Test bagażników rowerowych ADAC

W teście ADAC o tytuł najlepszego walczy 10 popularnych bagażników rowerowych mocowanych na haku auta. Jak cena uchwytu na jednoślady ma się do wygody użytkowania?

Dalekie urlopowe wyjazdy skłaniają do zabrania ze sobą jednośladów. Istnieje wiele sposobów na ich przewóz samochodem, jednak za najwygodniejszy uznaje się montaż rowerów na bagażniku instalowanym na haku holowniczym auta. Do wyboru tego rodzaju przewozu skłaniają niewielkie rozmiary uchwytu, optymalna waga i brak konieczności niewygodnego sięgania na dach. W dodatku większość bagażników oferuje funkcję odchylania w celu uzyskania dostępu do bagażnika i jest w stanie przewieźć nawet 3 rowery.

Niemiecki automobilklub ADAC zajmuje się testowaniem nie tylko awaryjności samochodów, ale i wielu innych aspektów związanych z eksploatacją auta np. opon lub fotelików dziecięcych. To nie wszystkie dziedziny badane przez ADAC. Tym razem wziął na warsztat wspomniane bagażniki rowerowe instalowane na haku. Do testu przystąpiło 10 urządzeń w przedziale cenowym od 1200 do 3200 zł. Każdy bagażnik jest w stanie przewieźć 3 rowery, poszczególne modele różnią się jednak dopuszczalną ładownością, wagą i typem gniazda zasilającego.

Test bagażników rowerowych ADAC
Poza testowaniem na samochodach różnych klas w warunkach drogowych, bagażniki rowerowe przeszły również badania na stanowisku laboratoryjnym.

Bagażniki rowerowe ADAC oceniał w trzech kategoriach. W pierwszej, najmniej wpływającej na ocenę końcową, przyjrzano się konstrukcji uchwytu, czyli sposobowi mocowania podstawy bagażnika do haka i rowerów do podstawy. Oceniono oferowane wyposażenie seryjne, w tym funkcję odchylania dającą dostęp do bagażnika, oraz ogólną przestrzeń na jednoślady. W drugiej kategorii owym walorom przyjrzano się od strony praktycznej i przyznano punkty za wygodę instalowania bagażnika i samych rowerów. Trzecie kryterium opiera się na względach bezpieczeństwa. Sprawdzono, co się stanie z rowerami podczas uderzenia w tył przy 30 km/h i w razie nagłego zahamowania przy 140 km/h, oceniono także jak się zachowują podczas wykonywania gwałtownych manewrów. Każda kategoria ma swoją tzw. wagę (od 20 do 50%) i po zestawieniu jej z uzyskanymi punktami wyliczono rezultat końcowy.

Polecamy również: jak rowery, boks dachowy i przyczepa wpływają na spalanie auta?

Niestety, żaden bagażnik rowerowy nie zdobył maksymalnej oceny, czyli bardzo dobrej. Pięć z nich otrzymało ocenę dobrą, cztery – satysfakcjonującą, a jeden wystarczającą. Wbrew pozorom to dobrze wróży, bo żadnego nie można jednoznacznie odradzić. Głównymi zarzutami od strony testujących były utrudniony montaż jednośladów i zbyt mała przestrzeń na nie, co wiąże się z ryzykiem np. porysowania ich podczas transportu. Co ciekawe, na końcowych miejscach znalazły się też drogie bagażniki, zatem wybierając bagażnik dla siebie nie zawsze trzeba kierować się ceną.

Oto wyniki testu bagażników rowerowych na hak ADAC.

Miejsce 1 – Uebler i31 (3,6 pkt)Uebler i31

Cena: 3200 zł
Waga: 16,4 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 54 kg

Zwycięski bagażnik przede wszystkim jest bardzo lekki i zajmuje mało miejsca po złożeniu, co ułatwia jego przechowywanie poza sezonem. Zebrał sporo punktów za wygodę w codziennym użytku, zaplusował poza tym licznymi akcesoriami. Testujący mieli zastrzeżenia do małej szerokości szyn mocujących.

Miejsce 2 – Thule Velospace XT 3 (3,5 pkt)Thule Velospace XT 3

Cena: 2900 zł
Waga: 21 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 59 kg

Bagażnik Thule zapewnia wysoki poziom ochrony rowerów w razie drogowego zderzenia, ma przy tym bardzo wygodny mechanizm odchylania, by móc skorzystać z bagażnika. Punkty odjęto za niedopracowany system montażu na haku i zabezpieczenia przewożonych rowerów.

Miejsce 3 – Eufab Premium 3 (3,2 pkt)Eufab Premium 3

Cena: 1700 zł
Waga: 23 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 7/13-pinowe
Nośność: 60 kg

Ten dosyć ciężki bagażnik wyróżnia spora ilość miejsca na przewożone rowery, jednak ich montaż wcale nie jest taki prosty. Samą instalację podstawy do haka oceniono dość wysoko, podobnie jak mechanizm odchylania. Produkt stracił punkty za nieprecyzyjnie zamontowane gniazdo elektryczne i ryzyko połamania ramki tablicy rejestracyjnej.

Miejsce 3 – Bosal Traveller III (3,2 pkt)Bosal Traveller III

Cena: 2000 zł
Waga: 23 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 7/13-pinowe
Nośność: 60 kg

Bagażnik firmy Bosal ma podobne parametry do ulokowanego ex aequo z nim produktu Eufab. Podobnie też na plus należy zaliczyć łatwy montaż samego uchwytu i duża przestrzeń na jednoślady, na minus – waga i utrudniony sposób zabezpieczenia rowerów.

Miejsce 5 – Yakima Foldclick 3 (3,0 pkt)Yakima Foldclick 3

Cena: 2600 zł
Waga: 19 kg
liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 60 kg

Lekki, choć drogi bagażnik punktuje kompaktowymi rozmiarami po złożeniu i przyjemnym sposobem instalacji roweru. Traci na średniej precyzji działania mechanizmu uchylającego, nie zapewnia też optymalnego poziomu ochrony jednośladów podczas zderzenia.

Miejsce 6 – Atera Strada Sport M3 (2,9 pkt)Atera Strada Sport M3

Cena: 1900 zł
Waga: 18 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 57 kg

Bagażnik oferuje możliwość przewozu rowerów z szerokimi oponami (za pośrednictwem opcjonalnych akcesorów), ale przedtem warto to przemyśleć, ponieważ pomiędzy jednośladami zostaje bardzo mało miejsca. Podstawa niezbyt stabilnie „siedzi” na haku, ale pochwały zebrał system odchylania.

Miejsce 7 – Westfalia Bikelander (2,7 pkt)Westfalia Bikelander

Cena: 3000 zł
Waga: 22 kg
Liczba rowerów: 3 (z adapterem)
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 60 kg

Produkt Westfalii umożliwia przewóz trzeciego roweru przy użyciu dodatkowego adaptera. Ciężko go zamontować, a po odchyleniu na bok trzeci rower dotyka podłoża. Wysoka cena odzwierciedla na szczęście dobrą jakość wykonania. Plus za intuicyjny montaż i łatwość przechowywania.

Miejsce 8 – Norauto Rapidbike 3P (2,5 pkt)Norauto Rapidbike 3P

Cena: 1200 zł
Waga: 20 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 65 kg

Najtańszy bagażnik rowerowy ma niezłą nośność, lecz na tym kończą się jego zalety. Rowery na nim stoją niestabilnie i blisko siebie, a ich zabezpieczenie wymaga użycia sporej siły. Zastrzeżenia płyną również w kierunku łatwości montażu podstawy na haku.

Miejsce 9 – MFT Backpower (2,0 pkt)MFT Backpower

Cena: 2400 zł
Waga: 31 kg
Liczba rowerów: 3 (z adapterem)
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 82 kg

Najcięższy, ale i najbardziej „pakowny” bagażnik, choć trzeci rower zabierze tylko po zainstalowaniu adaptera. Uzyskał niewiele punktów za wygodę użytkowania (trudny montaż podstawy i rowerów), słabo wypadł w próbie zderzeniowej. Plus za wydajne, diodowe światła.

Miejsce 10 – Menabo Alphard Plus (1,9 pkt)Menabo Alphard Plus

Cena: 1300 zł
Waga: 18 kg
Liczba rowerów: 3
Gniazdo elektryczne: 13-pinowe
Nośność: 50 kg

W zestawie tego bagażnika znalazło się również gniazdo 7-pinowe. Jest tani, ale z wszelkimi tego konsekwencjami. Testujący słabo ocenili jakość wykonania i obsługę, która wymaga użycia sporej siły. Uchwyt nie trzyma rowerów w wystarczającym stopniu. W dodatku przewidziano zbyt małą ramkę na tablicę rejestracyjną.

Jaki wybrać bagażnik rowerowy?

Test ADAC pokazał, że sporo bagażników na rowery ma sporą masę, a to ogranicza ich możliwości przewozowe: trzeba kontrolować, by przewożone rowery z podstawą nie ważyły więcej niż dopuszczalny nacisk na hak. Zdecydowana większość nie zapewnia też wystarczającej przestrzeni dla przewożonych rowerów (optymalna odległość pomiędzy szynami mocującymi powinna wynosić co najmniej 19 cm). Wciąż wiele do życzenia pozostawia obsługa wielu bagażników rowerowych. W niektórych nie obejdzie się bez użycia siły lub „kombinowania” z montażem jednośladów.

bagazniki-rowerowe-test-adac

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here