Jak rozpoznać problem?

Jednorzędowy łańcuch w 1.6 THP
Jednorzędowy łańcuch w 1.6 THP

Pierwszym objawem najczęściej jest charakterystyczne terkotanie na zimnym silniku. Wtedy jeszcze do napinacza nie dotarł olej, który wcześniej z niego uleciał. Po chwili klekotanie ustaje, a to oznacza, że napinacz wypełnił się olejem. Jeśli łańcuch już dostatecznie się wyciągnął, do tego może dojść niska kultura pracy silnika i pogorszenie osiągów, a w skrajnym przypadku nawet trudności z uruchomieniem.

Czy można mu zapobiec?

Sprawdzanie poziomu oleju
Częste sprawdzanie poziomu oleju pozwoli zapobiec awarii.

Nie ma sposobu, który w stu procentach wyeliminowałby opisany problem. Doświadczeni mechanicy znaleźli jednak rozwiązanie mogące przedłużyć okres między wymianami rozrządu – montują napinacz o poprawionej konstrukcji (z otworem zasilania olejem znajdującym się bliżej łba śruby) lub sami przerabiają je tak, by tłoczek się nie cofał. Samego łańcucha natomiast nie można traktować jako długowieczny element i wymieniać go nawet co 100 tys. km. Oprócz tego często kontrolować poziom oleju i uzupełniać go częściej niż zaleca producent (czyli 30 tys. km).

Lista aut z silnikami 1.6 THP:

  • BMW 114i, 116i F20 (2011-2016)
  • BMW 316i, 320i ED F30 (2012-2016)
  • Citroen C3 (2009-2015)
  • Citroen C3 Picasso (2009-2015)
  • Citroen DS3 (od 2009)
  • Citroen C4 I/II gen. (od 2009)
  • Citroen C4 Picasso I/II gen. (od 2008)
  • Citroen DS4 (od 2009)
  • Citroen DS5 (od 2012)
  • Mini One/Cooper/Cooper S (2007-2010)
  • Peugeot 207 (2006-2012)
  • Peugeot 208 (2012-2016)
  • Peugeot 2008 (2013-2015)
  • Peugeot 308 (2007-2016)
  • Peugeot 3008 (od 2010)
  • Peugeot 508 (od 2011)
  • Peugeot 5008 (od 2009)
  • Peugeot RCZ (2010-2016)
Oceny czytelników
[Głosów: 12 Średnia: 3.8]