Alfa Romeo Giulia GTAm

Marka Alfa Romeo kończy w tym roku 110 lat. Z tej okazji Włosi przygotowali 540-konną Giulię GTA. Poznaj szczegóły.

Już w styczniu pisaliśmy, że z okazji 110-lecia marki Alfa Romeo możemy zobaczyć najmocniejszą Giulię, bazującą na wersji Quadrifoglio. Nowy model miał otrzymać w nazwie dodatkowe trzy litery: GTA, stanowiące skrót od Gran Turismo Alleggerita. Kolejne zapowiedzi wydawały się potwierdzać te przypuszczenia, a prezentacja auta miała nastąpić podczas salonu samochodowego w Genewie.

W ostatniej chwili szwajcarska wystawa została odwołana, jednak Alfa Romeo postanowiła nie trzymać Giulii GTA dłużej w tajemnicy. Dziś włoski producent odsłonił karty: wiemy już jak wygląda nowy model oraz jakie ma parametry. O szczegółach przeczytacie poniżej.

Alfa Romeo Giulia GTAm

W zasadzie największą niespodzianką jest fakt, że Włosi zaprezentowali nie jedną, a dwie wersje Giulii: GTA oraz GTAm. Czym się różnią? O tym za chwilę, zacznijmy od podstawowych informacji.

Alfa Romeo Giulia GTA – dane techniczne, silnik, moc

Znany z modelu Quadrifoglio benzynowy silnik 2.9 V6 biturbo przeszedł lekką kurację wzmacniająca – w odmianie GTA osiąga 540 KM. To o 30 KM więcej niż w „bazowym” aucie z czterolistną koniczynką. Jednak pewien niedosyt pozostaje – wcześniej mówiło się, że motor w GTA będzie rozwijać aż 620 KM. Wzrost mocy to efekt prac włoskich inżynierów oraz zastosowania nowego układu wydechowego, sygnowanego przez firmę Akrapovič, który dodatkowo pozwala wydobyć niepowtarzalne dźwięki z podwójnie doładowanego V6.

Alfa Romeo Giulia GTAm

W porównaniu z Giulią Quadrifoglio, nowa wersja została odchudzona o ok. 100 kg. W ramach walki o cenne kilogramy m.in. wał napędowy, przedni zderzak, maska, dach oraz kubełkowe fotele Sabelt zostały wykonane z włókna węglowego. Przy konstruowaniu auta wykorzystano także inne kompozyty, jak na przykład Lexan (żywica poliwęglanowa, zaadaptowana prosto ze świata sportów motorowych), z którego zrobione są obramowania bocznych i tylnych okien. Dzięki tym zabiegom Giulia GTA waży ok. 1520 kg, co oznacza stosunek masy do mocy na poziomie 2,82 kg/KM. To z kolei przekłada się na jeszcze lepsze osiągi – sprint do „setki” zajmuje nowemu modelowi zaledwie 3,6 s.

To nie koniec zmian mechanicznych. Rozstaw kół z przodu i z tyłu zwiększono o 50 mm, a w zawieszeniu pojawiły się nowe amortyzatory i sprężyny.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Tyle o osiągach, przejdźmy wreszcie do różnic między odmianami GTA i GTAm. Z zewnątrz nowej Giulii nie da się pomylić z żadną inną wersją. Włoski producent wyposażył swojego najmocniejszego sedana w nowy pakiet aerodynamiczny (bardziej rozbudowany w wersji GTAm, skromniejszy w GTA), przy projektowaniu którego wykorzystano rozwiązania rodem z Formuły 1. Podobnie jak w Porsche 911 GT3 RS, 20-calowe obręcze ze stopów lekkich są przykręcone centralną nakrętką.

Wnętrze topowej Giulii wykończono Alcantarą, która pojawiła się m.in. na desce rozdzielczej, podłokietniku i boczkach drzwi. W wersji GTAm zrezygnowano z montażu tylnej kanapy, a w jej miejscu pojawiło się „rusztowanie” – półklatka, do której przytwierdzone są szelkowe pasy bezpieczeństwa. Odmiana GTA w środku jest bardziej zbliżona do Quadrifoglio.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Tego wyjątkowego, 540-konnego sedana można już zamawiać. Należy się jednak spieszyć, ponieważ w sumie powstanie tylko 500 egzemplarzy Giulii GTA i GTAm. Każdy nabywca wraz z autem otrzyma również kask firmy Bell, wyścigowy kombinezon, rękawiczki i buty Alpinestars oraz pokrowiec Goodwool.

Przeczytaj również:

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 5, Lexus RC F – porównanie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here