Loga marek motoryzacyjnych są odświeżane raz na kilkanaście lat. Proces zwykle przebiega na drodze ewolucji. Rewolucje to rzadkość, a na taką właśnie zdecydowało się BMW.
Motyw wpisanej w czarny pierścień biało-niebieskiej szachownicy towarzyszy BMW od początku działalności, czyli 1917 r. W 1933 r. koncern pogrubił złote obramowanie koła oraz napis BMW. Kolejna zmiana miała miejsce w 1953 r., kiedy złote elementy zastąpiono białymi. Dekadę później lekko odświeżono logo, by w 1997 r. dodać mu trówymiarowości.
W 2020 r. logo BMW przeszło metamorfozę. Zostało wizualnie spłaszczone, zachowało nawiązującą do herbu Bawarii szachownicę, jednak zrezygnowano z czarnego obramowania. Oznacza to, że logo będzie częściowo utrzymane w kolorystyce powierzchni, na którą trafi. Nowy znak rozpoznawczy zadebiutował na koncepcyjnym elektrycznym modelu i4. Koncern pokazał też wizualizacje nowych reklam.
Jak wyjaśnia BMW, zmiana loga jest podyktowana sytuacją na rynku – firma chce w większym stopniu dopasować się do cyfrowego świata i młodego klienta. Mówi się także o większej dostępności czy otwartości marki. Każdą poważną zmianę – zwłaszcza w obrębie powszechnie rozpoznawalnego czy lubianego loga – warto uzasadnić. Nieraz wyjaśnienia bywają przerysowane – trudno wyobrazić sobie, że przezroczysta wersja loga ma stanowić zaproszenie dla klientów do stania się częścią świata BMW…
Redakcja poleca: Ciekawostki ukryte w autach. Wiedziałeś o nich?
Proces wdrażania nowego loga BMW rozpoczął się 3 marca 2020 r., a zakończy się 31 maja 2021 r. Koncern zapewnia, że nowe logo będzie używane w mediach, jednak nie trafi na samochody oraz punkty dealerskie.
Warto dodać, że BMW nie jest jedyną marką, która zdecydowała się na istotne uproszczenie swojego loga. W 2015 r. światło dzienne ujrzała minimalistyczna, jednokolorowa wersja znaku rozpoznawczego Mini. Z kolei Volkswagen zaprezentował swoje jednokolorowe i pozbawione ozdobników logo w 2019 r.