecyzyjnie działający mechanizm.

Podczas manewrów kierownica obraca się lekko, a opcjonalna kamera cofania ma zaskakująco wysoką rozdzielczość. Jak na auto miejskie C3 nie jest zbyt zwrotne – jego średnica zawracania to 10,9 m, czyli o 0,5 do 1 m gorzej niż u rywali.

W nowej odsłonie miejski Citroen wyraźnie dojrzał, stając się samochodem stabilnym i łatwym w prowadzeniu. Nadal nie ma dynamicznego usposobienia VW Polo, ale i niczego mu nie brakuje. W przeciwieństwie do poprzednika przy nagłych manewrach nie wpada już w kołysanie i na jego tle mniej przechyla się w ostrych zakrętach, choć robi to w bardziej zauważalny sposób niż rywale. W łuku przez długi czas pozostaje neutralny, a na odpuszczenie gazu reaguje przewidywalnym uślizgiem tylnej osi. Do charakteru C3 pasuje też układ kierowniczy. Pracuje lekko, a o położeniu przednich kół informuje tylko wystarczająco dokładnie.

Świetnie działa za to ESP (niewyłączalne), które interweniuje tak płynnie, że o jego ingerencji świadczy jedynie migająca lampka. W podobny sposób zachowuje się układ ASR, dzięki czemu nawet na mokrej nawierzchni C3 odznacza się dobrą trakcją.

Największe wrażenie robi jednak komfort jazdy. Zapadnięte studzienki czy progi zwalniające francuskie auto przejeżdża z wrodzoną łatwością. „Gasi” je cicho, gładko i szybko, nie pozwalając sobie na żadne stuki spod podłogi. A to sprawia, że jazda C3 po mieście jest zrelaksowana i niemęcząca.

Dynamicznie

Citroen C3 - silnik
110-konny, 3-cylindrowy silnik jest dynamiczny i oszczędny, ale też warkotliwy.

Najmocniejszy w ofercie, 110-konny silnik turbo zawsze daje znać o swojej 3-cylindrowej naturze. Jednym jego warkotliwy dźwięk odpowiada, innym – niekoniecznie. Pomijając tę niedogodność, pod każdym innym względem jednostka Citroena robi bardzo dobre wrażenie. Pracuje bez wibracji, pozwala na jazdę w gęstym ruchu już przy około 1100-1200 obr./min i zaczyna żwawo przyspieszać, gdy wskazówka obrotomierza przekracza 1500 obr./min. Wykazuje się też dobrą reakcją na gaz i nie przejawia słabości ani w średnim, ani też w wysokim zakresie obrotów.

Do 100 km/h to lekkie, ważące 1050 kg auto rozpędza się w czasie 9,7 s (według pomiarów przeprowadzonych na oponach zimowych), a do 140 km/h – w 20,9 s. Elastyczność też nie pozostawia nic do życzenia. Podobnie jak zużycie paliwa, które w ruchu miejskim wynosi około 7,2 l l/100 km i spada do 4,7 l/100 km w trasie.

Najnowsze C3 z jednej strony jest awangardowe, a z drugiej – przemyślane i bardzo funkcjonalne. Przekonuje też wysokim komfortem, jakością wykonania oraz silnikiem. A przy tym nie próbuje na siłę łączyć dynamiki prowadzenia z wygodą. Miejska awangarda znad Sekwany – w wysokiej formie!

Podsumowanie

Najnowsze wcielenie Citroena C3 to auto dojrzałe, całkiem przestronne, solidnie wykończone i bardzo nowoczesne. Ma awangardowy wygląd oraz ciekawą, ale nieprzekombinowaną deskę rozdzielczą. Miejski Citroen przekonuje też wysokim komfortem i niezłym prowadzeniem. 110-konny silnik zapewnia dobre osiągi i nie zużywa wiele paliwa, jednak dźwignia skrzyni biegów pracuje za mało precyzyjnie.

Citroen C3 - przód

Citroen C3 1.2 PureTech 110 – dane techniczne

Moc maksymalna 110 KM/5500
Maks. moment obrotowy 205 Nm/1500
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 400/175/148 cm
Rozstaw osi 254 cm
Średnica zawracania 10,9 m
Masa/ładowność 1050/550 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 300/922 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Opony 195/65 R15

Citroen C3 1.2 PureTech 110 – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Zużycie paliwa* 5,5/4,0/4,6
Zasięg 980 km

Citroen C3 1.2 PureTech 110 – dane testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 10,9 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,3 dB
Rzeczywista prędkość** 95 km/h
Testowe zużycie paliwa*** 7,3/4,7/6,0
Rzeczywisty zasięg 750 km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji