Awaryjność używanych samochodów w 7 segmentach wg ADAC – edycja 2019

Awaryjność używanych samochodów w 7 segmentach wg ADAC – edycja 2019

Poznajmy wyniki tegorocznej edycji rankingu niezawodności ADAC. Oto najmniej i najbardziej niezawodne używane auta siedmiu najpopularniejszych segmentów.

Raport ADAC to, obok TUV, GTU i Dekra, jeden z niemieckich, publikowanych co roku rankingów niezawodności. Z tej cykliczności wyłamała się Dekra, która w tym roku nie wydała aktualnego zestawienia. W odróżnieniu od pozostałych rankingów tworzonych na podstawie informacji z badań technicznych, raport ADAC powstaje w oparciu o dane z interwencji własnych pomocy drogowych. Każdego dnia zrzeszone w tym niemieckim automobilklubie pojazdy assistance otrzymują ponad 10 tys. zgłoszeń do unieruchomionych na drodze aut. Łącznie w 2018 roku interweniowali aż 3 926 533 razy. Pracownicy na miejscu odnotowują przyczynę awarii pojazdu i później określają najczęstsze powody wezwania pomocy drogowej od ADAC.

Dlaczego samochody zawodzą w trasie?

Ranking niezawodności ADAC 2019 12
Właściciele nowoczesnych samochodów często nie mogą uruchomić auta z powodu rozładowania akumulatora. Wszystko przez skomplikowaną elektronikę pobierającą prąd nawet na postoju.

Bardzo powszechnym zjawiskiem we współczesnych autach jest zwyczajne rozładowanie akumulatora, co może skutecznie uniemożliwić dalszą jazdę. Baterie nie są w stanie zapewnić wystarczającej energii dla licznych odbiorników prądu będących na pokładzie nowoczesnych samochodów. Do innych powodów unieruchomienia auta należy zaliczyć awarie układu wtryskowego i zapłonowego, a także elektrycznego, tj. rozrusznika, alternatora albo oświetlenia.

W tegorocznym rankingu ADAC znajdziemy 123 modele z ośmiu roczników: od 2009 do 2016. Dla każdego rocznika wyliczono współczynnik niezawodności, będący wartością odpowiadającą liczbie wezwań pomocy drogowej na 1000 zarejestrowanych aut. Kolorami oznaczono poziomy awaryjności danego auta. Jest on zmienny w zależności od wieku samochodu.

Samochody następnie podzielono na 7 najpopularniejszych rynkowych segmentów. Poniżej przedstawiamy tabele ze szczegółowymi danymi odnośnie niezawodności używanych aut.

Polecamy również:

Auta małe

W gronie najmniejszych samochodów zwyciężyła Toyota Aygo, mająca korzystny współczynnik niezawodności niezależnie od rocznika. Bardzo dobrze, dla starszych roczników, wypadł również Hyundai i10 oraz Renault Twingo. Przegranymi zestawienia zostały miejskie Fiaty.

Auta miejskie

Niezależnie od rocznika, najmniej awaryjnymi autami najniższego segmentu zostały japońskie „mieszczuchy”, takie jak Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Mazda 2. Doskonale wypadło również Mini. Niepokojąco słaby wynik Hyundaia i20 (roczniki 2011-2014). Samochody francuskie zaprezentowały średni poziom.

Auta kompaktowe

Tym razem królują kompaktowi reprezentanci niemieckich marek premium, czyli Audi A3, BMW serii 1 (bardzo dobry rezultat każdego rocznika) i Mercedes klasy A. Najczęściej zawodzą Fordy, „francuzy” i… auta koreańskie (Hyundai i30 i Kia Cee’d), jak również modele marek koncernu VW, tj. Seat Leon, Skoda Octavia.

Auta klasy średniej

Ponowne zwycięstwo Audi i BMW: tym razem Mercedes musiał uznać wyższość kluczowych rywali. Najczęściej psują się… Ople Insignie, ale i też dużo przejeżdżają. Niezbyt pozytywnie klarują się statystyki dla Skód Superb oraz Volkswagenów Passatów.

Auta klasy wyższej

Tylko 3 najpopularniejsze w tej klasie modele. Audi A6 i BMW serii 5 reprezentują podobny, wysoki poziom. Mercedesy klasy E, pomimo że rocznie przejeżdżały podobne dystanse, wymagały interwencji o wiele częściej. Szczególnie słabo wygląda to dla najstarszych w tym zestawieniu roczników.

Minivany, kombivany i busy

Wysokie średnie roczne przebiegi przekładają się na niezbyt optymistyczne wyniki wszystkich analizowanych tutaj aut. Intensywną eksploatację najlepiej znosi Mercedes Sprinter i Volkswagen Transporter. Mniejsze przebiegi nie przeszkadzają w częstych interwencjach assistance do popularnych minivanów i kombivanów, przeważnie Citroenów, Fordów, Renault i niektórych Volkswagenów (Sharan).

SUV-y i crossovery

Poza nielicznymi przypadkami typu Dacia Duster, Ford Kuga, Hyundai ix35 lub Kia Sportage, segment SUV-ów trzyma wysoki poziom, jeśli chodzi o niezawodność. ADAC szczególnie wyróżnił modele marek niemieckich: Audi Q3/Q5, BMW X1/X5 oraz Mercedes GLA/GLC/GLK. Zaskakująco dobrze wypadły SUV-y Renault.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji