UżywaneNajlepsze youngtimery za 20-30 tys. zł. 8 ciekawych modeli

Najlepsze youngtimery za 20-30 tys. zł. 8 ciekawych modeli

Radość z jazdy, indywidualny charakter i zatrzymana utrata wartości. Oto najkrótsza charakterystyka ośmiu modeli, które można z czystym sumieniem polecić zainteresowanym zakupem youngtimera w budżecie 20-30 tys. zł.

Nie każdy samochód po przekroczeniu 25 czy 30 lat „z automatu” staje się youngtimerem. Przykład? W tych kategoriach trudno postrzegać chociażby Volkswagena Golfa VI w bazowej wersji. To wciąż bardzo popularny samochód, który jest świetnie zaopatrzony w części i może być z powodzeniem używany na co dzień.

Wiek to nie wszystko

Przykład Golfa pokazuje, że wiek samochodu nie jest głównym powodem uzyskania przez samochód statusu youngtimera. Liczy się ograniczona popularność modelu na danym rynku (uwarunkowana m.in. krótkim okresem produkcji), rosnące koszty utrzymania (np. ze względu na braki części), a także dostępność ciekawych wariantów wyposażeniowych, silnikowych i nadwoziowych. Mówiąc w skrócie – przyszły youngtimer musi się przy tym czymś wyróżniać. Może być to albo ciekawy zabieg stylistyczny, albo doskonałe własności jezdne, albo nietuzinkowe rozwiązania techniczne lub nawet ciekawa historia producenta (np. upadek Saaba w 2011 r.). Z tego powodu samochody mające potencjał na klasyka mogą nie muszą mieć nawet 20 lat, jeżeli spełniają jednocześnie wymienione wyżej warunki. O tym, że samochód ma zadatki na youngtimera świadczy też wyhamowanie spadku cen ofertowych lub ich wzrost.

Inwestycja połączona z przyjemną eksploatacją bez wyrzeczeń

Zakup przyszłego youngtimera niesie ze sobą szereg zalet. Takie auta nie wymagają specjalnych wyrzeczeń od strony komfortu jazdy, wyposażenia czy bezpieczeństwa, a jednocześnie dają satysfakcję poruszania się motoryzacyjną ciekawostką, którą jeszcze da się bez obaw serwisować w większości warsztatów. Takich udogodnień nie mają właściciele pełnoprawnych zabytków, którzy są nieraz skazani na długotrwałe poszukiwania niektórych części i wyspecjalizowanych zakładów. Z kolei młody wiek przekłada się na względnie niedużą awaryjność, a powiązanie konstrukcyjne z popularniejszymi modelami – na tańsze części. Jeśli odpowiednio zadbamy o taki samochód, dzielnie nam posłuży przez lata, a przy okazji później na nim zarobimy.

Osiem propozycji dla fanów youngtimerów mających do wydania 20-30 tys. zł.

Przy zakupie youngtimera aspekt cenowy odgrywa dużą rolę. Zawsze znajdą się osoby twierdzące, że dane auto można kupić o połowę taniej. I rzeczywiście mają rację. Tylko że zwykle wchodzi się wówczas w posiadanie mniej ciekawej wersji wyposażeniowej, auta ze słabszym silnikiem, z wyższym przebiegiem, w gorszym stanie, bez udokumentowanej historii lub z… pakietem wszystkich tych cech. Czy warto dołożyć – każdy musi ocenić we własnym zakresie.

Używany Saab 9-3 Cabrio (2003-2011)

Kabriolet to najrzadsza wersja nadwoziowa Saaba 9-3 (był również sedan i kombi), a w połączeniu z barwną historią nieistniejącej już marki to niemal pewny youngtimer. Obcowanie z Saabem to zupełnie co innego niż jazda konkurencyjnym autem popularnej marki. Auto ma ciekawie rozplanowaną deskę rozdzielczą, jest nieźle wykończone i pełno w nim ciekawostek, typu charakterystyczny, wysuwany uchwyt na napoje lub funkcja Night Panel, wygaszająca zielone podświetlenie kokpitu. 9-3 opracowano na płycie podłogowej Opla Vectry C, więc podstawowe części dostaniemy bez problemu. Gorzej z tymi, które pasują tylko do Saaba: z roku na rok drożeją. Te auta coraz częściej „lądują” w rękach pasjonatów marki. Przymykają oni oko na kapryśną elektronikę pokładową i niską trwałość przedniego zawieszenia z aluminiowymi wahaczami. Warto rozglądać się za Saabami od miłośników, bo często nie wymagają one dodatkowych inwestycji. Z jednostek benzynowych najczęściej poleca się 2.0 Turbo (konstrukcja Saaba), z diesli – fiatowskie 1.9 TiD. Benzynowe 2.8 V6 są drogie w utrzymaniu, a osiągami nie zachwycają – zwłaszcza, gdy są spięte ze skrzynią automatyczną.

Saab 9-3 Cabrio - dynamiczne
Modernizacja Saaba z 2008 roku przyniosła nowy wzór pasa przedniego.

Saab 9-3 Cabrio – polecany silnik: 2.0 Turbo

Polecany silnik 2.0 Turbo
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 175 KM
Maks. Moment obrotowy 265 Nm
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Średnie zużycie paliwa 8,9 l/100 km

Saab 9-3 Cabrio – galeria

Używany Land Rover Discovery 2 (1998-2004)

Wizualnie Discovery 2 to w zasadzie duży lifting pierwszej generacji, ale jego nadwozie „urosło” aż o 18 cm. Korzystnie wpłynęło to na przestrzeń w środku, pomimo że rozstaw osi nie uległ zmianie (nadal mierzy 254 cm). Discovery bazuje na ramie, w jego zawieszeniu pracują dwa sztywne mosty, a niektóre auta mają blokadę centralnego mechanizmu różnicowego (przez okres produkcji pojawiała się i znikała). Niebywałym udogodnieniem dla osób użytkujących to auto w terenie i na szosie jest układ sterowania sztywnością amortyzatorów ACE, z którego z czasem zaczyna wyciekać olej. Źródłem wycieków są również przekładnie kierownicze i jednostki napędowe. Producent przewidział trzy: dwa silniki V8 (4.0 i 4.6) oraz 5-cylindrowego diesla 2.5 z czterema świecami żarowymi i pompowtryskiwaczami. To najoszczędniejsza (ale wciąż paliwożerna) propozycja, zwłaszcza że silniki benzynowe niezbyt „lubią” LPG. Trwałość wszystkich jednostek wypada jednak przyzwoicie.

Land Rover Discovery 2 - terenowe
Discovery ma aż 210 cm prześwitu i skuteczny napęd na 4 koła. Jego środowisko naturalne to naprawdę ciężki teren.

Land Rover Discovery 2 – polecany silnik: 2.5 TD5

Polecany silnik 2.5 TD5
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 2496 cm³
Układ cylindrów/zawory R5/10
Moc maksymalna 138 KM
Maks. Moment obrotowy 300 Nm
Prędkość maksymalna 157 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,3 s
Średnie zużycie paliwa 9,4 l/100 km

Land Rover Discovery 2 – galeria

Używane Volvo C30 (2006-2012)

Volvo produkowało tego niewielkiego hatchbacka (425 cm długości) przez zaledwie 6 lat. Stylistycznie samochód nawiązuje do legendarnego Volvo 1800 ES z lat 70.: ma m.in. wznoszącą się w górę linię tylnych okien oraz całkowicie szklaną tylną klapę. Pod nazwą C30 oferowano tylko 3-drzwiowego hatchbacka, popularniejsze sedan i kombi nazywają się odpowiednio S40 i V50. Mocniejsze wersje tego auta mają 5-cylindrowe jednostki benzynowe (2.4 i 2.5) o mocy nawet 230 KM. Dostępne są też diesle R5 (2.0, 2.4). Słabsze silniki wysokoprężne (1.6 i 2.0) to konstrukcje PSA, określane w Citroenach i Peugeotach jako HDi: pierwszym z nich dość szybko poddają się turbosprężarki. W kompaktowym Volvo lubi szwankować elektronika: zawiesza się radio, włącza alarm, psują się czujniki obecności pasażera na fotelach. Użytkownicy skarżą się na zbyt częstą konieczność wymiany łożysk kół. Poziomem wykończenia w środku auto stanowi jednak klasową czołówkę. Nawet w mocniejszych wersjach C30 okazuje się bardziej komfortowe od rywali.

Volvo C30 - dynamiczne
Podaż Volvo C30 jest bardzo mała. Prawie wszystkie wystawiane auta mają silniki diesla: najmocniejszy, 5-cylindrowy o pojemności 2,4 l, generuje aż 180 KM. To autorska konstrukcja Volvo, podobnie jak pozostałe silniki R5.

Volvo C30 – polecany silnik: 2.4

Polecany silnik 2.4
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 2435 cm³
Układ cylindrów/zawory R5/20
Moc maksymalna 170 KM
Maks. Moment obrotowy 230 Nm
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km

Volvo C30 – galeria

Używane BMW Z3 (1995-2002)

Z3 już dawno przestało tanieć, ale jeszcze da się kupić rozsądny egzemplarz za mniej niż 20 tys. zł (niestety trzeba będzie dość długo szukać i skupić się na słabszych wersjach silnikowych). Siedzi się w nim wyjątkowo nisko (wysokość niecałe 1,3 m) i ma tylko dwa miejsca, nawet w rzadszej i wyposażonej w mocniejsze silniki odmianie coupe. W tym aucie z powodzeniem wystarczy silnik 4-cylindrowy: auto jest wtedy lepiej wyważone, a ze 140-konnym, benzynowym 1.9 również wystarczająco dynamiczne. Oferowano także rzędowe „szóstki” o pojemności 2.0, 2.8 i 3.0, a w wersji M – 3.2/321 KM. Rozglądając się za Z3 Cabrio dokładnie obejrzyjmy składany dach pod kątem szczelności i łatwości składania (były dwa rodzaje: składane elektrycznie i mechanicznie), oceńmy kondycję tylnej szyby (matowieje: niektóre są wszyte w dach, niektóre mocowane zamkiem błyskawicznym) i elementów blacharskich, które bardzo ciężko dostać, a mają tendencję do rdzewienia. Inne typowe wady modelu? Hałasujący dyferencjał i luzujące się mocowania foteli.

BMW Z3 - dynamiczne
Roadstery jeszcze są w zasięgu finansowym wielu osób marzących o Z3. Coupe to zupełnie inna liga: jest rzadsze i oferowano je tylko z mocniejszymi silnikami.

BMW Z3 – polecany silnik: 1.9

Polecany silnik 1.9
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1895 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 140 KM
Maks. Moment obrotowy 180 Nm
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 10,2 l/100 km

BMW Z3 – galeria

Używana Mazda MX-5 NB (1998-2005)

Wizualnie i w założeniach konstrukcyjnych auto ma wiele wspólnego z Z3. Mazda MX-5 to niewielki, ważący lekko ponad tonę roadster z silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu i napędem przekazywanym na tylne koła. Pomimo niewielkiej mocy obu oferowanych silników (1.6/110 i 1.8/139-146 KM) już słabsza odmiana przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 10 sekund, a wrażenie sportowej jazdy potęguje wyjątkowo niska pozycja za kierownicą i doskonałe prowadzenie. Same silniki nie sprawiają problemów, gorzej z wyjącym dyferencjałem, awariami układu zapłonowego i korozją atakującą nawet podłogę. Trudno uniknąć wystąpienia nieszczelności w obu rodzajach dachów (winylowy lub hardtop), często psują się podnośniki szyb. Radzimy poszukać mocniejszego silnika z blokadą mechanizmu różnicowego: mają najlepsze predyspozycje na youngtimera. Niestety są też wyraźnie droższe.

Więcej o Mazdzie MX-5 NB przeczytacie TUTAJ

Mazda MX-5 - dynamiczne
W tej generacji Mazdy MX-5 zrezygnowano z chowanych reflektorów. Szkoda, że auto jest tak słabo wyciszone.

Mazda MX-5 NB – polecany silnik: 1.8

Polecany silnik 1.8
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1840 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 140 KM
Maks. Moment obrotowy 162 Nm
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 8,9 l/100 km

Mazda MX-5 NB – galeria

Audi Cabriolet (1991-2000)

Chociaż przypomina Audi 80 B4 bez dachu, producent nie bez powodu nazwał go po prostu „Cabriolet” – miał to być model luksusowy, pozycjonowany wyżej w gamie. Niemal wzorowym można określić zabezpieczenie tego auta przed korozją i skuteczność ogrzewania: Cabrioleta można bez obaw użytkować w chłodniejsze dni. Bez problemu dostaniemy do niego części zawieszenia i mechaniki, więcej czasu pochłoną poszukiwania galanterii nadwozia. Nie wszystkie Cabriolety wyposażono w automatycznie składany dach, a jeśli trafimy na samochód z tym rozwiązaniem, najprawdopodobniej będzie już miał „zmęczony” mechanizm. Audi Cabriolet jest autem bardziej nastawionym na komfort niż sport: nie oferowano w nim nadzwyczaj mocnych silników i napędu quattro. Topowa jednostka 2.8 V6 rozwija 174 KM: polecamy ją ze względu na przyzwoitą trwałość i fakt, że najprędzej stanie się lokatą kapitału. Dla osób z ograniczonym budżetem pozostaje 8- lub 16-zaworowy 2.0 (116 i 140 KM) lub 5-cylindrowy 2.3 z kłopotliwym, mechanicznym wtryskiem KE-Jetronic (istnieją zestawy do konwersji na wtrysk elektroniczny). Co ciekawe, oferowano również 90-konnego 1.9 TDI – to jeden z pierwszych kabrioletów z dieslem.

Audi Cabriolet - dynamiczne
W Audi Cabriolet po raz pierwszy zastosowano chromowaną ramę przedniej szyby. To do dzisiaj znak rozpoznawczy kabrioletów producenta z Ingolstadt.

Audi Cabriolet – polecany silnik: 2.8 V6

Polecany silnik 2.8 V6
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 2771 cm³
Układ cylindrów/zawory V6/12
Moc maksymalna 174 KM
Maks. Moment obrotowy 250 Nm
Prędkość maksymalna 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Średnie zużycie paliwa 10,8 l/100 km

Audi Cabriolet – galeria

Smart Roadster (2003-2005)

Mały, niski, lekki, rzadki, ekstrawagancki – do Smarta Roadstera można przypisać wiele przymiotników. To samochód inny pod każdym względem. Ma bardzo nisko położony środek ciężkości, nietypową stylistykę nadwozia (do wyboru wersje: roadster i roadster-coupe) oraz otwierany dach – zwijany brezentowy lub w postaci dwóch zdejmowanych paneli. Źródłem mocy jest doładowany silnik o pojemności zaledwie 698 cm³. Standardowo rozwijał on marne 61 KM (to rzadko spotyka odmian), ale w wzmocnionej wersji – już 82 KM, a w topowej Brabus nawet 101 KM (9,8 s do 100 km/h). Napęd przekazano na koła tylne, co w połączeniu z ekstremalnie niską pozycją za kierownicą wywołuje nie lada emocje podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Przez trzy lata produkcji powstało zaledwie 43 tys. Smartów – zainteresowanie klientów studziły m.in. relatywnie wysokie ceny. Aktualnie ogłoszenia używanych Roadsterów ograniczają się do zaledwie kilku ofert w całej Polsce. Samochód jest trapiony głównie przez problemy z elektryką. Zwłaszcza w egzemplarzach z początku produkcji do częstych należą też nieszczelności – woda wdziera się do wnętrza różnymi drogami, ale w sieci są dostępne poradniki, jak sobie z tym poradzić.

Smart Roadster - przód
Roadster mierzy niecałe 3,5 metra i ma prawie 1,2 m wysokości. Niska waga (800 kg) nie wymagała zastosowania w nim dużych silników.

Smart Roadster – polecany silnik: 0.7 (82 KM)

Polecany silnik 0.7 (82 KM)
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 698 cm³
Układ cylindrów/zawory R3/8
Moc maksymalna 82 KM
Maks. Moment obrotowy 110 Nm
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km

Smart Roadster – galeria

8. MG ZR (2001-2005)

MG ZR to usportowiona wersja niegdyś popularnego w Polsce miejskiego Rovera 25. MG napędzały następujące silniki: 1.4/103 KM, 1.8/117 KM oraz najmocniejszy 1.8 VVC z serii K, rozwijający 160 KM i mający wysokoobrotową charakterystykę. I to właśnie topowej wersji warto szukać. Wbrew pozorom nie jest to silnik Hondy, z którą Rover współpracował, tylko jednostka z serii K, która miewa problemy z wypalaniem uszczelki pod głowicą. Co ciekawe, oferowano także diesla 2.0 iDT 101/113 KM. We wszystkich silnikach dochodzi do awarii nastawnika faz rozrządu. MG ZR nie jest drogą propozycją, ale niezwykle rzadką: w całej Polsce wystawionych jest zaledwie kilka egzemplarzy. Właściwie każdy ma już dawno za sobą pierwsze oznaki korozji. Dlaczego polecamy więc to auto? Na zakup zadbanego egzemplarza z końca produkcji może wystarczyć niecałe 20 tys. zł. Jego sercem jest silnik używany też przez Lotusa, a za podobne pieniądze nie kupimy już zadbanego Civica Type-R, a coraz trudniej także o Renault Clio Sport.

MG ZR - przód
MG ZR wyróżnia się pakietem stylistycznym nadwozia i wnętrza oraz utwardzonym zawieszeniem.

MG ZR – polecany silnik: 1.8 VVC

Polecany silnik 1.8 VVC
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1796 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 160 KM
Maks. Moment obrotowy 174 Nm
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km

MG ZR – galeria

Data aktualizacji: 18.11. 2023

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

6 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji