Audi DL501

Typ: dwusprzęgłowa, 7-biegowa

Nazwa handlowa: S-tronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, Audi A5, Audi Q5

Koszt naprawy: 7-16 tys. złotych

Znana, dwusprzęgłowa skrzynia, występująca w modelach Audi pod nazwą S-tronic. Skonstruowano ją do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 550 Nm. Ma aż 7 biegów, a rozpiętość przełożeń może sięgać nawet 8:1.

Najbardziej problematycznym elementem tej skrzyni jest zespół mechatroniki, którego awarie prowadzą do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych. Występują często, a wymiana zespołu nie rozwiązuje problemu – lepszym wyjściem będzie regeneracja w specjalistycznym zakładzie, znającym wady fabryczne. To znacznie podwyższa koszt usunięcia awarii.

 

ZF 6HP

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Steptronic, Tiptronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A8, BMW serii 3 E90, BMW serii 3 E60, BMW serii 7 E65, BMW X5 E70, Jaguar XF/XJ, Range Rover, Volkswagen Phaeton

Koszt naprawy: 6 tys. złotych

6-biegowy automat, wykorzystywany w wielu modelach klasy wyższej i luksusowej, a także w większych SUVach. Zapewnia szybką zmianę biegów przy niewielkim wpływie na zużycia paliwa. Występował w kilku wersjach, różniących się gabarytami i zdolnością przenoszenia momentu obrotowego – maksymalnie do 600 Nm.

Prawie wszystkie auta dysponujące skrzynią 6HP mają silniki o wysokich parametrach. Powoduje to duże obciążenie dla skrzyni, która traci na trwałości. W topowych wersjach silnikowych zdarzają się pęknięcia wałka wejściowego, co powoduje problemy z działaniem 4., 5. i 6. biegu. Występują też awarie płytki drukowanej sterownika skrzyni. Przekładnia nieźle sobie radzi w słabszych wersjach silnikowych.

 

AISIN AW55-50

Typ: automatyczna, 5-biegowa

Nazwa handlowa: Geartronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Opel Vectra C, Volvo S40, Volvo V50, Volvo S60, Volvo V70, Saab 9-3, Renault Laguna

Koszt naprawy: 5-6 tys. zł

Skrzynia popularna w wielu autach osobowych, ale różniąca się budową w zależności od tego, w jakim samochodzie jest zamontowana. Ogranicza to ich wzajemną wymianę, na szczęście wiele warsztatów potrafi ją naprawić.

Psują się przeważnie elektrozawory (komfortu przełączania, linii ciśnienia, sprzęgła konwertera) w sterowniku skrzyni biegów oraz zdarzają się wycieki z chłodnicy skrzyni. Eksploatacji towarzyszy też często szarpanie podczas przełączania z N na D. Ryzyko wystąpienia awarii jest duże, ale koszt naprawy na szczęście umiarkowany.

 

LUK 01J

Typ: bezstopniowa

Nazwa handlowa: Multitronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, Audi A5, Audi A6, Audi A7, Audi A8

Koszt naprawy: 4-20 tys. złotych

Bezstopniową skrzynię 01J, przeznaczoną do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, opracowało Audi wraz z firmą LuK. Przekładnia przenosi nawet 400 Nm momentu obrotowego, a zamiast stalowego paska przekazującego napęd zastosowano w niej łańcuch. Warto jednak uważnie jej się przyjrzeć podczas zakupu, bo trapi ją wiele różnorakich awarii.

Typowymi eksploatacyjnymi problemami są szarpania na niskich obrotach, pełzanie samochodu na pozycji N czy gaśnięcie po przełączeniu na D. Przyczyną często jest szybkie zużycie łańcucha i uszkodzenia kół stożkowych przenoszących napęd. Kłopotliwy bywa również komputer sterujący skrzynią. Awarie występują dosyć wcześnie, bo przy przebiegu około 120 tys. kilometrów, a astronomiczne koszty naprawy czynią ją mało opłacalną.

Oceny czytelników
[Głosów: 21 Średnia: 3.9]