Opony8 opon zimowych do SUV-ów (215/65 R16) - TEST

8 opon zimowych do SUV-ów (215/65 R16) – TEST

Opony do SUV-ów od dawna przestały przypominać te do aut terenowych. Produkt której marki wykazuje największą wszechstronność w warunkach zimowych? Jakie opony zimowe wybrać do SUV-a? Oto test 8 opon zimowych w rozmiarze 215/65 R16.

Część uterenowionych aut jest wyposażona w napęd 4×4 i dla wielu kierowców to wystarczy, by samochód odpowiednio trzymał się drogi podczas deszczu lub śniegu. Owszem, praca wszystkich czterech kół korzystnie wpływa na ruszanie po śliskiej nawierzchni, ale w żadnym stopniu nie oddziałuje na hamowanie i pokonywanie zakrętów. W tym przypadku zapewnić bezpieczeństwo mogą tylko dobre opony. Dzisiaj ogumienie do SUV-ów ma niewiele wspólnego z tym przystosowanym do samochodów terenowych. Coraz bardziej liczą się w nich kwestie typowe dla aut osobowych, m.in. zachowywanie na mokrym i suchym asfalcie, odporność na aquaplaning, osiągnięta droga hamowania, a nawet opory toczenia i wydzielany hałas.

Opony pod lupą

Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie oponę pasującą do SUV-a. Osiem takich produktów przetestował tygodnik „Motor” na torze w szwajcarskich Alpach. Wszystkie miały typowy rozmiar dla SUV-ów – 215/65 R16, pasujący np. do Dacii Duster, Forda Kugi, Nissana Qashqaia, VW Tiguana. Do walki stanęło pięć opon premium i trzy budżetowe, z czego tylko jedna jest przeznaczona specjalnie dla SUV-ów (Bridgestone Blizzak LM-80 EVO).
Śnieg - przyspieszanie z poślizgiem

Opony zimowe dla SUV-ów testowane w każdych warunkach

Opony szczegółowo przetestowano w trzech kategoriach pomiarów: na śniegu, na mokrym i na suchym asfalcie. Podczas testów w warunkach zimowych uwagę zwracano na długość drogi hamowania z 40 km/h, rozpędzanie z poślizgiem 10-60% i bez niego oraz jazdę po płaskim torze o długości 1285 metrów. Na mokrym asfalcie oprócz hamowania i jazdy po okręgu zwrócono uwagę na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny. Kluczową kwestią na suchej nawierzchni były własności jezdne opony i parametry związane z hałasem i oporami toczenia. Również tutaj zmierzono drogę hamowania i jazdę po torze.

Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 850P

Najbardziej wszechstronny produkt, który uzyskał najwyższe wyniki na mokrym i suchym asfalcie. W warunkach zimowych ustąpił tylko wzorcowemu Nokianowi. Continental gwarantuje przewidywalne prowadzenie i skuteczność hamowania właściwie w każdych warunkach. Do tego jest niezwykle precyzyjny, a w suchych warunkach wręcz perfekcyjny.

Miejsce 2 – Dunlop Winter Sport 5

Dunlop na mokrej nawierzchni niemal zbliża się do poziomu lidera. W pozostałych kategoriach różnica jest większa, ale rezultaty nadal są bardzo dobre. Zasłużone drugie miejsce, podobna półka cenowa co Continental.

Miejsce 3 – Nokian WR D4

Na śniegu czuje się jak ryba w wodzie – najniższa droga hamowania i doskonała przyczepność w warunkach zimowych. Na mokrym asfalcie samochód z założonymi Nokianami wyhamował o 5 metrów dalej niż z Continentalami, ale na suchym wyprzedził Dunlopa w jeździe po torze. Opona swoi zachowaniem nie zaskakuje kierowcy i przenosi do środka niedużo hałasu.

Dobre „budżetówki”

Test 8 opon zimowych do SUV - tabelka
Test 8 opon zimowych do SUV – tabelka

Dalsze miejsca zajęły dwie opony koncernu Goodyear – Sava i Dębica. Pierwsza z nich przeciętnie prowadzi się na śniegu, ale jest przewidywalna na suchej nawierzchni. Zaletą Dębicy jest precyzja jazdy w warunkach zimowych, choć jej braki wychodzą w slalomie. Zaskakuje 6. i 7. miejsce dwóch opon premium czołowych producentów – Michelina i Bridgestone’a. Oba produkty są przewidywalne, ale gdy jest sucho. W pogorszonych warunkach tracą swoje właściwości i słabo hamują. Ostatni Nexen nie jest złą oponą, ale w żadnej konkurencji nie zdołał dorównać swoim rywalom. Nawet ceną.

Szczegółowe wyniki testu opon zimowych dla SUV

KLASYFIKACJA 1 2 3 4
Producent             CONTINENTAL                DUNLOP                  NOKIAN                    SAVA
Model       WinterContact TS 850P            Winter Sport 5                   WR D4              Eskimo HP2
Informacje o oponie
Segment rynku: premium premium premium budżetowy
Kraj produkcji: Portugalia Niemcy Rosja Słowenia
Data produkcji: 38. tydzień 2016 23. tydzień 2016 31. tydzień 2016 45. tydzień 2016
Zmierzona sztywność nowej: 67 Shore 68 Shore 66 Shore 63 Shore
Zmierzona sztywność po teście: 62 Shore 62 Shore 60 Shore 61 Shore
Cena 1 sztuki 215/65 R16 H: 442 zł 447 zł 429 zł 325 zł
ŚNIEG
Hamowanie z 40 km/h 40 20,0 m 39,6 pkt 20,3 m 38,9 pkt 19,8 m 40,0 pkt 20,2 m 39,2 pkt
Trakcja bez ASR 20 306,2 daN 19,3 pkt 304,8 daN 19,2 pkt 317,1 daN 20,0 pkt 309,4 daN 19,5 pkt
Przyspieszanie do 20 km/h z ASR 10 0,189 g 9,5 pkt 0,190 g 9,6 pkt 0,199 g 10,0 pkt 0,190 g 9,6 pkt
Jazda na czas 30 83,1 s 30,0 pkt 84,7 s 29,4 pkt 83,1 s 30,0 pkt 86,0 s 28,9 pkt
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU 100 98,4 pkt 97,1 pkt 100,0 pkt 97,2 pkt
MOKRO
Hamowanie ze 100 km/h 450 54,9 m 40,0 pkt 55,5 m 39,6 pkt 59,6 m 36,6 pkt 57,0 m 38,5 pkt
Aquaplaning wzdłużny 20 81,6 km/h 19,9 pkt 79,1 km/h 19,3 pkt 79,9 km/h 19,5 pkt 76,2 km/h 18,6 pkt
Aquaplaning poprzeczny 10 3,84 m/s2 8,6 pkt 4,46 m/s2 10,0 pkt 3,98 m/s2 8,9 pkt 4,13 m/s2 9,3 pkt
Jazda po okręgu 10 0,685 g 10,0 pkt 0,678 g 9,9 pkt 0,652 g 9,5 pkt 0,645 g 9,4 pkt
Jazda na czas 20 90,1 s 20,0 pkt 91,8 s 19,6 pkt 91,5 s 19,7 pkt 92,8 s 19,4 pkt
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 98,5 pkt 98,4 pkt 94,2 pkt 95,2 pkt
SUCHO
Hamowanie ze 100 km/h 40 45,5 m 40,0 pkt 45,8 m 39,8 pkt 45,9 m 39,7 pkt 45,8 m 39,8 pkt
Jazda na czas 30 56,6 s 30,0 pkt 57,5 s 29,6 pkt 57,1 s 29,7 pkt 57,9 s 29,3 pkt
Własności jezdne 10 7,469 10,0 pkt 6,625 8,9 pkt 7 9,4 pkt 6,375 8,5 pkt
Komfort 2 7 2,0 pkt 6,5 1,9 pkt 7 2,0 pkt 6,5 1,9 pkt
Hałas przy 50 km/h 5 66,1 dB 3,9 pkt 65,9 dB 3,9 pkt 65,7 dB 3,9 pkt 65,7 dB 3,9 pkt
Hałas przy 80 km/h 5 73,4 dB 3,8 pkt 72,8 dB 3,9 pkt 73,0 dB 3,9 pkt 73,0 dB 3,9 pkt
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 90 89,7 pkt 88,0 pkt 88,6 pkt 87,3 pkt
Opory toczenia 0,844 8,5 pkt 0,754 8,9 pkt 0,863 9,8 pkt 0,718 9,5 pkt
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW 300 295,1 pkt 292,4 pkt 282,8 pkt 289,2 pkt
KLASYFIKACJA 1 2 3 4

 

KLASYFIKACJA 5 6 7 8
Producent                  DĘBICA               MICHELIN          BRIDGESTONE                  NEXEN
Model                 Frigo HP 2                   Alpin 5   Blizzak
LM-80 EVO
Winguard Snow’G WH2
Informacje o oponie
Segment rynku: budżetowy premium premium budżetowy
Kraj produkcji: Niemcy Hiszpania Hiszpania Korea
Data produkcji: 43. tydzień 2016 26. tydzień 2016 18. tydzień 2015 25. tydzień 2016
Zmierzona sztywność nowej: 63 Shore 70 Shore 70 Shore 69 Shore
Zmierzona sztywność po teście: 59 Shore 63 Shore 64 Shore 62 Shore
Cena 1 sztuki 215/65 R16 H: 334 zł 474 zł 374 zł 350 zł
ŚNIEG
Hamowanie z 40 km/h 40 20,5 m 38,5 pkt 20,9 m 37,8 pkt 20,1 m 39,3 pkt 21,3 m 36,9 pkt
Trakcja bez ASR 20 303,9 daN 19,2 pkt 296,8 daN 18,7 pkt 306,8 daN 19,3 pkt 301,2 daN 19,0 pkt
Przyspieszanie do 20 km/h z ASR 10 0,194 g 9,8 pkt 0,188 g 9,5 pkt 0,193 g 9,7 pkt 0,195 g 9,8 pkt
Jazda na czas 30 85,3 s 29,2 pkt 84,1 s 29,6 pkt 85,1 s 29,3 pkt 83,8 s 29,7 pkt
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU 100 96,7 pkt 95,6 pkt 97,6 pkt 95,4 pkt
MOKRO
Hamowanie ze 100 km/h 450 56,9 m 38,6 pkt 58,7 m 37,3 pkt 65,7 m 32,1 pkt 63,1 m 34,1 pkt
Aquaplaning wzdłużny 20 77,0 km/h 18,8 pkt 82,1 km/h 20,0 pkt 78,7 km/h 19,2 pkt 74,0 km/h 18,0 pkt
Aquaplaning poprzeczny 10 4,18 m/s2 9,4 pkt 4,02 m/s2 9,0 pkt 3,55 m/s2 8,0 pkt 2,70 m/s2 6,1 pkt
Jazda po okręgu 10 0,664 g 9,7 pkt 0,658 g 9,6 pkt 0,613 g 9,0 pkt 0,628 g 9,2 pkt
Jazda na czas 20 92,9 s 19,4 pkt 92,3 s 19,5 pkt 96,4 s 18,6 pkt 96,4 s 18,6 pkt
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 95,9 pkt 95,4 pkt 86,9 pkt 86,0 pkt
SUCHO
Hamowanie ze 100 km/h 40 45,8 m 39,8 pkt 46,4 m 39,2 pkt 46,7 m 39,0 pkt 45,5 m 40,0 pkt
Jazda na czas 30 58,0 s 29,3 pkt 57,0 s 29,8 pkt 57,6 s 29,5 pkt 57,3 s 29,6 pkt
Własności jezdne 10 6 8,0 pkt 7,375 9,9 pkt 6,875 9,2 pkt 6,344 8,5 pkt
Komfort 2 7 2,0 pkt 7 2,0 pkt 7 2,0 pkt 6 1,7 pkt
Hałas przy 50 km/h 5 65,5 dB 3,9 pkt 65,4 dB 3,9 pkt 65,0 dB 3,9 pkt 63,8 dB 4,0 pkt
Hałas przy 80 km/h 5 73,0 dB 3,9 pkt 72,4 dB 3,9 pkt 72,2 dB 3,9 pkt 70,5 dB 4,0 pkt
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 90 86,9 pkt 88,7 pkt 87,5 pkt 87,8 pkt
Opory toczenia 0,73 8,4 pkt 0,854 8,1 pkt 0,81  8,3 pkt 0,886 10,0 pkt
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW 300 287,9 pkt 287,8 pkt 280, 3 pkt 279,2 pkt
KLASYFIKACJA 5 6 7 8
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji