Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się w okresie zimowym. Oto test siedmiu urządzeń przeprowadzony przez niemiecką organizację GTU.
Niska temperatura i krótkotrwała jazda to nie jedyne utrudnienie dla współczesnych akumulatorów. Nowoczesne auta wyposażone są bowiem w wiele systemów elektronicznych (multimediów i asystentów zwiększających bezpieczeństwo) oraz niektóre w system start-stop, mając tym samym znacznie więcej odbiorników prądu. To sprawia, że powstają nowe typy baterii. Do wspomnianego systemu start-stop, gaszącego silnik na postoju, przeznaczone są akumulatory typu EFB, przystosowane do dużej liczby cykli rozruchowych. Jeszcze inne auta wyposażone są w system odzyskiwania energii podczas hamowania. Do nich należy stosować baterie typu AGM, mogące pracować nawet przy głębokim rozładowaniu.
Starcie na minusie
W teście niemieckiej organizacji GTU sprawdzono sprawność siedmiu akumulatorów: trzech typu AGM, trzech typu EFB i jednego konwencjonalnego, przeznaczonego do starszych aut. Baterie miały pojemność 70-75 Ah i przeznaczone były m.in. do aut kompaktowych z dwulitrowym Dieslem. Wszystkie z nich można kupić w Polsce. Akumulatory przebadano w czterech kategoriach: rzeczywistej pojemności, ilości zimnych rozruchów, pracy na dużym stopniu rozładowania i kwestiach typowo obsługowych.
Na zimę – bateria typu AGM
Pierwsze trzy miejsca w teście zajęły po kolei baterie przeznaczone do aut z systemem odzyskiwania energii przy hamowaniu (AGM).
Okazały się skuteczne zwłaszcza podczas rozruchów w zimnej temperaturze (umożliwiają ich ponad 100), a zwycięzca porównania – Varta Silver Dynamic – pozwoliła odpalić silnik aż 28 razy po 12-godzinnym wychładzaniu w temperaturze -25*C. Akumulatory typu AGM mają też najdłuższy czas poboru prądu i wytrzymują największą ilość rozładowań (po 15 cykli). Bateria Forda (EFB) niewiele od nich odstaje, natomiast pozostałe tego typu mają już wyraźnie mniejsze możliwości. Tradycyjny akumulator warunki zimowe zniesie znacznie gorzej i najszybciej będzie wymagał wymiany.
Szczątkowe wyniki testu akumulatorów (linki do ofert na Ceneo)
- Varta Silver Dynamic E39 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
- Bosch S5 A08 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
- Banner Running Bull
- Ford EFB
- Exide Start-Stop EL700 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
- Varta Blue Dynamic E45 EFB (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
- Moll Kamina Start
Szczegółowe wyniki testu akumulatorów
Akumulator | Max | Varta Silver Dynamic E39 | Bosch S5 A08 | Banner Running Bull | Ford EFB | Exide Start-Stop | Varta Blue Dynamic E45 EFB | Moll Kamina Start |
Rodzaj | AGM | AGM | AGM | EFB | EFB | EFB | konwen. | |
Pojemność | 70 Ah | 70 Ah | 70 Ah | 75 Ah | 70 Ah | 70 Ah | 74 Ah | |
Prąd rozruchowy | 760 A | 760 A | 720 A | 650 A | 720 A | 650 A | 680 A | |
Masa (kg) | 20,12 | 20,14 | 20,78 | 21,68 | 20,14 | 19,90 | 17,44 | |
Cena (zł)* | 530 | 685 | 545 | 715 | 450 | 430 | 390 | |
Pojemność | ||||||||
Po pierwszym ładowaniu | 40 | 37 | 35 | 40 | 34 | 38 | 36 | 31 |
Po rozł. cyklicznym | 20 | 18 | 17 | 20 | 12 | 12 | 12 | 11 |
Po zimnym rozruchu | 20 | 18 | 18 | 20 | 12 | 12 | 13 | 12 |
Po głębokim rozładowaniu | 20 | 18 | 18 | 20 | 10 | 10 | 11 | 11 |
Liczba moż. cykli rozład. | 60 | 60 | 60 | 60 | 52 | 44 | 20 | 20 |
Razem | 160 | 151 | 148 | 160 | 120 | 116 | 92 | 85 |
Zimny rozruch | ||||||||
Liczba zimnych rozruchów silnika (–20°C) | 150 | 150 | 145 | 130 | 91 | 64 | 48 | 59 |
Razem | 150 | 150 | 145 | 130 | 91 | 64 | 48 | 59 |
Głębokie rozładowanie | ||||||||
Maks. czas poboru prądu | 50 | 44 | 45 | 50 | 33 | 31 | 35 | 32 |
Rozruch po 1h ładowania | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Razem | 60 | 54 | 55 | 60 | 43 | 41 | 45 | 42 |
Obsługa | ||||||||
Bezobsług. | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Kontrola stanu naładowania | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jakość uchwytów | 10 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 10 | 7 |
Zabezp. przed wyciekami | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Informacje bezpieczeństwa | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 |
Oznaczenie biegunowości | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Razem | 80 | 67 | 67 | 62 | 62 | 67 | 70 | 62 |
SUMA | 450 | 422 | 415 | 412 | 316 | 288 | 255 | 248 |
MIEJSCE | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
*- ceny aktualne na dzień przeprowadzanego testu