NowościAktualnościBezpieczeństwo nie jest luksusem

Bezpieczeństwo nie jest luksusem

Zaawansowane systemy wspomagające przestały być domeną drogich aut. Nowe Skody oferują kierowcy kompletne wsparcie – często seryjnie.

Elektronika rozwija się w imponującym tempie – z korzyścią dla użytkowników. Kieszonkowa pamięć przenośna mieści dziś więcej danych niż dysk twardy typowego komputera osobistego sprzed kilkunastu lat. To samo dotyczy samochodów. Coraz częściej w niedrogich modelach spotyka się rozwiązania jeszcze kilka lat temu zarezerwowane dla samochodów klasy wyższej, takie jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu. Kamery i radar śledzą otoczenie auta oraz zachowanie kierowcy – włącznie z monitorowaniem stanu jego zmęczenia. W razie potrzeby elektronika interweniuje, czasami nawet w sposób praktycznie niezauważalny. Podobnie jest z multimediami. Nowoczesne systemy operacyjne w samochodach nie odstają funkcjonalnością od najlepszych smartfonów – oferują dostęp do internetu i aplikacje takie jak prognoza pogody, informacje turystyczne albo aktualne ceny paliw na stacjach.

Istotne szczegóły

Warto jednak zaznaczyć, że podobne z nazwy systemy często różnią się funkcjonalnością. Innymi słowy, w jednych autach asystent pasa ruchu jedynie informuje o przekroczeniu linii na jezdni, w innych aktywnie wspiera kierowcę poprzez korekty toru jazdy. Z kolei układy antykolizyjne nie zawsze dysponują funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, szczególnie przydatną w ruchu miejskim. Równie istotna jest intuicyjna obsługa – nowoczesne systemy powinny wspierać kierowcę, a nie przeszkadzać mu w prowadzeniu auta. Tu także pojawiają się rozbieżności: nie brakuje przypadków, gdy działanie systemów jest zbyt nachalne, nieprzewidywalne lub pozbawione jakichkolwiek możliwości ustawień (np. czułości czy odległości). Zdarza się, że kierowca bywa atakowany różnymi komunikatami lub brzęczykami na tyle często, że ostatecznie… wyłącza irytujące funkcje.

Wszechstronna ochrona

Sztuka właściwej integracji systemów wspomagających udała się Skodzie. Czy to Fabia, Rapid, Octavia, Superb, czy SUV-y Karoq i Kodiaq – układy działają płynnie i intuicyjnie, a ich funkcjonalność jest porównywalna z autami premium. Skuteczność systemów Skody potwierdzają oceny niezależnej organizacji ds. bezpieczeństwa Euro NCAP. Co istotne, wiele z nich występuje jako wyposażenie seryjne lub za rozsądną dopłatą.

„Oczy” samochodu – nie tylko reflektory

Na podstawie informacji z sieci czujników, radaru oraz kamery zaawansowane systemy wspomagające tworzą wirtualny obraz otoczenia samochodu. Dzięki temu mogą wspierać kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu auta, reagując na zagrożenia i zmienne warunki drogowe. Dostarczają też istotnych informacji, np. o mijanych znakach.Skoda Karoq

1. Kamera u góry przedniej szyby monitoruje drogę przed autem
2. Radar w grillu kontroluje dystans od poprzedzających pojazdów
3. Aktywne reflektory LED zmieniają wiązkę zależnie od warunków
4. Czujniki w zderzakach m.in. mierzą odległość od mijanych pojazdów

Kompletna gama systemów wspomagających

Połączenie informacji płynących z czujników, radaru i kamery zapewnia podstawę dla działania licznych systemów aktywnego bezpieczeństwa. W przypadku nowych modeli Skody wiele z nich stanowi wyposażenie seryjne (np. układ antykolizyjny z rozpoznawaniem pieszych Front Assist w Superbie oraz SUV-ach Karoq i Kodiaq). Co istotne, systemy działają mało inwazyjnie, a ich obsługa odbywa się bez odrywania dłoni od kierownicy.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Odczytuje m.in. ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania, informując o nich na panelu wskaźników. Bierze pod uwagę również czasowe ograniczenia prędkości.
Skoda - odczytywanie znaków drogowych

Aktywny tempomat

Automatycznie utrzymuje zadaną prędkość, a w razie napotkania pojazdu, który porusza się wolniej, uruchamia hamulce w celu zachowania bezpiecznego odstępu.
Skoda - aktywny tempomat

Asystent martwego pola

System ostrzega o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu. Bardzo przydatny przy zmianie pasa ruchu albo wyprzedzaniu na drogach wielopasmowych.
Skoda - asystent martwego pola

Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego

Pomaga przy opuszczaniu miejsca parkingowego – ostrzega o niewidocznych pojazdach poruszających się po drodze poprzecznej, a w razie potrzeby uruchamia hamulce.
Skoda - asystent wyjazdu z miejsca parkingowego

Aktywny asystent pasa ruchu

Śledzi oznaczenia rozdzielające pasy ruchu na jezdni i aktywnie pomaga w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy. Jeśli wykryje dłuższy brak ingerencji kierowcy, np. z powodu zaśnięcia lub zasłabnięcia, sam zatrzyma auto i wezwie pomoc.
Skoda - aktywny asystent pasa ruchu

Ochrona proaktywna: system precrash

W razie wykrycia zagrożenia kolizją automatycznie napina pasy bezpieczeństwa podróżujących z przodu oraz domyka szyby i dach panoramiczny w celu zapewnienia dodatkowej ochrony.
Skoda - ochrona proaktywna, system precrash

Wspomaganie parkowania

Automatycznie wykrywa wolne miejsce parkingowe i wyręcza kierowcę w uciążliwych manewrach – pozostaje mu jedynie wybór biegu oraz obsługa pedałów.
Skoda - wspomaganie parkowania

Asystent jazdy w korku

Zmniejsza obciążenie kierowcy w autostradowym korku. Przy prędkościach poniżej ok. 60 km/h pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, a jednocześnie zachowuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu.
Skoda - asystent jazdy w korku

Rozbudowane multimedia z funkcjami online

Pojęcie „systemów wspomagających” nie ogranicza się jedynie do aktywnego bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo to także mniejsze obciążenie kierowcy stresującymi sytuacjami, np. korkami, i łatwość obsługi. Istotną rolę odgrywają tu przejrzyste, funkcjonalne multimedia, które dzięki połączeniu z internetem pozwalają wybierać najszybszą trasę. Integracja ze smartfonem umożliwia wygodne korzystanie z zainstalowanych na nim aplikacji.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji