Ubiegłego roku na polskich drogach niestety nie można zaliczyć do udanych – wprawdzie wypadków było nieco mniej, ale za to wzrosła liczba ofiar.
Z opublikowanego przez Biuro Ruchu Drogowego KGP obszernego raportu dotyczącego wypadków, jakie miały miejsce na polskich drogach w ubiegłym roku nie wyłania się pozytywny obraz. Najbardziej niepokojącą informacją jest ta, że w 2018 r. zwiększyła się liczba ofiar – w 2017 r. było ich 2831, a w 2018 r. – 2862, czyli o 31 osób więcej (+1,1%). Niestety, ten negatywny trend trwa także w 2019 r. – w pierwszym kwartale zginęło u nas 537 osób (dane wstępne). To oznacza, że od 2015 r. nie było gorszych pierwszych trzech miesięcy danego roku.
Jeśli chodzi o same wypadki to było ich 31 674, czyli ich liczba zmniejszyła się o 1086 (-3,3%). Mniej było także rannych: 37 359 (-2107 osób; -5,3%). Niepokojące jest, że nadal zatrważająca liczba wypadków i ich ofiar jest związana z alkoholem. W 2018 r. wydarzyło się 2779 wypadków (8,8% ogółu) z udziałem uczestników ruchu będących pod jego działaniem. Poniosło w nich śmierć 370 osób – o 29 więcej niż w 2017 r. (+8,5%).
A jak wypadamy na tle innych europejskich krajów? Nie ma co owijać w bawełnę – źle. W tegorocznym raporcie policja podaje również najbardziej aktualne dane dotyczące sytuacji na Starym Kontynencie (dotyczą one roku 2017). Pod względem liczby zabitych znajdujemy się na czwartym miejscu, za krajami o znacznie większej liczbie ludności i pojazdów – Francją (3444 ofiary), Włochami (3378) i Niemcami (3180). Sama liczba wypadków jeszcze niewiele mówi. Dopiero wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków daje pełniejszy – i zatrważający – obraz. W tej statystyce przodujemy w Europie – ginie u nas 8,6 osób (w 2018 – 9,0). Dla porównania we Francji wskaźnik ten wynosi 5,9 os./100 wypadków, w Czechach 2,7, w Szwecji 1,7, a w Niemczech – 1,1. To dobitnie pokazuje, jak wiele musi się u nas jeszcze zmienić, by poziom bezpieczeństwa realnie wzrósł. Jak się okazuje nie przyrasta on proporcjonalnie do kilometrów oddanych dróg ekspresowych, szybkiego ruchu czy obwodnic.
Poniżej prezentujemy wybrane dane dotyczące wypadków na polskich drogach w 2018 r.
- wydarzyło się 31 674 wypadków (-3,3% w stosunku do 2017 r.)
- 2862 osób zginęło (+31 osób; +1,1%), z tego 803 to piesi, 1558 kierujący pojazdami, a 501 to pasażerowie
- 37 359 osób zostało rannych, w tym 10 963 ciężko (-2107 os.; -5,3%)
- miało miejsce 436 414 kolizji (-55 kolizji)
- najwięcej wypadków wydarzyło się w woj. mazowieckim – 4034 (najmniej – 443 – w woj. lubuskim)
- najwięcej osób zginęło w woj. mazowieckim – 448 (najmniej – 79 – w Lubuskim)
- 17,6 osób zginęło na 100 wypadków w woj. kujawsko-pomorskim – najwięcej w Polsce (najmniej – 5,8 – w woj. Pomorskim)
- 152,1 wypadków na 100 tys. mieszkańców miało miejsce w woj. łódzkim – to najwięcej w Polsce (najmniej – 46,6 – w woj. Kujawsko-Pomorskim)
- 10,2 osób zginęło na 100 tys. mieszkańców w woj. świętokrzyskim – to najwięcej w Polsce (najmniej 4,8 w woj. śląskim)
- Najwięcej wypadków (3150) miało miejsce w październiku (najmniej – 1784 – w lutym)
- Najwięcej osób (318) zginęło w październiku (najmniej – 152 – w lutym)
- Najwięcej wypadków (5230) wydarzyło się w piątki (najmniej – 3681 – w niedziele)
- Najwięcej osób (465) zginęło w soboty (najmniej – 370 – w poniedziałki)
- Najwięcej wypadków (2550) miało miejsce między godz. 16 a 17 (najmniej – 180 – między godz. 3 a 4)
- Najwięcej osób zginęło (230) między godz. 17 a 18 (najmniej – 39 – między godz. 1 a 2)
- Najwięcej wypadków (21 055) i zabitych (1825) było przy dobrych warunkach drogowych
- Najwięcej wypadków (71,3%) i zabitych (55,7%) było w ciągu dnia
- Najwięcej wypadków (71,2%) wydarzyło się w terenie zabudowanym
- Najwięcej osób (56,3%) zginęło w terenie niezabudowanym
- Najwięcej wypadków (17 496) i zabitych (1816) wydarzyło się na prostym odcinku drogi
- Najwięcej wypadków (25 246) i ofiar (2514) było na drodze dwukierunkowej, jednojezdniowej
- Najwięcej wypadków (374) i ofiar (54) było na drodze krajowej numer 7
- Z autostrad najwięcej wypadków (175) miało miejsce na A4, a najwięcej osób zginęło (20) na A1
- Najwięcej wypadków (9949; 31,4%) to zderzenie boczne, poniosło w nich śmierć najwięcej ludzi (552)
- Najwięcej wypadków (87%) wydarzyło się z winy kierujących
- Główną przyczyną wypadków (27,2%) było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu
- 73,6 % sprawców wypadków to mężczyźni
- Najwięcej wypadków (8726) spowodowały osoby w wieku 25-39 lat
- Najwyższy wskaźnik zabitych na 10 tys. mieszkańców (17,5) jest w grupie wiekowej 18-24 lata
- Najwięcej wypadków powodują kierowcy aut osobowych (74,8%)
- 8,8% osób (2779) uczestniczących w wypadkach było pod wpływem alkoholu
- 12,9% ogółu zabitych na drogach (370 os.) było pod wpływem alkoholu
- 1614 wypadków spowodowali kierowcy pojazdów będący pod wpływem alkoholu, śmierć poniosło w nich 203 osoby
- Najwięcej obcokrajowców, którzy uczestników w wypadkach pochodzi z Ukrainy (596). Także najwięcej ofiar było z tego kraju (104 osoby)
Warto w tym miejscu przypomnieć, ile wypadków miało miejsce w poprzednich latach, ile osób poniosło w nich śmierć, a ile – zostało rannych. Szczegółowe dane z ostatnich 44 lat zamieszczamy w tabeli poniżej.
Bezpieczeństwo na polskich drogach w latach 1975-2018
Rok | Wypadki | Zabici | Ranni ogółem |
---|---|---|---|
2018 | 31 674 | 2862 | 37359 |
2017 | 32 705 | 2810 | 39394 |
2016 | 33 664 | 3026 | 40766 |
2015 | 32 967 | 2938 | 39778 |
2014 | 34 970 | 3202 | 42545 |
2013 | 35 847 | 3357 | 44059 |
2012 | 37 046 | 3571 | 45792 |
2011 | 40 065 | 4189 | 49501 |
2010 | 38 832 | 3907 | 48952 |
2009 | 44 196 | 4572 | 56046 |
2008 | 49 054 | 5437 | 62097 |
2007 | 49 536 | 5583 | 63224 |
2006 | 46 876 | 5243 | 59123 |
2005 | 48 100 | 5444 | 61191 |
2004 | 51 069 | 5712 | 64661 |
2003 | 51 078 | 5640 | 63900 |
2002 | 53 559 | 5827 | 67498 |
2001 | 53 799 | 5534 | 68194 |
2000 | 57 331 | 6294 | 71638 |
1999 | 55 106 | 6730 | 68449 |
1998 | 61 855 | 7080 | 77560 |
1997 | 66 586 | 7311 | 83162 |
1996 | 57 911 | 6359 | 71419 |
1995 | 56 904 | 6900 | 70226 |
1994 | 53 647 | 6744 | 64573 |
1993 | 48 901 | 6341 | 58812 |
1992 | 50 990 | 6946 | 61047 |
1991 | 54 038 | 7901 | 65242 |
1990 | 50 432 | 7333 | 59611 |
1989 | 46 338 | 6724 | 53639 |
1988 | 37 538 | 4851 | 43626 |
1987 | 36 433 | 4625 | 42272 |
1986 | 37 133 | 4667 | 43150 |
1985 | 36 100 | 4688 | 42290 |
1984 | 35 768 | 4980 | 41325 |
1983 | 40 454 | 5561 | 47463 |
1982 | 38 832 | 5535 | 45696 |
1981 | 43 755 | 6107 | 51365 |
1980 | 40 373 | 6002 | 46245 |
1979 | 39 036 | 5793 | 44975 |
1978 | 39 181 | 5925 | 45766 |
1977 | 39 562 | 6052 | 46622 |
1976 | 39 942 | 5878 | 47009 |
1975 | 39 404 | 5633 | 52018 |
Razem | 1 968 587 | 237 814 | 2 399 280 |
Źródło danych: Komenda Główna Policji