Mercedes SL - generacje

Mercedes świętuje 70-lecie modelu SL. Z tej okazji w muzeum marki w Stuttgarcie przygotowano wyjątkową wystawę. Sprawdź szczegóły.

W marcu przyszłego roku minie dokładnie 70 lat od oficjalnej prezentacji Mercedesa 300 SL, który później święcił triumfy na torach wyścigowych całego świata. Sukcesy tego rasowego samochodu sportowego sprawiły, że klienci oczekiwali od koncernu ze Stuttgartu rozpoczęcia produkcji seryjnej tego modelu, oczywiście z homologacją drogową.

Na odpowiedź Mercedesa nie trzeba było długo czekać. W 1954 roku świat ujrzał 300 SL, legendarne coupe z unoszonymi do góry drzwiami, oraz 190 SL – roadstera o bardziej luksusowym charakterze. To właśnie te dwa auta dały początek rodzinie modeli o oznaczeniu „SL”, pochodzącym od słów „super” i „lekki”.

Już niedługo zobaczymy kolejną odsłonę Mercedesa SL, a tymczasem w muzeum niemieckiej marki trwają ostatnie przygotowania przed otwarciem specjalnej wystawy „Fascynujący SL – samochód marzeń od 70 lat”, która będzie dostępna dla zwiedzających od 22 października 2021 r. do 15 maja 2022 r. Dzięki tej czasowej ekspozycji w muzeum w Stuttgarcie odwiedzający będą mogli poznać kompletną historię samochodów sportowych z serii SL.

Poniżej przedstawiamy auta, które będzie można obejrzeć na wystawie „Fascynujący SL – samochód marzeń od 70 lat” w muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Wyścigowy Mercedes 300 SL (W194), podwozie numer 2, 1952 r.

Wyścigowy 300 SL z 1952 roku z podwoziem o numerze 2 to najstarszy istniejący SL, a co więcej – od zawsze jest własnością Mercedesa. Ten samochód ma na swoim koncie liczne sukcesy sportowe: potrójne zwycięstwo w Bernie, podwójne zwycięstwa w Le Mans i Carrera Panamericana w Meksyku oraz poczwórne zwycięstwo na torze Nurburgring.

Mercedes 300 SL Coupe (W198), 1955 r.

Zaprezentowany w Nowym Jorku w lutym 1954 roku Mercedes 300 SL zasłynął unoszonymi do góry drzwiami, za sprawą których zyskał przydomki „Gullwing” (ang. skrzydło mewy) oraz „Papillon” (fr. motyl). Warto wiedzieć, że decydując się na takie rozwiązanie konstruktorzy nie mieli wcale na myśli względów estetycznych. Chodziło o wymogi techniczne – rurowa rama, na której osadzono nadwozie, była tak wysoka, że montaż konwencjonalnych drzwi okazał się po prostu niemożliwy.

Mercedes 190 SL (W121), 1959 r.

W lutym 1954 r. na pokazie w Nowym Jorku obok 300 SL pokazano również luksusowego roadstera – model 190 SL. Jako ciekawostkę należy dodać, że oba te samochody powstały z inicjatywy amerykańskiego importera Maximiliana E. Hoffmana. Łącznie wyprodukowano 25 881 egzemplarzy 190 SL.

Mercedes 300 SL Roadster (W198), 1961 r.

Mercedes 300 SL Roadster łączy w sobie wyścigowe geny i urok samochodu sportowego z otwieranym dachem. Jego oficjalna premiera miała miejsce na targach w Genewie w marcu 1957 roku. Następca modelu 300 SL Coupe korzystał z bardziej wyrafinowanego podwozia, a później otrzymał także m.in. w hamulce tarczowe i odlewaną aluminiową skrzynię korbową. Za kierownicą wywodzącego się z wersji seryjnej modelu 300 SLS Paul O’Shea wygrał amerykańskie mistrzostwa aut sportowych 1957 w kategorii D.

Mercedes 230 SL (W113), 1965 r.

Mercedes SL z serii W113 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w 1963 roku. Ten komfortowy, dwumiejscowy roadster zastąpił w ofercie marki dwa auta: 190 SL (W121) oraz 300 SL Roadster (W198). Ze względu na charakterystyczny kształt opcjonalnego hardtopu, który nawiązywał do dachów azjatyckich świątyń, ten model szybko zyskał przydomek Pagoda.

Mercedes 280 SL (W113) wyciągnięty z garażu po 37 latach

Mercedes 500 SL (R107), 1982 r.

Mercedes SL z serii R107 skończył w tym roku 50 lat – jego światowy debiut nastąpił wiosną 1971 roku. Ten model zasłynął przede wszystkim z dwóch rzeczy: jako pierwszy SL w historii był dostępny także z 8-cylindrowymi silnikami, a dzięki ponad 18-letniej rynkowej „karierze” należy do najdłużej produkowanych Mercedesów.

Mercedes SL 500 „SL Edition” (R129), 2000 r.

Mercedes SL z serii R129 został pokazany podczas targów w Genewie w 1989 r. Jego ponadczasowy i niezwykle spójny design jest dziełem zespołu projektowego pod kierownictwem Bruno Sacco. Model serii R129 wyznaczył też nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa – został wyposażony w automatycznie podnoszony pałąk i zintegrowane siedzenia pochłaniające energię. Na wystawie w muzeum Mercedesa można oglądać egzemplarz w limitowanej wersji „SL Edition” z roku 2000.

Używany Mercedes SL (R129) – poradnik kupującego

Mercedes SL 500 (R230), 2001 r.

Mercedes SL z serii R230 zadebiutował w 2001 roku. Największą nowością w tym modelu był wykonany ze stalowych paneli, składany dach typu Vario – jego złożenie/rozłożenie zajmuje zaledwie 16 sekund. W designie SL-a generacji R230 można odnaleźć stylistyczne nawiązania do poprzedników, takie jak np. efektowne wloty powietrza w przednich błotnikach i smukłe profile boczne, kojarzące się ze słynnym 300 SL (W198).

Mercedes SL 500 „Mille Miglia 417” (R231), 2015 r.

W 2012 roku Mercedes SL obchodził swoje 60. urodziny, a na drogi wyjechała kolejna generacja tego modelu oznaczona R231. W celu zmniejszenia masy własnej auta zastosowano aluminiową karoserię oraz pokrywę bagażnika ze stali i tworzywa sztucznego. Zaś na liście wyposażenia znalazły się liczne niedostępne wcześniej systemy z zakresu aktywnego bezpieczeństwa oraz komfortu.

Zobacz również:

Z toru na ulicę – najciekawsze wersje Mercedesa SL

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here