DS 7 Crossback E-Tense 4x4

DS 7 Crossback debiutuje w nowej wersji – E-Tense 4×4, z hybrydowym napędem plug-in na obie osie. Z uwagi na młodą markę to wciąż niszowa propozycja w segmencie SUV-ów, ale warto przyjrzeć się jej bliżej – choćby dlatego, że DS 7 Crossback jest samochodem o ciekawym, unikalnym charakterze.

DS 7 Crossback trafił do salonów w 2018 roku, jako topowy model nowej marki francuskiego koncernu PSA (Peugeot-Citroen-Opel). Jej nazwa – DS – nawiązuje do kultowego Citroena DS, jednego z najbardziej zjawiskowych wozów XX wieku:

Citroen DS 19
Citroen DS był wytwarzany w latach 1955-1975. Wykorzystano w nim wiele rewolucyjnych rozwiązań, m.in. hydropneumatyczne zawieszenie. Francuzi często nazywali go „déesse”, czyli znaczy „bogini”.

Teraz do gamy DS 7 Crossbacka dołącza topowy wariant E-Tense 4×4, czyli hybryda plug-in o mocy systemowej 300 KM. Jego zespół napędowy korzysta z benzynowego silnika 1.6 turbo (200 KM) oraz dwóch jednostek elektrycznych, po jednej przy każdej osi. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowy automat, a za magazynowanie energii – litowo-jonowy akumulator o pojemności 13,2 kWh.

7 rzeczy, które trzeba wiedzieć o DS 7 Crossbacku

1. Wymiary i segment

Wymiary DS 7 Crossback są nieco mniejsze niż Audi Q5 czy Mercedesa GLC. Samochód bazuje na modułowej platformie koncernu PSA, z której korzysta już m.in. Peugeot 508. Mierzy niespełna 460 cm długości i 191 cm szerokości, a jego rozstaw osi wynosi 274 cm. W praktyce przekłada się to na przestronną kabinę i foremny bagażnik o pojemności 555 l.

Dla porównania, Audi Q5 mierzy 466 cm długości i 189 cm szerokości przy 282-centymetrowym rozstawie osi. Jego bagażnik ma pojemność 550 l.

2. Tryb elektryczny i ładowanie

Standardowo DS 7 E-Tense uruchamia się w trybie napędu elektrycznego. Według producenta energia zgromadzona w akumulatorze litowo-jonowym (umieszczonym pod kanapą) wystarczy na pokonanie ponad 50 km. Nam w zimowych warunkach, w temperaturze około 0 st. Celsjusza, udało się pokonać 35 km w mieszanym trybie jazdy, obejmującym krótkie dystanse po mieście oraz odcinek jazdy autostradowej. Do danych producenta zapewne można zbliżyć się w cieplejszych miesiącach.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Ładowanie akumulatora DS 7 Crossbacka E-Tense 4×4 trwa od nieco ponad 2 godzin (moc 7,4 kW) do około 6 godzin, jeśli korzystamy z domowego gniazdka.

Kierowca może wymusić też funkcję ładowania akumulatora z silnika benzynowego, ale podnosi to zużycie benzyny do kilkunastu litrów na setkę i ogranicza osiągi auta.

3. Osiągi i zużycie paliwa

Przy korzystaniu z pełnych możliwości napędu DS 7 Crossback potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 s. Już przy łagodnym przyspieszaniu natychmiast czuć dodatkowy moment obrotowy płynący z jednostek elektrycznych, a w razie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu 8-stopniowy automat szybko i bez nerwowości redukuje bieg.

Biorąc pod uwagę osiągi, zużycie paliwa jest niewielkie. W mieście, z naładowanym akumulatorem, hybrydowy DS 7 Crossback pokona 100 km, zużywając 4-5 litrów paliwa, a z rozładowaną baterią potrzebuje od 9 do 12 litrów. Podczas jazdy w trasie w trybie hybrydowym zużycie benzyny wynosi około 5 l/100 km.

Co istotne, samochód „nie wyjeżdża” energii z akumulatora do końca, więc często rusza w trybie elektrycznym i wyłącza silnik spalinowy podczas jazdy ze stałą prędkością – niczym „zwykła” hybryda bez możliwości doładowywania akumulatora z zewnątrz.

4. Jakość wykonania

DS 7 Crossback imponuje efektownymi materiałami w kabinie, dbałością o detale i bardzo solidną jakością montażu tego, czego na co dzień dotyka kierowca. Wystarczy spojrzeć na diamentowe przeszycia skóry, tapicerowaną wyściółkę schowków, ryflowane zdobienia przycisków czy dotykowe diodowe lampki oświetlenia wnętrza.

5. Wyposażenie

Także lista dodatków nie odstaje od rywali z segmentu premium. Mamy tu m.in. noktowizor, który znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy po zmroku (6500 zł), fotele z rozbudowanym masażem, adaptacyjne zawieszenie z kamerą „skanującą” dziury w nawierzchni czy system operacyjny z funkcjami online.

6. Prowadzenie i komfort

DS 7 oferuje do wyboru szereg trybów jazdy, w tym program Sport, aktywujący nieco twardsze zestrojenie zawieszenia i agresywniejszą reakcję na gaz. Najlepiej ten francuski SUV spisuje się jednak w komfortowym trybie jazdy. Jest znakomicie wyciszony, a jego pluszowe zawieszenie starannie pochłania nierówności. Owszem, nadwozie nieco się przechyla, a mało bezpośredni układ kierowniczy jest mocno wspomagany – ale próżno szukać w tym segmencie aut, które tak przyjemnie izolują od drogi.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Miękkie zawieszenie, aksamitnie pracujący napęd i skuteczne wygłuszenie kabiny sprawiają, że hybrydowy DS 7 Crossback ma relaksujący charakter.

7. Ile to kosztuje?

Cena DS 7 E-Tense 4×4 wynosi od niespełna 230 tysięcy złotych za bazową hybrydę do ponad 260 tysięcy za kompletnie wyposażony egzemplarz. Podstawowe wyposażenie obejmuje m.in. 19-calowe alufelgi, dostęp bezkluczykowy, cyfrowe zegary, nawigację i zestaw dwóch kamer ułatwiających parkowanie (180 stopni).

Przeczytaj test DS 7 Crossback E-Tense 4×4

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 – ZDJĘCIA

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here