porsche 911 alcantara

Przypominająca zamsz tkanina jest dziś w samochodach popularna jak nigdy – kojarzy się ze światem sportu motorowego i luksusem. W dodatku jest… ekologiczna. Ale czym w ogóle jest Alcantara?

Alcantara to syntetyczna, czyli sztuczna tkanina z mikrofibry (mikrowłókien, nawet 20-krotnie drobniejszych od ludzkiego włosa), w wyglądzie i w dotyku podobna do zamszu. Zamsz jest jednak produktem pochodzenia naturalnego – to wyprawiona skóra zwierzęca nieposiadająca części licowej, o krótkim włóknie.

Alcantara została „wynaleziona” w 1970 roku, przez doktora Miyoshiego Okamoto w Japonii. Przez lata Alcantarę wytwarzała japońsko-włoska firma o tej samej nazwie (z siedzibą we Włoszech), ale z czasem na rynku pojawiły się podobne materiały innych dostawców (np. Race-Tex w Porsche czy Dinamica w Mercedesie). Utarło się jednak, że wykończenia tapicerskie z mikrowłókien w samochodach nazywa się „Alcantarą” – tak jak samochody terenowe niektórzy nazywają jeepami, pieluchy to pampersy, a o butach sportowych mówi się „adidasy”.

Autentyczna Alcantara składa się w ok. 65-80% z poliestru (który decyduje o wytrzymałości), a reszta to poliuretan (nadający miękkość). Wartości procentowe zależą od zastosowania i linii produktów. Materiał powstaje w zaawansowanym procesie przędzenia, po którym następuje chemiczna i tekstylna obróbka. Co istotne, obie strony Alcantary mają niemal identyczną powierzchnię; „nieoryginalna” tkanina tego rodzaju zazwyczaj ma jedną stronę z mikrowłókien i bawełniany spód. Niektóre wersje Alcantary oznaczane są jako trudnopalne i znajdują zastosowanie w samochodach wyścigowych.

W ostatnich latach popularność Alcantary znacząco wzrosła; doszło nawet do sytuacji, gdy jej producent nie był w stanie zrealizować dostaw – i dlatego niektóre marki zdecydowały się na innych dostawców.

Lamborghini-Huracan-EVO5
W przypadku aut Lamborghini (na zdjęciu: Huracan EVO) obicia z Alcantary pozwalają „zaoszczędzić” ok. 5 kg masy własnej.

Alcantara ma szereg zalet. Po pierwsze jest bardziej „eko”, bo nie pochodzi od zwierząt, a używany do jej produkcji poliester pozyskuje się z recyklingu. Po drugie jest o połowę lżejsza od skóry, a jednocześnie od niej wytrzymalsza. Według magazynu „Motor Trend” Lamborghini, rezygnując ze skóry na rzecz Alcantary, oszczędza ok. 5 kg na każdym samochodzie. Latem Alcantara nie nagrzewa się tak jak skóra, zimą nie jest tak zimna i nie odbija się w szybie tak mocno jak skóra, gdy jest zastosowana do pokrycia deski rozdzielczej. Ponadto materiał ten może występować w ogromnych arkuszach, łatwo się go czyści i zapewnia wysoką przyczepność.

A propos czyszczenia: Alcantarę można czyścić ręcznie łagodnym detergentem, ciepłą wodą i szmatką z mikrofibry, aczkolwiek trzeba uważać, by jej nie przemoczyć. Poza tym wskazanie jest pocieranie tylko w jednym kierunku. Szmatkę należy wypłukać i znów pocierać – i tak nawet kilkukrotnie. Po takim „praniu” należy czystą, zwilżoną szmatką zebrać resztki brudu oraz detergentu.

Alcantara jest stosowana nie tylko w motoryzacji. Służy też do wykańczania samolotów i jachtów, a także urządzeń elektronicznych, mebli oraz ubrań.

Źródło: Bimmertips

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here