Ceny części

Przeważnie mówi się, że im nowsze auto, tym droższe do niego części eksploatacyjne. Czasami różnice są jednak kolosalne. Oto zestawienie cen części trzech aut kompaktowych trzech generacji – Forda Focusa, Hondy Civic i Volkswagena Golfa.

Kupując względnie „świeżą” generację samochodu trzeba być przygotowanym na to, że mocniej zaawansowana konstrukcja i skomplikowana elektronika z czasem zacznie generować wydatki. Nie każdy wie, że nawet regularnie wymieniane, podstawowe części eksploatacyjne także mogą kosztować sporo więcej niż w starszym modelu. Czasami nawet dwukrotnie.

Z czego to wynika?

To jest dobre pytanie, ponieważ części typu filtry, tarcze i klocki hamulcowe, łożyska itp. często są bardzo podobne lub wręcz stosowane w kilku generacjach modelu, dlatego wzrost ich cen nie można wytłumaczyć postępem technologicznym. W zestawieniu nie wzięto pod uwagę skomplikowanych elementów układu wtryskowego lub doładowania, które zresztą częściej się regeneruje niż wymienia na nowe. Ciężko zatem wytłumaczyć, dlaczego blisko stuprocentowe różnice w cenach podstawowych elementów eksploatacyjnych są właściwie na porządku dziennym.

Cenniki pod lupą

Oto szczegółowe zestawienie cen części w trzech generacjach dziewięciu popularnych w Polsce modeli. Wykorzystał w tym celu detaliczne ceny z internetowej hurtowni Inter Cars. W pierwszej części przyjrzymy się trzem kompaktom – Volkswagenowi Golfowi, Fordowi Focusowi i Hondzie Civic. Jak w ich przypadku kształtuje się różnica w eksploatacyjnych wydatkach?

Ford Focus

W kompakcie Forda na pierwszy rzut oka widać, że pierwszy model ma tańsze części od młodszych, a od najnowszego – nawet o połowę. Pewne elementy, jak napinacz paska osprzętu i pompa wody są jednak najtańsze w Focusie III. Różnica między pierwszą a nowszymi generacjami wyniosła blisko 3000 złotych. Warto jednak zaznaczyć, że w najstarszym modelu nie występowało koło dwumasowe.

Wersja 1.8 TDDi 90 KM1.6 TDCi 110 KM1.6 TDCi 115 KM
Lata produkcji1998-20042004-2011od 2010 r.
Filtr powietrza40,00 zł59,00 zł62,00 zł
Filtr oleju39,00 zł30,00 zł30,00 zł
Filtr paliwa115,00 zł140,00 zł145,00 zł
Filtr kabinowy47,00 zł65,00 zł75,00 zł
Tarcze hamulcowe przód250,00 zł385,00 zł430,00 zł
Klocki hamulcowe przód160,00 zł230,00 zł235,00 zł
Tarcze hamulcowe tył190,00 zł240,00 zł320,00 zł
Klocki hamulcowe tył100,00 zł160,00 zł165,00 zł
Łącznik stabilizatora przód41,00 zł100,00 zł97,00 zł
Amortyzator przód185,00 zł270,00 zł161,00 zł
Końcówka drążka kier.50,00 zł60,00 zł56,00 zł
Wahacz przedni250,00 zł460,00 zł500,00 zł
Łożysko przedniego koła127,00 zł310,00 zł340,00 zł
Sprzęgło komplet855,00 zł1 250,00 zł938,00 zł
Koło dwumasowenie występuje1 200,00 zł931,00 zł
Napęd rozrządu150,00 zł320,00 zł340,00 zł
Pompa wody230,00 zł240,00 zł206,00 zł
Napinacz paska osprzętu420,00 zł160,00 zł160,00 zł
Świece żarowe komplet200,00 zł270,00 zł350,00 zł
Sprężarka klimatyzacji890,00 zł1 200,00 zł1 467,00 zł
Chłodnica420,00 zł380,00 zł715,00 zł
Suma4 759,00 zł7 529,00 zł7 723,00 zł

Honda Civic

W japońskim kompakcie różnica jest kolosalna, bo niemal dwukrotna, biorąc pod uwagę podsumowanie cen wszystkich 21 elementów. Wyższych kosztów kierowcy Civica „UFO” nie odczują, kupując np. tarcze hamulcowe i filtry. Dodatkowe setki złotych trzeba będzie zostawić na np. napęd rozrządu, sprężarkę klimatyzacji i chłodnicę. I koło dwumasowe, które tylko w niej występuje.

Wersja2.0 TDiC 101 KM1.7 CTDi 100 KM2.2 CTDi
140 KM
Lata produkcji1995-20012000-20062006-2011
Filtr powietrza25,00 zł82,00 zł65,00 zł
Filtr oleju26,00 zł34,00 zł35,00 zł
Filtr paliwa51,00 zł107,00 zł98,00 zł
Filtr kabinowy54,00 zł59,00 zł45,00 zł
Tarcze hamulcowe przód352,00 zł350,00 zł436,00 zł
Klocki hamulcowe przód186,00 zł189,00 zł219,00 zł
Tarcze hamulcowe tył222,00 zł386,00 zł270,00 zł
Klocki hamulcowe tył105,00 zł163,00 zł199,00 zł
Łącznik stabilizatora przód48,00 zł60,00 zł104,00 zł
Amortyzator przód275,00 zł430,00 zł450,00 zł
Końcówka drążka kier.106,00 zł49,00 zł11,00 zł
Wahacz przedni896,00 zł507,00 zł113,00 zł
Łożysko przedniego koła563,00 zł192,00 zł267,00 zł
Sprzęgło komplet1 196,00 zł945,00 zł913,00 zł
Koło dwumasowenie występujenie występuje2 865,00 zł
Napęd rozrządu946,00 zł428,00 zł1 660,00 zł
Pompa wody250,00 zł402,00 zł350,00 zł
Napinacz paska osprzętu447,00 zł494,00 zł684,00 zł
Świece żarowe komplet248,00 zł336,00 zł504,00 zł
Sprężarka klimatyzacji720,00 zł1 289,00 zł1 805,00 zł
Chłodnica733,00 zł1 030,00 zł931,00 zł
Suma7 449,00 zł7 532,00 zł12 024,00 zł

Volkswagen Golf

Zaskoczenie – „Czwórka” ma koszyk części droższy od „Piątki”. Spowodowały to przede wszystkim ceny elementów rozrządu, a elementy zawieszenia i układu hamulcowego kosztują już podobnie. Warto zwrócić uwagę, że Golf IV ma już koło dwumasowe, które jest  najdroższą częścią w koszyku. „Szóstka” to już inna bajka, bo większość części jest o połowę droższa. Niektóre nawet dwukrotnie.

Wersja1.9 TDI 90 KM1.9 TDI 105 KM1.6 TDI 105 KM
Lata produkcji1997-20032003-20082008-2013
Filtr powietrza33,00 zł44,00 zł60,00 zł
Filtr oleju25,00 zł27,00 zł27,00 zł
Filtr paliwa71,00 zł90,00 zł56,00 zł
Filtr kabinowy23,00 zł38,00 zł37,00 zł
Tarcze hamulcowe przód342,00 zł387,00 zł200,00 zł
Klocki hamulcowe przód230,00 zł150,00 zł220,00 zł
Tarcze hamulcowe tył200,00 zł269,00 zł270,00 zł
Klocki hamulcowe tył111,00 zł110,00 zł110,00 zł
Łącznik stab. przód53,00 zł60,00 zł99,00 zł
Amortyzator przód224,00 zł220,00 zł280,00 zł
Końcówka drążka kier.49,00 zł50,00 zł60,00 zł
Wahacz przedni277,00 zł400,00 zł470,00 zł
Łożysko przedniego koła152,00 zł405,00 zł420,00 zł
Sprzęgło komplet891,00 zł780,00 zł1 170,00 zł
Koło dwumasowe1 230,00 zł1 170,00 zł2 070,00 zł
Napęd rozrządu628,00 zł420,00 zł450,00 zł
Pompa wody225,00 zł220,00 zł260,00 zł
Napinacz paska osprzętu377,00 zł158,00 zł250,00 zł
Świece żarowe komplet168,00 zł240,00 zł256,00 zł
Sprężarka klimatyzacji962,00 zł815,00 zł957,00 zł
Chłodnica300,00 zł430,00 zł550,00 zł
Suma6 571,00 zł6 483,00 zł8 272,00 zł
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]