AdBlue to środek na bazie mocznika stosowany do oczyszczania spalin w nowoczesnych silnikach Diesla. Niektórzy jednak wykorzystują go jako… nawóz. Dowiedz się więcej na ten temat.
AdBlue to nazwa preparatu, który jest wykorzystywany przez układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do obniżenia emisji trujących tlenków azotu przez silniki wysokoprężne. Z chemicznego punktu widzenia ten środek to po prostu 32,5-procentowy wodny roztwór mocznika. Jest on wtryskiwany bezpośrednio do układu wydechowego przed specjalnym katalizatorem, w którym dochodzi do jego rozpadu na amoniak i dwutlenek węgla. Potem amoniak wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, w efekcie czego powstają para wodna oraz nieszkodliwy azot.
AdBlue jako nawóz
Mocznik jest powszechnie używany w rolnictwie, a ponieważ ten związek chemiczny występuje także w AdBlue, niektórzy proponują korzystanie z tego właśnie preparatu do nawożenia upraw. Takie rozwiązanie ma jednak istotne wady. Przede wszystkim należy wiedzieć, że stosowanie AdBlue do celów rolniczych jest nielegalne, bo ten środek nie jest oficjalnie zarejestrowany jako nawóz. Co więcej, AdBlue zawiera o około połowę mniej azotu niż roztwór saletrzano-mocznikowy (popularny nawóz), przez co jest mniej wydajny, a tym samym okazuje się droższy.
AdBlue jako środek chwastobójczy
Wysokie stężenie mocznika sprawia, że AdBlue może być rozważane także jako środek chwastobójczy. Spryskanie fragmentu trawnika nierozcieńczonym preparatem będzie skutkować najpierw jego intensywnym wzrostem, a następnie uschnięciem. Dlatego należy uważać przy dolewaniu AdBlue do auta czy przelewaniu do mniejszego pojemnika, ponieważ przypadkowe rozlanie środka na ziemię może spowodować wypalenie roślin.
Więcej na temat AdBlue: