Audi uchyliło nieco rąbka tajemnicy i przedstawiło kilka ciekawostek na swój temat. Poznaj 10 interesujących faktów ze świata niemieckiego producenta.

Audi można zaliczyć do grona najstarszych (i nadal istniejących) producentów samochodów w Europie. W historii marki z Ingolstadt można wyznaczyć kilka przełomowych momentów. Wszystko zaczęło się w 1910 roku, kiedy to świeżo założona przez Augusta Horcha firma przedstawiła swoje pierwsze „dziecko” – Audi Typ A 10/22 PS. Kolejnymi kamieniami milowymi dla niemieckiego producenta były m.in. premiera Audi Quattro na salonie w Genewie w marcu 1980 roku czy pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2000 roku.

Dziś jednak nie skupiamy się na historii Audi, lecz przedstawiamy 10 najciekawszych informacji związanych z aktualną działalnością marki. Szczegóły poniżej.

10 ciekawostek na temat Audi

    1. Fotele Audi A3 zrobione są z nawet 45 1,5-litrowych butelek PET. Kolejne 62 butelki PET poddaje się recyklingowi, aby wytworzyć dywanik.
    2. Obicie fotela Audi Q4 e-tron jest w 45% wykonane z recyklatów. Tkanina Dinamica wygląda i w dotyku przypomina zamsz, ale prawie w połowie jest wytwarzana z poliestru pochodzącego z recyklingu, na przykład z tekstyliów i butelek PET. A tak przy okazji: surowce do wykonania pokrywy bagażnika również pochodzą z recyklingu. W podłodze znajduje się ponad sześć kilogramów materiałów z recyklingu.
    3. Plastikowe włókno, z którego wytwarza się przędzę materiału obiciowego foteli w modelu A3, przesuwa się przez dysze przędzalnicze z prędkością 280 km/h.
    4. Z odpadów z produkcji samochodów można wytworzyć olej popirolityczny. Można go następnie znowu przetworzyć w tworzywo sztuczne. Audi dokonało tego odkrycia w ramach projektu pilotażowego prowadzonego wraz z Instytutem Technologii z Karlsruhe (KIT). Osiągnięto już pierwsze sukcesy w tym zakresie — proces okazuje się być technicznie wykonalny. Obecnie partnerzy pracują nad zwiększeniem jego skali.
    5. W produkcji Audi e-tron GT są wykorzystywane stare sieci rybackie. Wykładzina i dywaniki są wykonane z materiału zwanego econyl – składającego się w 100% z włókien nylonowych pochodzących z recyklingu. Pochodzą one z odpadów produkcyjnych, skrawków tkanin i dywanów oraz plastikowych odpadów z oceanów. Ponadto jedno z 20-calowych kół w Audi e-tron GT jest wykonane z aluminium wytworzonego w procesie charakteryzującym się niską emisją związków węgla.
    6. Dwa moduły akumulatora e-tron wymontowane z używanych samochodów zapewniają zasilanie elektryczne i możliwość pracy w nocy kupcom w Uttar Pradesh w Indiach. Fundacja Audi Environmental Foundation zapewnia finansowanie niemiecko-indyjskiemu start-upowi, Nunam, zajmującemu się produkcją takich układów magazynowania energii.
    7. Jednostka magazynowania energii wytworzona z wymontowanych z pojazdów prototypowych Audi akumulatorów litowo-jonowych na kampusie Euref w Berlinie ma pojemność 1,9 MWh i może samodzielnie zapewnić energię elektryczną dla całego 5,5-hektarowego obszaru kampusu przez niemal dwie godziny.
    8. Trzy kostki magazynujące energię w centrum ładowania Audi (Audi charging hub) o łącznej pojemności 2,45 MWh wymagają jedynie standardowego 400-woltowego złącza wysokonapięciowego do zasilenia sześciu punktów ładowania o mocy wyjściowej do 300 kW.
    9. W zakładzie Audi w Győr 36 400 ogniw solarnych wytwarza 9,5 gigawatogodzin energii rocznie i zajmuje obszar w przybliżeniu równy powierzchni 22 boisk piłkarskich.
    10. W 2019 roku w Niemczech wytworzono około 507 000 ton aluminium pierwotnego. Wymagało to 7,6 terawatogodzin energii — tylko nieco mniej niż to, co jedna elektrownia jądrowa może wyprodukować w ciągu roku. Dlatego właśnie warto zbierać odpadki blachy aluminiowej do powtórnego przetopienia. W tym celu w zakładzie Audi w Neckarsulm w 2017 r. wprowadzono „zamknięty obieg aluminium”. Został również wdrożony w Ingolstadt (2020 r.) i w Győr (2021 r.). W samym 2020 r. pozwoliło to zapobiec emisji 165 000 ton związków węgla.

Zobacz również:

Ciekawostki z historii Audi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here