Jubileuszowy, pięćdziesiąty wyścig 24h Nurburgring zakończył się zwycięstwem ekipy Phoenix w samochodzie Audi R8 LMS GT3 Evo II.
Na pierwszym miejscu uplasowała się ekipa Audi Sport Team Phoenix w składzie Robin Frijns, Kelvin van der Linde, Dries Vanthoor i Frédéric Vervisch. Drugie i trzecie miejsce przypadło zespołowi GetSpeed w samochodzie Mercedes-AMG GT3. Na drugim uplasowała się ekipa w składzie Adam Christodoulou, Maxi Gotz i Fabian Schiller, na trzecim Maro Engel, Jules Gounon i Daniel Juncadella.
Zespół, w którym jednym z czterech kierowców jest nasz rodak, Kuba Girmaziak startujący w drugim bolidzie Team Phoenix (też Audi R8 LMS GT3 Evo II) zajął ostatecznie doskonałe piąte miejsce.
„Gratulacje dla Audi Sport Team Phoenix” – powiedział Chris Reinke, szef Audi Sport customer racing. „To zwycięstwo ma szczególne znaczenie, ponieważ w zmieniających się warunkach pogodowych, zwłaszcza w ostatnich godzinach, potrzebne były mocne nerwy – zarówno kierowców na torze, jak i mechaników, inżynierów i strategów w pit stopach. Szczególną wartość tego sukcesu podnosi fakt, że znów, po przerwie, pojawili się tu kibice, którzy zamienili ten wyścigowy weekend w jedną wielką imprezę.”

Pięćdziesiąta edycja klasyka na Nurburgring była właściwie trwającym 24 godziny wyścigiem sprinterskim – zwycięski samochód pokonał w tym czasie aż 159 okrążeń! Tym samym, Audi R8 LMS z numerem 15 wyrównało rekord ustanowiony wcześniej przez Audi w roku 2014.
24h Nurburgring 2022 – przebieg wyścigu
Zespół Audi Sport Team Phoenix rozpoczął wyścig z 22. pozycji na starcie i przez cały czas trwania wyścigu uniknął większych błędów. Podczas krótkich, ale intensywnych opadów deszczu w niektórych miejscach toru, team podjął właściwe decyzje dotyczące doboru opon. Dla zawodników Kelvina van der Linde, Driesa Vanthoora i Frédérica Vervischa było to drugie zwycięstwo w barwach Audi w tej 24-godzinnej imprezie, a dla Robina Frijnsa pierwszy sukces. Zespół Phoenix prowadzony przez Ernsta Mosera wygrał wyścig po raz czwarty w barwach Audi.
50-ty wyścig 24h Nurburgring obfitował w sporo emocji i niespodziewanych zwrotów akcji. Na pierwszym miejscu w klasyfikacjach uplasowała się ekipa Octane126 w Ferrari 488 GT3 Evo20. Jednak już po kilku minutach po starcie Ferrari utraciło prowadzenie. W końcu odpadło z rywalizacji po mniej więcej 12h.
Na zwycięstwo ostrzyła sobie zęby także ekipa Aston Martina. Ta jednak skończyła swoje marzenia po wypadku na plamie oleju.
When you become a passenger at the Green Hell…#AstonMartin #24hNBR pic.twitter.com/8X4o6eTfB7
— Aston Martin Racing (@AMR_Official) May 29, 2022
Na prowadzeniu znajdowało się także BMW, jednak tu dały o sobie znać problemy techniczne z zawieszeniem.
Kolizja wyeliminowała także ekipę Porsche. Co ciekawe, po dwukrotnej stłuczce z Audi, dzieła zniszczenie dokonał Opel Astra, za którego kierownicą siedział sam Carlos Taveres (dyrektor naczelny koncernu Stelantis, szóstego co do wielkości producenta samochodów na świecie pod względem sprzedaży, powstałego z połączenia Grupy PSA i Fiat Chrysler Automobiles.) Co ciekawe, w tej lekko już leciwej Astrze zasiadało czterech prominentnych szefów Stelantis. Poza Taversem, startowali: Jean-Philippe Imparato (szef Alfa Romeo), Jean-Marc Finot (szef działu motorsportu Peugeot), François Wales (dyrektor Peugeot Sport).
.@nico_mueller contact with #44 – twice.#24hNBR #24hNBR2022 pic.twitter.com/4JMdnPS5mp
— ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring (@24hNBR) May 29, 2022
24h Nurburgring – podstawowe informacje, kempingi, ceny biletów
Nurburgring 24h to jeden z najciekawszych wyścigów na świecie. Na żywo rywalizację 135 zespołów oglądało 230 000 kibiców. Część z nich spędziła na torze kilka dni – bramy na kempingi rozstawione wokół toru otwierane są we wtorek. Większość kibiców spędziła więc ten czas grillując, oglądając wyścig i sprawdzając jakość lokalnego złotego napoju.

Tor po jakim ścigali się kierowcy podczas wyścigu 24h ma ponad 24 km długości i łączy tor GP (ten na którym w poprzednich latach ścigali się kierowcy F1) ze słynna pętlą północną (Nordschleife). Najtańsze bilety kupicie nawet za 34 Euro. 45 Euro kosztuje bilet na sobotę, 39 Euro na niedzielę, a 74 Euro na wszystkie cztery dni (od czwartku do niedzieli). Kempingi wokół toru są dodatkowo płatne. Z Polski na tor mamy około 1000 km (z Warszawy będzie to około 1100 km).