NowościAktualnościAuta elektryczne czy spalinowe – które są bardziej ekologiczne?

Auta elektryczne czy spalinowe – które są bardziej ekologiczne?

Jaki wpływ na środowisko ma jazda samochodem elektrycznym, a jaki – eksploatacja benzynowego SUV-a? Czas poznać odpowiedź na te pytania.

Auta elektryczne są coraz częstszym widokiem na naszych drogach, ale nadal budzą wiele kontrowersji. Przy produkcji „elektryka” emitowanych jest więcej szkodliwych substancji niż w przypadku „benzyniaka”. Dopiero podczas późniejszej eksploatacji samochód zasilany prądem może zmniejszyć swój sumaryczny ślad węglowy, ale i to zależy od tego, z jakiego źródła pochodzi energia, którą jest ładowany. Potwierdzają to dane przedstawione przez firmę Polestar, submarkę Volvo.

Eksperci porównali emisję CO2 dla najnowszego Polestara 2 oraz Volvo XC40 z benzynowym silnikiem. Na etapie produkcji to ten drugi jest górą. Zbudowanie Polestara 2 odpowiada wyemitowaniu 24 ton dwutlenku węgla, a w przypadku XC40 – „tylko” 14 ton.

Za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim konieczność pozyskania metali ziem rzadkich, wykorzystywanych w akumulatorze trakcyjnym. Aby zrównać ze sobą ślad węglowy elektrycznego Polestara i crossovera Volvo, każde z tych aut musi przejechać 31 000 mil (ok. 50 000 km), zakładając średnią emisję CO2 dla XC40 na poziomie 163 g/km.

Sprawdzono również, jak będzie kształtować się łączna emisja dwutlenku węgla dla obu modeli po pokonaniu 125 000 mil (ok. 201 000 km). Zakładając, że na całym tym dystansie Polestar 2 był zasilany energią z odnawialnych źródeł, jego eksploatacja oznaczałaby wyemitowanie zaledwie 0,4 tony CO2. Przy takim założeniu benzynowe XC40 wypada zdecydowanie niekorzystnie – jazda tym autem przełożyłaby się na emisję aż 41 ton CO2, czyli ponad 100 razy więcej w porównaniu z Polestarem.

Źródło: Autocar

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji