skoda_enyaq_iv_2022_aktualizacja

Cyfryzacja samochodów postępuje – i pozwala producentom na dodawanie nowych funkcji czy poprawę parametrów aut dzięki bezprzewodowym aktualizacjom. Najnowszy przykład: nowe oprogramowanie dla Skody Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV.

Aktualizacje do niedawna kojarzyły się głównie z programami komputerowymi oraz Teslą. Dziś coraz więcej producentów pozwala aktualizować w ten sposób mapy fabrycznej nawigacji albo kupować w internetowym sklepie – przez system multimedialny samochodu – dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak interfejsy do integracji smartfonów Apple/Android, a nawet rozbudowane funkcje wspomagania kierownicy czy reflektorów (to akurat przykłady z Porsche Taycana).

W przypadku aut elektrycznych aktualizacje pozwalają na optymalizację oprogramowania napędu i potrafią zapewnić dodatkowe kilometry zasięgu. Tak jest w przypadku elektrycznych modeli Skody: Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV. Nowy pakiet oprogramowania optymalizuje ich rzeczywisty zasięg, skraca czas ich ładowania oraz zwiększa komfort użytkowania.

Najnowsza wersja oprogramowania ME3 obejmuje kompleksowe aktualizacje w zakresie funkcjonalności i wyglądu systemu informacyjno-rozrywkowego, cyfrowego kokpitu i wyświetlacza head-up. Przy okazji dodatkowo rozwinięto usługi mobilne Skoda Connect, a zmiany wprowadzenie w zakresie zarządzania akumulatorem mają zapewnić lepszą efektywność, czyli niższe zużycie paliwa i większy zasięg, a także krótszy czas ładowania.

skoda_enyaq_iv_2022_aktualizacja_03
Kokpit Skody Enyaq iV. Aktualizacja oprogramowania na rok modelowy 2022 obejmuje m.in. zmiany w wyświetlaniu informacji na cyfrowych zegarach.

Tryb „battery care” chroni akumulator i wydłuża jego żywotność

Nowe oprogramowanie pojazdu umożliwia kierowcy aktywację trybu „battery care” za pomocą przycisku na centralnym wyświetlaczu. Oznacza on, że akumulator zostanie naładowany do maksymalnie 80 procent po ponownym podłączeniu. Program zmniejsza również prędkość ładowania DC i maksymalną moc ładowania, aby uniknąć szczytów mocy. Te środki pomagają oszczędzać akumulator i wydłużają jego żywotność. Ponadto zaktualizowano menu „Ładowanie” w systemie infotainment. Grafika ładowania i zasięgu zawiera teraz również informacje o miejscu docelowym, do którego udaje się kierowca oraz wszelkich koniecznych przystankach na ładowanie w trakcie pokonywania przewidzianej trasy.

Warianty 4×4 z nowym trybem jazdy oraz łatwe planowanie postojów na ładowanie

Wersje Enyaqa iV z napędem na cztery koła mają teraz do wyboru nowy profil jazdy. Tryb „Traction” jest przeznaczony do poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach i zapewnia stały napęd na cztery koła przy prędkości do 20 km/h. Między innymi dostosowuje funkcję ASR, aby system kontroli trakcji mniej interweniował podczas ruszania. W nowym rozwiązaniu ułatwiono również kontrolę ładowania – np. w systemie nawigacyjnym stację ładowania można w prosty sposób dodać do aktualnej trasy. W przypadku wszystkich planowanych postojów na ładowanie szczegółowo pokazywana jest pozostała pojemność akumulatora i czas przewidziany na uzupełnienie energii.

Udoskonalny widok w cyfrowym kokpicie i na wyświetlaczu head-up

Nowe oprogramowanie dostarcza ulepszony widok w cyfrowym kokpicie oraz na wyświetlaczu head-up. Także wyświetlanie odległości obiektów otaczających pojazd stało się bardziej intuicyjne, a poziom naładowania auta jest teraz prezentowany obok odpowiedniego symbolu akumulatora. Wyświetlacz head-up pokazuje również aktualny poziom naładowania akumulatora i zapewnia m.in. wizualizację 3D odległości od celu podróży. Dane dotyczące aktualnej podróży mogą być wyświetlane jako osobny profil po prawej stronie cyfrowego kokpitu.

Zwiększony zasięg dzięki lepszemu zarządzaniu ciepłem

W nowych Enyaqach iV zoptymalizowany został również system zarządzania ciepłem. Dzięki aktualizacji akumulator trakcyjny znacznie szybciej osiągnie odpowiedni przedział temperatury i utrzyma ją przez dłuższy czas w odpowiednim obszarze. Zapewni to wyższą żywotność, zoptymalizowaną moc wyjściową i bardziej wydajną rekuperację, a tym samym dłuższy maksymalny zasięg rzeczywisty.

skoda_enyaq_iv_2022_aktualizacja_02
Zmiany w oprogramowaniu mają ograniczyć zużycie prądu i wydłużyć żywotność akumulatora.

Skrócony czas ładowania

Rodzina Enyaqa iV oferuje szeroką gamę opcji ładowania. Przy wykorzystaniu prądu przemiennego (AC) można ładować pojazd z mocą do 11 kW – akumulator o pojemności 62 kWh ładuje się od 10 do 80% w ciągu 6 godzin i 15 minut, zaś ten o pojemności 82 kWh w 7,5 godziny (również od 10 do 80%).

Dzięki nowemu oprogramowaniu podczas uzupełniania energii prądem stałym (DC) pojazdy z akumulatorem o pojemności 62 kWh mają teraz dostępną moc ładowania do 120 kW, a egzemplarze z baterią 82 kWh mogą być ładowane z mocą do 135 kW. Na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania pozwala to zakończyć „tankowanie” od 10 do 80% w 35 minut.

Nowe oprogramowanie to większy komfort

Nowe oprogramowanie zapewnia również dodatkowe wsparcie parkowania, zwiększając jasność i kontrast wyświetlacza kamery cofania. Przycisk systemu Travel Assist na prawym ramieniu kierownicy reaguje teraz na wielokrotne naciśnięcia i służy do przełączania się pomiędzy dwoma poziomami systemów wspomagania: tempomat adaptacyjny (ACC) i Travel Assist z asystentem zmiany pasa ruchu podczas jazdy drogą szybkiego ruchu oraz ACC i Travel Assist na drogach lokalnych.

Skoda instaluje nową wersję oprogramowania w Enyaqu Coupe iV od momentu uruchomienia produkcji modelu w lutym 2022 r. oraz we wszystkich nowych egzemplarzach Enyaqa iV. Dla Enyaqów dostarczonych już do klientów oprogramowanie będzie bezpłatnie aktualizowane do nowej wersji podczas wizyty u dealera w drugiej połowie 2022 r.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj