TestyTestBMW M850i xDrive Cabrio – TEST

BMW M850i xDrive Cabrio – TEST

Urodzone, by być kabrioletem – charakter nowego BMW serii 8 zaskakująco dobrze współgra z otwartym nadwoziem. Oto test BMW M850i Cabrio w wersji z napędem xDrive.

Pierwsza generacja serii 8 (typoszereg E31) była dostępna wyłącznie jako coupe, choć zbudowano też prototypowe kabriolety. BMW uznało jednak, że ich konstrukcja wymaga zbyt wielu kompromisów, a w dodatku podbije – i tak wysoką – cenę niszowej „ósemki”. 30 lat później producent już się nie wahał: krótko po wersji coupe na rynek trafiła także seria 8 kabriolet.

BMW M850i Cabriolet 19
Atutem BMW jest wysoki komfort podczas jazdy bez dachu – zarówno w mieście, jak i na autostradzie.

BMW M850i Cabrio

Mocny szkielet w BMW serii 8

Po otwarciu drzwi BMW oczom kierowcy ukazuje się umieszczony na progu napis „Carbon Core”, sugerujący, że „trzon” konstrukcji samochodu zbudowano z włókien węglowych. W istocie z karbonowych kompozytów wykonano jedynie otoczenie tunelu środkowego – reszta to połączenie aluminium i wysokowytrzymałych stali. Efekt: podczas jazdy po nierównościach sztywność nadwozia sprawia nienaganne wrażenie, ale kabriolet swoje waży. Choć BMW podkreśla, że względem coupe wymagał niewielu usztywnień, w praktyce jego masa własna na tle „zadaszonej” wersji wzrosła aż o 125 kg (do 2015 kg).

Kabina BMW 8 oferuje bardzo komfortowe warunki podróży, ale wyłącznie z przodu. Pozycja za kierownicą jest typowo sportowa, kierowca ma widok na długą maskę z muskularnymi przetłoczeniami, a z zamkniętym dachem miejsca nad głową wystarczy nawet dla wysokich osób. Na tle aut BMW z poprzedniego pokolenia wyraźniej czuć tu luksusową atmosferę – w kokpicie nie brakuje kunsztownych detali oraz wysokiej próby okładzin.

BMW M850i Cabriolet 15
Stonowany, ale wybornie wykończony i ergonomiczny kokpit, choć rozczarowują mało czytelne, efekciarskie zegary.

Ergonomia i multimedia należą do najlepszych na rynku – i tym bardziej szkoda, że wybór trybu jazdy poziomo umieszczonymi przyciskami wymaga oderwania wzroku od drogi (w dodatku system nie pamięta wybranego programu). Trudno też pogodzić się z zastąpieniem klasycznych dla BMW wskaźników „komputerowymi” zegarami, którym brakuje i czytelności, i klasy.

Rozkosz dla uszu

Z 530-konną jednostką 4.4 V8 biturbo BMW serii 8 jest wręcz… za mocne. Jego narowisty charakter podkreśla dosadny bulgot widlastego silnika. Potężny moment obrotowy „rozwieszono” tu w całym zakresie prędkości, a korzystanie z wyśmienitych osiągów ułatwia znakomity 8-stopniowy automat, który niemal instynktownie żongluje biegami, a przy tym ma dobre maniery. BMW 850i nie należy jednak do oszczędnych: na trasie potrafi zaspokoić się 10 l/100 km, ale w korkach potrzebuje ok. 18 l/100 km.

Na ciasnych, krętych drogach BMW nie pozostawia kierowcy wątpliwości – to duże gran turismo, a nie rasowe auto sportowe. Owszem, dość sztywne zawieszenie sprawnie niweluje przechyły, a napęd 4×4 faworyzuje tylną oś, ale brak tu zwartości. Sytuacji nie poprawia zbyt „agresywnie” zestrojona tylna oś skrętna, przez co samochód potrafi nerwowo reagować na ruchy kierownicą.

BMW M850i Cabriolet 25
Wielowarstwowe, miękkie poszycie znika za plecami w ciągu 15 s. Dach można składać lub rozkładać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.

Na każdą pogodę

Ale BMW 8 ma drugą twarz: świetnie sprawdza się jako kabriolet. Z otwartym dachem jeszcze lepiej słychać charakterne brzmienie jego silnika, przy niższych temperaturach przydaje się osobna regulacja temperatury nawiewu na nogi, a wiatrołap chroni przed zawirowaniami powietrza w kabinie nawet przy 140 km/h. Po złożeniu dachu „ósemka” imponuje z kolei znakomitym wyciszeniem.

BMW M850i xDrive Cabrio – cena

W skrócie, zalet na tle coupe jest sporo. Kabriolet wymaga jednak słonej dopłaty – 37 600 zł. BMW M850i Cabrio kosztuje zatem 628 900 zł, co w porównaniu z konkurentami – Mercedesem klasy S Kabriolet i Porsche 911 Carrera 4S Cabrio – stanowi wręcz atrakcyjną ofertę. Za Mercedesa S 560 Kabriolet trzeba bowiem zapłacić 690 500 zł, a za Porsche – 702 000 zł.

Redakcja poleca również:

BMW M850i Cabriolet

BMW M850i xDrive Cabrio – PODSUMOWANIE TESTU

Jako kabriolet o sportowo-luksusowym charakterze „ósemka” ma więcej sensu niż wersja coupe.

BMW M850i xDrive Cabrio – plusy i minusy

Wykończenie, ergonomia, multimedia, osiągi, zespół napędowy, wygoda jazdy bez dachu;
 –  Brak „ostrości” prowadzenia, dość sztywne tłumienie, symboliczne tylne miejsca.

BMW M850i xDrive Cabrio – dane techniczne, osiągi, spalanie

tabela_bmw m850i

BMW M850i xDrive Cabrio – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji