NowościBMW M3 Club Sport – łabędzi śpiew

BMW M3 Club Sport – łabędzi śpiew

W blokach startowych czeka już nowa generacja BMW serii 3. Tymczasem bawarski producent prezentuje finalne wcielenie aktualnego M3 – z silnikiem 3.0 R6 biturbo wzmocnionym do 460 KM.

Oznacza to, że 3-litrowa rzędowa „szóstka” osiąga moc o 10 KM wyższą od wersji Performance (450 KM) oraz o 29 KM wyższą od bazowej (431 KM). Jej maksymalny moment obrotowy względem obu słabszych odmian wzrósł o 50 Nm, z 550 do 600 Nm.
Standardowo nowe M3 CS jest wyposażone w 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową DCT (w przeciwieństwie do słabszych wersji skrzynia manualna nie jest dostępna). Zaopatrzono ją w osobną chłodnicę oleju. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje aktywny tylny dyferencjał z elektronicznym sterowaniem.

BMW M3 Club Sport (CS)
Podwójnie turbodoładowana rzędowa „szóstka” ma kuty wał korbowy – lżejszy i sztywniejszy od odlewanego.

Według BMW samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 280 km/h. Osiągi „M-trójki” potwierdza wynik uzyskany na legendarnej Północnej pętli niemieckiego toru wyścigowego Nürburgring – 7 minut i 38 s, czyli na poziomie Porsche Panamery Turbo i tylko o 6 s gorzej niż Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Dla porównania, bazowe M3 przetestowane przez redakcję „Auto Motor und Sport” „wykręciło” czas 7:50 min.

BMW M3 Club Sport (CS)
Szereg elementów karoserii 460-konnego M3 CS wykonano z tworzyw sztucznych zbrojonych włóknami węglowymi – m.in. tylny dyfuzor.

Prawdziwą wizytówką M3 CS na tle słabszych wersji nie jest jednak mocniejszy silnik, lecz niższa masa własna. Dzięki wykorzystaniu elementów karoserii z tworzyw sztucznych zbrojonych włóknami węglowymi (CFRP) masa własna auta jest o około 50 kg niższa niż odmiany bazowej ze skrzynią DCT – wynosi 1585 kg. A ponieważ z CFRP wykonano m.in. pokrywę silnika oraz dach, M3 CS może pochwalić się też niżej położonym środkiem ciężkości. Jak podaje BMW, pokrywa silnika z CFRP jest o ¼ lżejsza od standardowej, aluminiowej, a karbonowy dach waży o 6 kg od metalowego.

Nowy wariant otrzymał również specjalnie zestrojony sportowy układ wydechowy i usztywnione względem odmiany z pakietem Performance zawieszenie. Auto standardowo przemieszcza się na 19-calowych kołach z przodu (ogumienie w rozmiarze 265/35 ZR 19) i 20-calowych z tyłu (285/30 ZR 20) z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. W opcji dostępne są hamulce z ceramicznymi tarczami.

BMW M3 CS
Deska rozdzielcza wyróżnia się m.in. wstawkami z Alcantary z wytłoczonym napisem „CS”.

W kabinie dominują elementy wykończone Alcantarą, pojawił się też specjalny akcent zarezerwowany dla wersji CS: nowy guzik rozrusznika w kolorze czerwonym. Co ciekawe, także tu skoncentrowano się na redukcji masy własnej: zastosowano specjalne lekkie fotele i konsolę środkową lżejszą o 30% od standardowej.

BMW wyprodukuje jedynie 1200 egzemplarzy M3 CS, z czego 550 trafi na rynek USA, 100 do Wielkiej Brytanii, a 150 – do Niemiec. W Polsce samochód kosztuje od 557 200 zł.

Odmiany BMW M3 (F80)

Na M3 CS zakończy się historia aktualnej „M-trójki” (wewnętrzne oznaczenie F80). To pierwsza w historii modelu generacja z doładowanym silnikiem. W czerwcu producent zakończy produkcję tej wersji, głównie z uwagi na nowe procedury mierzenia zużycia paliwa (WLTP) – w ofercie pozostanie jedynie dwudrzwiowe M4, które w imię spełnienia nowych norm emisyjnych otrzyma filtr cząstek stałych. Poniżej przypominamy wcielenia obecnego BMW M3.

Jako pierwsza, na początku 2014 r., zadebiutowała wersja bazowa, z jednostką 3.0 R6 biturbo o mocy 431 KM (przy 5500 obr./min) oraz 550 Nm maksymalnego momentu (w zakresie 1850-5500 obr./min). Współpracuje ona z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową DCT. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 250 km/h (lub 280 km/h z „pakietem kierowcy”), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 4,3 s („manual”) lub 4,1 s („automat”).

BMW M3 (2014)
BMW M3 (2014)

Na początku 2016 r. do oferty dołączyło M3 z pakietem Competition – jego silnik wzmocniono do 450 KM (przy 7000 obr./min), ale moment obrotowy pozostał bez zmian. I tu do wyboru były obie przekładnie. Poza mocniejszym sercem M3 Competition otrzymało m.in. sztywniejsze zawieszenie. Osiągi? Sprint do setki trwał 4,2 s ze skrzynią manualną lub 4,0 s z automatem. Prędkość maksymalna – jak w odmianie bazowej, czyli 250 lub 280 km/h.

BMW M3 z pakietem Competition (2016)
BMW M3 z pakietem Competition (2016)

Wiosną 2018 r. do oferty trafiło opisywane BMW M3 CS (Club Sport). Jego silnik generuje moc 460 KM przy 6250 obr./min oraz 600 Nm w zakresie 4000-5380 obr./min. Moment obrotowy trafia na tylną oś wyłącznie za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni DCT. Czas potrzebny na przyspieszenie do 100 km/h wynosi 3,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 280 km/h.

BMW M3 CS (2018)
BMW M3 CS (2018)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji