toyota rav4 hybrid suv 2020 01

Przestronny, ale zwarty. Dynamiczny, ale oszczędny. Sprawny w terenie i dobry na asfalcie. Nowoczesny, ale żeby się nie psuł. SUV-y muszą spełniać szereg wykluczających się potrzeb. Na przykładzie Toyoty RAV4 Hybrid sprawdzamy, co powinien oferować udany SUV.

SUV idealny to samochód „wszystkomający”. Do niedawna wydawało się, że taki idealny SUV ma silnik Diesla, później – przez chwilę – na topie były benzynowe jednostki turbo. Niestety i jedno, i drugie ma szereg wad – diesle, nawet jeśli oszczędne, są skomplikowane i drogie, a „benzyniaki” potrafią zużywać sporo paliwa. Mówi się o hybrydach plug-in, ale nie każdy ma w garażu gniazdko… i chce mu się podłączać kabel.

Optymalnym rozwiązaniem wydają się hybrydy… choć hybryda hybrydzie nierówna. Te „miękkie” obniżają zużycie paliwa w niewielkim stopniu i nie są w stanie jeździć wyłącznie „na prądzie”. Warto więc zwrócić uwagę, by napęd hybrydowy oferował tryb elektryczny z prawdziwego zdarzenia – takie rozwiązanie oferuje dziś m.in. Toyota.

Ale SUV to przede wszystkim praktyczność. Producenci często projektują SUV-y tak „na niby”. Niby auto uterenowione, ale z niewielkim prześwitem. Z niskoproflilowymi oponami. Niby rodzinne, ale z niewielkim bagażnikiem. Albo zbyt twardym zawieszeniem. To również kryteria, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze SUV-a.

Toyota RAV4 Hybrid wyjątkowo skutecznie wpisuje się w definicję samochodu wszechstronnego – dlatego na jej przykładzie prezentujemy, jakimi cechami powinien odznaczać się udany SUV. Po części to zapewne rezultat doświadczenia japońskiego w tym segmencie – w końcu RAV4 uchodzi za protoplastę współczesnych SUV-ów. Pierwsza generacja modelu debiutowała ponad 25 lat temu. Z pewnością swój udział ma tu również dopracowany napęd hybrydowy z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Ale „Ravka” punktuje też wieloma przydatnymi drobiazgami, które w sumie składają się na obraz wyjątkowo dopracowanego samochodu, który ma wszystko, co powinno być w SUV-ie.

1

Hybrydowy napęd – dynamiczny i niespotykanie oszczędny

Połączenie silnika benzynowego i elektrycznego (a w wersji 4×4 – dwóch silników elektrycznych) zapewnia Toyocie bardzo dobre osiągi. Wersja 4×4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s, a więc szybciej niż wiele około 200-konnych SUV-ów z turbodieslami.

Prawdziwym „wow” jest jednak niskie zużycie paliwa – w gęstym ruchu RAV4 Hybrid czuje się jak ryba w wodzie. Poruszając się wolniej, możemy korzystać głównie z silnika elektrycznego. Gdy często hamujemy, pojazd odzyskuje energię, która trafia do akumulatorów i jest ponownie wykorzystywana do napędzania pojazdu. Silnik spalinowy przy takiej jeździe zużywa bardzo mało benzyny. W tym przypadku w trasie i w mieście spalanie oscyluje wokół 5,5-6 l/100 km, co biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu jest wynikiem wręcz rewelacyjnym. 55-litrowy zbiornik paliwa pozwoli w takich warunkach pokonać około 900 km.

Hybryda oferuje wysoki moment obrotowy z silnika benzynowego i elektrycznego (lub elektrycznych) – przez co zapewnia osiągi porównywalne do jednostek turbo.

Co istotne, RAV4 Hybrid nie jest paliwożerna również przy większych obciążeniach – na drodze ekspresowej (120 km/h) nasze pomiary wykazały zużycie 6,3 l/100 km, a na autostradzie (140 km/h) – 8,5 l/100 km.

I jeszcze jedno: wbrew stereotypom na temat hybryd RAV4 Hybrid nie hałasuje jak starsze konstrukcje tego rodzaju podczas gwałtownego przyspiesza. Jest skutecznie wygłuszona, a przekładnia „udaje” zmianę przełożeń, dzięki czemu naturalnie reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Zastrzyk momentu obrotowego z silnika elektrycznego zapewnia jej dobre czasy elastyczności, porównywalne z tradycyjnymi silnikami turbodoładowanymi.

2

Napęd 4×4 z dodatkowym silnikiem elektrycznym

Napęd na obie osie RAV4 Hybrid w odmianie AWD-i różni się od tradycyjnych rozwiązań stosowanych w innych popularnych SUV-ach – zamiast sprzęgła wielotarczowego i wału napędowego zastosowano tu dodatkowy silnik elektryczny. Ma to szereg zalet. Po pierwsze, taki napęd jest lekki: auto waży zaledwie o 44 kg więcej od wersji przednionapędowej, co korzystnie wpływa zarówno na prowadzenie, jak i na zużycie paliwa. Po drugie, konstrukcja jest mniej skomplikowana. A po trzecie: elektryczny napęd tylnej osi jest szybki i sprawny w reakcjach.

W RAV4 2.5 Hybrid AWD za napęd tylnej osi odpowiada dodatkowy silnik elektryczny.

W porównaniu do poprzedniej generacji modelu tylny silnik generuje teraz jeszcze wyższy moment obrotowy. Dzięki temu przednim kołom nie zdarza się buksować przy przyspieszeniu, co jest jedną z niewielu wad wersji z przednim napędem. RAV4 Hybrid AWD-i oferuje też funkcję „Trail”, czyli elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Jak to działa? Tylne koło, które się ślizga lub wisi w powietrzu, jest przyhamowywane, dzięki czemu napęd trafia do tego drugiego.

Terenowe zdolności „Ravki” poprawia też wysoki jak na kompaktowego SUV-a prześwit (19 cm) oraz opony o dużym profilu (225/60 R18), które zapewniają wyższy komfort i skuteczniej chronią felgi przed uszkodzeniami – co ma znaczenie również w mieście.

3

Kompaktowe wymiary, przestronna kabina i duży bagażnik

Toyota RAV4 mierzy 460 cm długości. Ma jeden z największych rozstawów osi w klasie – 269 cm, dzięki czemu przestrzeń na nogi w obu rzędach siedzeń należy do klasowej czołówki. Miejsca nie brakuje też nad głową – zarówno z przodu, jak i z tyłu mogą wygodnie usiąść osoby o wzroście przekraczającym 190 cm. Komfort podróżowania z tyłu zwiększają niski tunel środkowy, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz regulacja kąta pochylenia oparcia kanapy – w sam raz dla osób, które mają problemy z kręgosłupem.

Równocześnie RAV4 oferuje jeden z największych bagażników w klasie – 580-1690 l. W dodatku wyjątkowo funkcjonalny: o niskim progu załadunku, z dwustronną podłogą (plastikową stronę łatwo umyć) oraz schowkiem pod podłogą na roletę.

4

Wysoki komfort i pewne prowadzenie

RAV4 bazuje na modułowej platformie GA-K, która wyróżnia się m.in. sztywną konstrukcją oraz nisko – jak na SUV-a – osadzonym środkiem ciężkości. Auto ma komfortowy charakter i w połączeniu ze wspomnianymi oponami wyjątkowo harmonijnie (i cicho) „rozjeżdża” nierówności – niczym rasowy samochód terenowy.

Ale choć Toyoty nie kojarzą się z samochodami o szczególnie dynamicznych aspiracjach, pod obciążeniem „Ravka” zachowuje się zaskakująco neutralnie. Przechyla się tylko w ściśle określonym stopniu, ma komunikatywny układ kierowniczy oraz doskonale zestrojone ESP, które z jednej strony nie dopuszcza do niebezpiecznych wychyleń, a z drugiej nie zaskakuje kierowcy nagłymi reakcjami.

toyota rav4 dynamika prowadzenie
Mimo sporego prześwitu RAV4 prowadzi się bardzo intuicyjnie i niewiele przechyla się w zakrętach. A to wszystko przy zachowaniu wysokiego komfortu tłumienia dziur.

5

Seryjne systemy wspomagające

Wszystkie wersje wyposażenia RAV4 są seryjnie wyposażone w szereg systemów wsparcia, w tym układ antykolizyjny z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat, układ rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne światła drogowe, asystenta pasa ruchu, a także w LED-owe reflektory.

6

Cyfrowe lusterko wsteczne

Unikalne rozwiązanie w tej klasie: topowa wersja RAV4 Hybrid oferuje lusterko wsteczne prezentujące obraz z kamery zamontowanej przy tylnej szybie. Efekt: nawet jeśli mamy za sobą rosłych pasażerów, nie będą oni zasłaniali widoku w lusterku – widać na nim tylko to, co jest za samochodem.

toyota rav4 cyfrowe lusterko wsteczne
Cyfrowe lusterko pokazuje obraz z kamery nad szybą – widać w nim wszystko jak na dłoni nawet wtedy, gdy na kanapie podróżują trzy wysokie osoby.

7

Przemyślane rozwiązania

Mówisz „SUV’, myślisz „praktyczny samochód”. Toyota przekonuje wieloma przemyślanymi detalami, które docenia się w codziennej eksploatacji… i których szybko brakuje po przesiadce do innego auta. Choćby tryby pracy automatycznej klimatyzacji, które pozwalają osłabić lub wzmocnić intensywność nawiewu. Albo:

toyota rav4 ladowarka ind
Ładowarka indukcyjna znajduje się tuż pod ręką – unikamy plątaniny przewodów i nie musimy niczego otwierać, by odłożyć smartfon.
toyota rav4 schowki
Po obu stronach deski rozdzielczej wygospodarowano przydatne, gumowe półki (obie są podświetlone).
toyota rav4 pokretlo
Duże, gumowane pokrętła są bardzo łatwe w obsłudze i można je obracać nawet w rękawiczkach – aż szkoda, że to bardzo rzadko spotykane rozwiązanie.
toyota rav4 system multimedialy
Wzorowa konfiguracja: responsywny dotykowy ekran sąsiaduje z tradycyjnymi pokrętłami i przyciskami-skrótami do podstawowych funkcji.
toyota rav4 kamery 360
Zestaw kamer 360 stopni pomaga zarówno podczas parkowania, jak i w terenie. Ważne, by obraz był czytelny i jasny zarówno w dzień, jak i po zmroku.
toyota rav4 widocznosc
Niestety rzadkość w nowych autach: lusterka umieszczone na drzwiach i smukłe słupki, które nie ograniczają widoczności w przód.

8

Wysoka wartość rezydualna

W dobie popularności produktów finansowych takich jak najem długoterminowy istotny jest możliwie mały spadek wartości i łatwość późniejszej odsprzedaży samochodu – przekłada się to na niższe raty. O tym decyduje m.in. bezawaryjność oraz pozycja modelu na rynku. I tu Toyota RAV4 nie ma się czego wstydzić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here