NowościAktualnościBMW X3 i X4 M oraz X3 i X4 M Competition –...

BMW X3 i X4 M oraz X3 i X4 M Competition – 12 najważniejszych cech nowych super-SUV-ów

BMW przez lata omijało segment mocnych SUV-ów klasy średniej, dając pole do popisu Mercedesowi-AMG GLC, Alfie Stelvio Quadrifoglio i spółce. Ale teraz w ofercie debiutują BMW X3 i X4 M oraz X3 i X4 M Competition – o mocy nawet 510 KM. Oto 12 rzeczy, które mają zapewnić im przewagę nad rywalami.

Segment mocarnych SUV-ów klasy średniej staje się coraz liczniejszy. Jeszcze do niedawna jedynym modelem o osiągach godnych sportowych aut było 440-konne Porsche Macan Turbo z pakietem Performance (0-100 km/h w 4,4 s; 272 km/h). W 2018 r. do dołączyła do niego Alfa Romeo ze swoim 510-konnym Stelvio Quadrifoglio (czytaj test), które zasłynęło najlepszym czasem na torze Nurburgring wśród samochodów uterenowionych, wynoszącym 7:51,8 min. Włoski wóz z miejsca został okrzyknięty mianem „Ferrari wśród SUV-ów”, pod względem osiągów i prowadzenia pozostawiając w tyle nawet Porsche.

Radość Alfy pod koniec 2018 r. przerwał Mercedes-AMG. Jego GLC 63 S (4.0 V8 biturbo o mocy 510 KM, dostępna jest też wersja bez litery S o mocy 476 KM) o ponad 2 s poprawiło czas przejazdu „Zielonego Piekła”, uzyskując wynik 7:49,369 min.

Teraz do ataku przystępuje BMW, które – podobnie jak Mercedes-AMG – będzie dostępne w dwóch wariantach nadwoziowych (X3 i X4) oraz w dwóch odmianach – mocniejszej, 510-konnej i słabszej, 480-konnej. Oto 12 cech, którymi BMW chce przyćmić Alfę, Mercedesa-AMG i Porsche.

1Do napędu X3 i X4 M służy 3-litrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik 6-cylindrowy, którego największą ciekawostką jest rdzeń głowicy cylindrów wykonany w technologii druku 3D. W zależności od wersji jednostka „wyciska” z siebie 480 KM i 600 Nm (maksymalny moment obrotowy dostępny w zakresie 2600-5600 obr./min) lub 510 KM i 600 Nm (moment jest taki sam, ale dostępny w szerszym przedziale – 2600-5950 obr./min).

BMW X3 M, X4 M
Rdzeń głowicy cylindrów wykonano metodą druku 3D.

2Topowe wersje X3 i X4 zapewniają imponujące osiągi: 0-100 km/h w 4,2 s i prędkość maksymalna 250 km/h (opcjonalnie 280 km/h) w przypadku X3 M i X4 M oraz 4,1 s na przekroczenie granicy 100 km/h i 250 km/h (opcjonalnie 285 km/h) dla X3/X4 M Competition. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2.9 V6 biturbo) i Mercedes-AMG GLC 63 S (SUV i Coupe, silnik 4.0 V8 biturbo) są jednak jeszcze szybsze – do 100 km/h rozpędzają się w czasie 3,8 s. Prędkość maksymalna Alfy to 283 km/h, a Mercedesa jest zawsze ograniczona do 250 km/h.

BMW X4 M
Sportowe SUV-y BMW do 100 km/h rozpędzają się w czasie 4,2 lub 4,1 s (w odmianie Competition).

3Masa własna sportowych odmian niemieckiego SUV-a klasy średniej wynosi 1970 kg, i to niezależnie od wersji. Nieco mniej ważą obie odmiany Mercedesa-AMG (od 1925 do 1945 kg) i Porsche (1925 kg), natomiast Alfa Romeo gra we własnej kategorii wagowej i deklaruje masę własną o wartości „zaledwie” 1830 kg.

BMW X3 M
SUV-y BMW nie należą do lekkich – ich masa własna niezależnie od odmiany wynosi 1970 kg.,

4Moment obrotowy trafia do 4 kół (układ napędowy wykorzystuje system M xDrive, znany z najnowszego BMW M5, ale bez trybu 2WD) poprzez 8-biegową przekładnię automatyczną. Podobnie jak u rywali, X3 i X4 M zdecydowanie preferuje tylną oś. Przednia, przy której znajduje się sprzęgło dorzucające moment obrotowy, ma za zadanie stabilizować auto w zakręcie i przy rozpędzaniu. Przy tylnej osi znajduje się aktywny dyferencjał (Active M Differential), odpowiadający za rozdział momentu pomiędzy oba koła.

BMW X3 M
X3 i X4 M mają korzystać z napędu M xDrive, stosowanego już w BMW M5. W odróżnieniu od niego nie przewidziano jednak trybu stricte tylnonapędowego (2WD).

5Zawieszenie, które z przodu wykorzystuje podwójne wahacze, a z tyłu oś wielowahaczową, zostało dostosowane do możliwości jednostki napędowej. Inżynierowie BMW zastosowali m.in. nowe łożyska przednich kół i górne wahacze. Również i tylna oś została zmodyfikowana – użyto tutaj m.in. nowych tulei i wzmocnionych stabilizatorów. Adaptacyjne amortyzatory mają zapewnić zarówno o komfort w codziennym użytkowaniu, jak i dynamikę jazdy podczas „gonitwy” po zakrętach.

6Inżynierowie BMW zadbali o odpowiednią sztywność całej konstrukcji, stosując z przodu m.in. specjalne usztywnienie w kształcie litery „M”. Z tyłu zamontowano nowe wahacze i wspornik.

7Za jak największe opóźnienia przy hamowaniu odpowiada sportowy układ hamulcowy, wykorzystujący nawiercane tarcze o średnicy 395 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

BMW X3 M
Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 395 mm.

8W X3 i X4 M oraz X3 i X4 M Competition zastosowano nowy układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu.

 

9Aby odróżnić wersje M od modeli X3 i X4 M40i, obie mocarne odmiany obu modeli otrzymały inne „grille” i zderzaki z większymi wlotami powietrza. Typowo dla wszystkich modeli M GmbH, lusterka zewnętrzne mają bardziej aerodynamiczny kształt, a z tyłu pojawiły się dyfuzor oraz cztery końcówki układu wydechowego. Nowe są również 20-calowe obręcze aluminiowe z szarym wykończeniem.

BMW X3 M
Typowe cechy X3 M, czyli dyfuzor, cztery końcówki układu wydechowego oraz 20-calowe obręcze.

10Odmiany Competition mają jeszcze bardziej „wściekły” wygląd niż wersje M. Najważniejsze z nich to czarne, mocno połyskujące akcenty w nadwoziu, 21-calowe obręcze oraz końcówki wydechu wykończone czarnym chromem. W niedalekim czasie do sprzedaży trafi opcjonalny pakiet karbonowy (M Carbon), w którym wiele elementów, jak na przykład obudowy lusterek czy tylny dyfuzor, zostało wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym.

BMW X4 M
Jeden z wyróżników odmiany Competition, czyli czarne końcówki wydechu.

11BMW X3 i X4 M oraz X3 i X4 M Competition będą mogły skorzystać z licznych elementów z zakresu aktywnego bezpieczeństwa. Wśród nich znajdą się m.in. asystenci odległości do pojazdu z przodu z funkcją hamowania, martwego pola, pasa ruchu (aktywny), adaptacyjny tempomat, a nawet jazdy półautonomicznej. W podobne systemy mogą być wyposażone Porsche i Mercedes-AMG, natomiast Alfa pod tym względem jest znacznie uboższa.

12Cena najmocniejszych odmian BMW jest na razie nieznana (zamówienia w Polsce będzie można składać wiosną, w salonach auta pojawią się we wrześniu). Alfa przyczepia do Stelvio Qudrifoglio metkę z kwotą 408 300 zł, natomiast Mercedes-AMG GLC 63 kosztuje od 391 300 zł (odmiana 476-konna) i 430 100 zł (wersja S, 510 KM). GLC 63 Coupe to wydatek, odpowiednio, 416 300 zł (476 KM) i 455 700 zł (510 KM). Porsche nie ma aktualnie w ofercie równie mocnego wariantu Macana. Po liftingu najszybsza odmiana Turbo osiąga 400 KM.

BMW X3 i X4 M – galeria zdjęć

BMW X3 M – galeria zdjęć

BMW X4 M – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji