NowościRozrywkaAle ten czas leci - te samochody mają już 25 lat!

Ale ten czas leci – te samochody mają już 25 lat!

Coraz więcej „świeżo” wyglądających aut śmiało wkracza w wiek zarezerwowany dla youngtimerów. Oto 25 samochodów, które już mają 25 lat. A nie wyglądają!

Ćwierć wieku temu był rok 1998, a wtedy zdecydowanie były to dobre czasy w motoryzacji. W latach 90. produkowano auta nastawione na wygodę użytkowania, ale przede wszystkim łatwe i tanie w serwisowaniu. W miarę zbliżania się do roku 2000 samochody stawały się przy tym coraz ładniejsze i zgrabniejsze – do tego stopnia, że nawet dzisiaj nie wyglądają jak motoryzacyjne dinozaury. Jeśli dodać do tego wciąż bardzo dobry komfort jazdy samochodów z tego okresu i nierzadko całkiem bogate wyposażenie, trudno uwierzyć, że te auta osiągnęły już 25 lat – czyli wiek, który jeszcze niedawno upoważniał do zarejestrowania auta na żółte tablice. A takie są fakty.

Udało nam się zebrać 25 samochodów, które zadebiutowały w 1998 roku – a zatem dokładnie 25 lat temu. Czy wyglądają na swój wiek? Oceńcie sami!

Alfa Romeo 166

Lata produkcji: 1998-2007

Jeszcze w latach 90. Alfa Romeo spróbowała swoich sił w klasie wyższej. „166” nie miała może tak doskonałych proporcji jak mniejsza „156”, ale i tak zwracała uwagę smukłą i nieszablonową przednią częścią nadwozia (straciła nieco uroku przy okazji przeprowadzonego w 2003 roku liftingu). Eksperyment się średnio powiódł i włoska limuzyna nie doczekała się następcy.

Alfa Romeo 166

Audi TT (8N)

Lata produkcji: 1998-2006

Niektórzy zachwycają się linią nadwozia „TT-tki”, inni wręcz nie mogą na nią patrzeć. Faktem jest, że stylistyka tego auta okazała się ponadczasowa, bo najnowsza, trzecia generacja TT z boku wygląda bardzo podobnie. Dziś to dobra propozycja na pierwsze auto sportowe – dość szybkie, ale jednocześnie niezawodne i z dostępem do niedrogich części (wiele 8N napędza popularny silnik 1.8 Turbo).

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – opinie użytkowników

Audi TT 8N

BMW serii 3 (E46)

Lata produkcji: 1998-2007

Wchodzące w słuszny wiek „Trójki” nie mają u nas łatwego życia. Do stopniowego „odsiewania” aut w gorszym stanie przyczyniają się m.in. młodzi miłośnicy driftu, dlatego zadbane egzemplarze w oryginalnym stanie będą tylko zyskiwać na wartości. Szczególnie ciekawie prezentuje się konfiguracja np. silnika R6 w kabriolecie lub coupe. W zanadrzu są też kombi (Touringi).

Używane BMW serii 3 E46 (1998-2007) – opinie użytkowników

BMW serii 3 E46

Chrysler 300M

Lata produkcji: 1998-2004

Swego czasu był to dość popularny w Polsce model Chryslera: do dzisiaj zachowały się nawet egzemplarze z czarnymi tablicami mogącymi sugerować posiadanie przez pierwszego właściciela. Dynamicznie narysowana linia nadwozia nieźle maskuje wymiary tego auta (ponad 5 metrów długości). Pod maskami – silniki V6 (2.7 lub 3.5).

Chrysler 300M

Daewoo Matiz

Lata produkcji: 1998-2008

Matiz brał istotny udział w boomie na tanie, nowe samochody, który miał miejsce pod koniec lat 90. Na tle głównego konkurenta, Fiata Seicento, punktował 5-drzwiowym nadwoziem i nieco lepszą dynamiką silnika 0.8, który rozwijał 51 KM. W najbogatszej wersji wyposażenia Top oferował bogate (jak na tamte czasy) wyposażenie, obejmujące dwie poduszki powietrzne, ABS i klimatyzację.

Daewoo Matiz

Fiat Multipla

Lata produkcji: 1998-2010

Samochód-mem obchodzi w tym roku swoje 25-lecie. Rzeczywiście, trudno zgadnąć, czym kierowali się styliści tego modelu, natomiast od strony praktycznej wielu konkurentów mogło się od niego uczyć – zmieścić 6 osób i 430 l bagażu przy długości niecałych 4 metrów trzeba naprawdę umieć. Oczywiście to zasługa pokaźnej szerokości, która pozwalała zamontować w dwóch rzędach po trzy siedzenia.

Używany Fiat Multipla (1998-2010) – opinie użytkowników

Fiat Multipla

Fiat Seicento

Lata produkcji: 1998-2010

Dodanie krągłości i podcięcie do góry tylnego okna dodało sporo świeżości nadwoziu Seicento, który tak naprawdę był rozwinięciem konstrukcyjnym zaprezentowanego w 1991 roku Cinquecento. Mimo kiepskiej praktyczności (brak wersji 5-drzwiowej) długo okupował czołowe lokaty sprzedaży w Polsce; był też zresztą u nas produkowany. Obecnie w cenę idą odmiany usportowione: Sporting (fot.) lub Schumacher.

Używany Fiat Seicento (1998-2010) – opinie użytkowników

Fiat Seicento

Ford Cougar

Lata produkcji: 1998-2002

Ten konkretny model powstał z zamysłem sprzedaży na rynku północnoamerykańskim, ale i europejskim. W USA oferowano go jako Mercury Cougar, u nas pod marką Ford. Poza 4-cylindrowymi silnikami 2.0 producent przygotował też „V6-tki” (2.5), o mocy nawet 205 KM. Topowa wersja przyspieszała do 100 km/h w 7,8 s – nieźle jak na 4,7-metrowe coupe o wadze niemal 1,4 t.

Ford Cougar

For Focus I

Lata produkcji: 1998-2008

Pierwszy Focus mocno szokował stylistyką na tle przestarzałego wizualnie poprzednika (Escorta). Auto było dynamiczne nie tylko z wyglądu: szybko doczekało się odmian ST (170 KM) i RS (215 KM), które są już poszukiwanymi youngtimerami. Focus I był autem globalnym, sprzedawanym także w Ameryce Południowej, Afryce, Azji, Australii i Nowej Zelandii.

Ford Focus I

Jeep Grand Cherokee II (WJ)

Lata produkcji: 1998-2005

Drugie wcielenie Grand Cherokee zdaje się być wielkim autem, tymczasem mierzy ok. 4,6 m, czyli niewiele więcej od kompaktowych SUV-ów (a ponad 20 cm mniej od do niedawna produkowanego wcielenia WK2). Do wciąż eleganckiej karoserii jak ulał pasują jednostki V8 (4.7), choć oferowano też diesle – mercedesowskiego 2.7 CRD i dziwacznego 3.1 TD z pięcioma osobnymi głowicami.

Jeep Grand Cherokee WJ

Kia Carnival I

Lata produkcji: 1998-2005

Wielki (4,9 m długości), bogato wyposażony van o nieograniczonych możliwościach konfiguracji wnętrza był w latach 90. marzeniem wielu rodzin. Osoby, które zdecydowały się na Carnivala, musiały jednak zmagać się z wieloma usterkami, a później także z korozją. W efekcie te auta szybko poznikały z ulic. W 2005 roku zaprezentowano drugą generację, która zakończyła karierę Carnivala w Europie.

Kia Carnival

Lexus IS I

Lata produkcji: 1998-2005

25 lat temu Lexus podjął walkę z niemieckimi samochodami marek premium w klasie średniej. Zaprezentowany IS był zgrabnie narysowanym sedanem (później także kombi), a przez to dość ciasnym. Już na wstępie część klientów mogła go odrzucić z uwagi na brak w ofercie turbodiesla, ale za to bazowy silnik benzynowy (2.0 R6/155 KM) gwarantował niezłe osiągi. Dziś łakomym kąskiem są oczywiście wersje 3-litrowe (214 KM).

Lexus IS

Mazda MX-5 II (NB)

Lata produkcji: 1998-2005

W słuszny wiek wchodzi już druga generacja kultowego japońskiego roadstera, która była pierwszą bez przyciągających uwagę otwieranych reflektorów. Mazda w zamian zaproponowała mocniejsze silniki i poprawiła aerodynamikę karoserii. MX-5 od zawsze udowadnia, że frajdę z jazdy można osiągnąć nie tylko mocą, a bardziej redukcją masy. Nie da się ukryć, że ponad 140 KM w aucie ważącym lekko ponad tonę musi „robić robotę”.

Używana Mazda MX-5 NB (1998-2005) – opinie użytkowników

Mazda MX-5 NB

Mercedes klasy S (W220)

Lata produkcji: 1998-2005

Ćwierć wieku temu klasa S W220 była istnym kombajnem technologicznym zamkniętym pod smukłą karoserią w typowym dla Mercedesa eleganckim stylu. Jednak ten model szybko dotknął cenowego dna z uwagi na liczne awarie elektroniki i pneumatycznego zawieszenia, a także pastwiącą się nad nim korozję. W efekcie trudno oczekiwać, że nawet bardzo zadbany Mercedes W220 będzie autem idealnym, bez świecących się kontrolek i nieustannie wyskakujących komunikatów.

Mercedes klasy S W220

Opel Astra G

Lata produkcji: 1998-2009

Generacji G trwałością nie udało się może dogonić poprzedniczki (Astry F), ale w odróżnieniu od niej wciąż się dobrze prezentuje, pod warunkiem, że nie widać zbyt wiele korozji. Astra G nadal bywa poszukiwana jako samochód do codziennej eksploatacji – najstarsze egzemplarze faktycznie mają 25 lat, ale najmłodsze już tylko 14. Potencjał na youngtimera? Tak, ale na razie w wersjach coupe/cabrio lub OPC.

Opel Astra G

Peugeot 206

Lata produkcji: 1998-2012

Pośród raczej zachowawczo stylizowanych aut miejskich, agresywnie narysowany przód Peugeota 206 budził niemały respekt i ładnie współgrał z lekką sylwetką tego auta. Niestety, mały Peugeot stracił go w 2009 roku, gdy wprowadzono zmodernizowanego 206+, który wygląda, jakby do 206 wprost przeszczepiono przód od 207. Samochód doczekał się odmiany coupe-cabrio i kombi, a na niektórych rynkach także nieco pokracznego sedana.

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników

Peugeot 206

Renault Clio II

Lata produkcji: 1998-2012

Główny rywal „206-tki” również był na tyle popularny, że przez wiele lat produkowano go równolegle z Clio III. Zaskakująco dobrze przyjęła się u nas odmiana sedan pod nazwą Thalia. Propozycja od Renault kusiła odmianami Sport (169-180 KM) i szalonym wariantem V6 z centralnie umieszczonym silnikiem 3.0, który dziś osiąga zawrotne ceny.

Używane Renault Clio II (1998-2012) – opinie użytkowników

Renault Clio II

Rover 75

Lata produkcji: 1998-2005

Brytyjska limuzyna nie przyjęła się w Polsce tak dobrze jak mniejszy Rover serii 200. W wariancie przedliftowym (fot.) postawiono na subtelną elegancję, by pod koniec produkcji (w 2004 r.) dodać mu nieco sportowego pazura. Rovera 75 sprzedawano również jako kombi. Być może nie każdy wie, że montowano do niego silnik V8 – konkretnie 4.6 od Forda, montowany m.in. w Mustangu.

Rover 75

Seat Toledo II

Lata produkcji: 1998-2005

Druga generacja Toledo była w zasadzie Leonem w wersji sedan, z tym że zadebiutowała jako pierwsza. Zerwano zatem z koncepcji poprzednika, który był typowym liftbackiem. Pod maski trafiło wiele silników uznawanych potem za „pancerne” (m.in. 1.6 8V, 1.8 Turbo, 1.9 TDI), nie brakowało też odmian nietypowych, jak 2.3 VR5.

Seat Toledo II

Smart Fortwo I

Lata produkcji: 1998-2007

Smart zdecydowanie wyprzedził swoje czasy i… zaskakująco dobrze na tym wyszedł. Klienci byli zachwyceni zwrotnością zaledwie 2,5-metrowego auta: do tego stopnia, że parkowali nim prostopadle na miejscach przeznaczonych do parkowania równoległego. Do napędu przewidziano silniki 0.6 i 0.7 oraz maleńkiego diesla 0.8 cdi. Na szczycie gamy figurował 75-konny Brabus.

Smart Fortwo

Suzuki Grand Vitara I

Lata produkcji: 1998-2005

Pierwszą Grand Vitarę wytwarzano w trzech wersjach długości: krótkiej 3-drzwiowej, długiej 5-drzwiowej i przedłużonej 5-drzwiowej wyposażonej w trzech rząd siedzeń (XL7). W ofercie były też warianty ze zdejmowanym dachem i silnikami V6. Grand Vitara wraz z Toyotą RAV4 i Hondą CR-V stopniowo przyzwyczajały klientów do samochodów typu SUV, jednak można było w nich jeszcze liczyć na przyzwoite właściwości terenowe.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Jimny (FJ)

Lata produkcji: 1998-2018

Kilka lat temu długo nie milknęły echa wycofania Jimny z produkcji na rzecz zupełnie nowego następcy. Suzuki i tak długo się z tym zbierało – raptem 20 lat. Najstarsze egzemplarze już mają ich 25 i wciąż dzielnie pełnią służbę tam, gdzie dobrych jakościowo dróg jest jak na lekarstwo. Niektórzy upatrują w nim także miejskiego „wojownika”: tam również przydaje się duży prześwit i niewielka szerokość nadwozia.

Używane Suzuki Jimny (1998-2018) – opinie użytkowników

Suzuki Jimny

Toyota Land Cruiser J10

Lata produkcji: 1998-2007

Legendarna niezawodność i solidność Land Cruisera sprawia, że to auto nie schodzi poniżej pewnych wartości rynkowych – z reguły są to nadal zaporowe ceny dla wielu marzących o tym modelu. Tyle kosztuje też uniwersalność: terenowa Toyota z powodzeniem pełni rolę samochodu wyprawowego, który po powrocie do domu zamienia się w wygodne i bezpieczne auto rodzinne.

Toyota Land Cruiser J10

Volkswagen Lupo

Lata produkcji: 1998-2005

Lupo był pierwszą próbą zaistnienia Volkswagena w segmencie aut mini. Specjalnie dla niego opracował superoszczędną odmianę 3L, wyposażoną w silnik 1.2 TDI z systemem Start&Stop mającym zapewniać spalanie na poziomie 3 l/100 km. Ofertę uzupełniło 125-konne Lupo GTI. Tego modelu nigdy nie oferowano w wersji 5-drzwiowej, przez co nie imponował ani praktycznością, ani przestrzenią bagażową (zaledwie 130 l).

Volkswagen Lupo

Volvo S80 I

Lata produkcji: 1998-2006

Pod koniec lat 90. Volvo S80 stawiano za wzorzec w dziedzinie bezpieczeństwa podróżnych. Na zdrowiem i życiem pasażerów czuwały poduszki powietrzne z systemem SIPS (lepiej chroniły przed bocznymi uderzeniami), a nawet fotele (dzięki technologii WHIPS zabezpieczały kręgosłup w razie zderzenia tylnego). Nie można też było narzekać na wybór silników. Konkretnych, bo samych 5- lub 6-cylindrowych (130-272 KM).

Volvo S80

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji