Fiat_500e_przód_test_01_2022

Fiat 500 łączy charakterystyczny, choć unowocześniony styl „pięćsetki” z napędem elektrycznym. Myli się jednak to, kto postrzega włoskiego malucha wyłącznie jako samochód zabawkę.

Mijają właśnie 2 lata od sprzedażowego debiutu elektrycznego Fiata 500 w Europie. Obecnie to jeden z tańszych samochód na prąd na naszym rynku – z rządową dopłatą w ramach programu Mój elektryk jego ceny rozpoczynają się od 95 000 zł.

Elektryczny Fiat 500 spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem klientów: obecnie należy do ścisłej czołówki najchętniej wybieranych „elektryków” na Starym Kontynencie, a jego udział w sprzedaży wszystkich wersji „pięćsetki” wynosi 30-40%.

Fiat_500e_tył_test_01_2022
Fiat 500 jest bardzo zwrotny (średnica zawracania 9,7 m), a stosunkowo wąskie nadwozie ułatwia jazdę zatłoczonymi ulicami.

My mieliśmy okazję przetestować już kilka egzemplarzy elektrycznego Fiata 500 w zróżnicowanych warunkach, zarówno latem, jak i podczas zimowych mrozów. Na tej podstawie sprawdzamy, skąd popularność „pięćsetki” na prąd – i dlaczego warto rozważyć jej zakup.

1

Funkcjonalność/nadwozie

Fiat 500 doskonale sprawdza się jako auto do miasta – mierzy 363 cm długości, dzięki czemu można go zmieścić nawet na ciasnych miejscach parkingowych. Sprzyjają temu również szerokość (168 cm), która pozwala „przeciskać się” przez wąskie uliczki bez obaw o złamane lusterko, a także niewielka średnica zawracania. 9,7 m to o ok. 1 m mniej niż w przypadku samochodu kompaktowego.

Przy swoich niewielkich wymiarach zewnętrznych Fiat pozostaje jednak zadziwiająco użytecznym autem. Z przodu ilość miejsca nie odbiega od aut segmentu B (np. Toyota Yaris), fotele są zaskakująco wygodne i dobrze wyprofilowane, a poczucie przestronności potęguje wysoko poprowadzona linia dachu. Miejsca z tyłu są raczej awaryjne, ale pozwalają przewieźć dwójkę dorosłych, choć niezbyt wysokich (poniżej 1,8 m) pasażerów. Do tego dochodzi 185-litrowy bagażnik, który zmieści dwie walizki kabinowe albo spore zakupy.

To nie wszystko: poza tradycyjnym nadwoziem typu hatchback Fiat 500 występuje w wersji kabriolet, ze składanym dachem, oraz jako wariant 3+1, z dodatkowymi drzwiczkami po prawej stronie. Ułatwiają one wsiadanie na kanapę, a także usadzanie dziecka w foteliku – innymi słowy taka „pięćsetka” łączy funkcjonalność 5-drzwiowego hatchbacka z „kieszonkowymi” gabarytami. W sam raz dla tych, którzy potrzebują małego, zwinnego auta do miasta, ale czasami korzystają też z tylnych siedzeń.

2

Wydajny napęd elektryczny

Jazda elektrycznym Fiatem 500 jest wyjątkowo przyjemna i intuicyjna. Po pierwsze silnik elektryczny generuje wysoki moment od najniższych obrotów, dzięki czemu samochód odznacza się bardzo dobrym osiągami (mocniejsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 s), a dynamika ruszania spod świateł potrafi zawstydzić wiele mocniejszych aut spalinowych. To wszystko bez lokalnej emisji spalin.

Po drugie silnik elektryczny pracuje niemal bezgłośnie i zupełnie bezwibracyjnie, a to przekłada się na nieznane wcześniej w miejskich samochodach komfort i kulturę pracy napędu. Żadnych hałasów czy wibracji – dopiero przy wyższej prędkości słychać cichy szum opon i wiatru. Z kolei podczas parkingowej szybkości 500 emituje obowiązkowy dźwięk ostrzegający pieszych. Jak przystało na auto made in Italy, nie jest to jednak zwykły brzęczyk, lecz słynny utwór „Amacord” Nino Roty.

Do wyboru są dwie wersje silnikowe elektrycznego Fiata 500:

  • 95 KM, 220 Nm, akumulator 23,8 kWh brutto (21,3 kWh netto), 0-100 km/h w 9,5 s, zasięg WLTP 190 km
  • 118 KM, 220 Nm, akumulator 42 kWh brutto (37,3 kWh netto), 0-100 km/h w 9,0 s, zasięg WLTP 321 km

Oczywiście, tak jak wszystkie „elektryki”, zasilany prądem Fiat 500 – zwany też 500e – ma automatyczną skrzynię biegów.

Nie mniej istotne od kwestii wygody są zagadnienia dotyczące efektywności. Podczas naszych testów napęd Fiata 500 okazał się ponadprzeciętnie oszczędny. W letnich temperaturach zużywa w mieście ok. 12 kWh/100 km, co w wersji z większym akumulatorem (37,3 kWh netto) zapewnia ponad 300 km zasięgu. Zimą wartość ta potrafi wzrosnąć do 17-18 kWh/100 km, co daje zasięg na poziomie 200 km.

Fiat 500e ładowanie test 2022
Akumulator Fiata 500 można szybko naładować. Z domowego gniazdka zajmie to ok. 16 h.

Jak na auto miejskie Fiat 500 zapewnia bardzo dobre możliwości ładowania – korzystając z szybkiej ładowarki DC, można go „zatankować” w do 80% w mniej niż 40 min (maksymalna moc ładowania 85 kW), a więc szybciej niż np. smartfon. Z kolei ładowarka prądu przemiennego AC o mocy 11 kW, której używa się w domowych warunkach, pozwala uzupełnić energię od 0 do 100% podczas w niewiele ponad 4 h. Z takiego rozwiązania można zresztą korzystać także podczas jazdy po mieście, jeśli nie zależy nam na naładowaniu samochodu do pełna np. podczas zakupów – punkty AC są tańsze niż DC.

3

Wyposażenie: multimedia i systemy

Mimo swoich niewielkich rozmiarów Fiat 500 imponuje „dorosłym” wyposażeniem w systemy multimedialne oraz aktywnego bezpieczeństwa. Jego system operacyjny z ekranem dotykowym i przejrzystym menu oferuje m.in. bezprzewodowe interfejsy do integracji smartfona Apple CarPlay oraz Android Auto, profile użytkowników (przydatne, gdy samochód ma więcej niż jednego użytkownika), a także inteligentną obsługę głosową aktywowaną hasłem „Hej, Fiat”, która pozwala obsługiwać nawet funkcje auta takie jak ogrzewanie (np. wypowiedzenie frazy „Zimno mi” spowoduje zwiększenie temperatury wentylacji). To rozwiązanie znane głównie z modeli premium, podobnie jak oferowane przez Fiata zdalne aktualizacje, realizowane bez potrzeby odwiedzania serwisu.

Na uwagę zasługuje również długa lista dostępnych systemów wsparcia, które podnoszą aktywne bezpieczeństwo. Należy do nich na przykład znany z większych aut adaptacyjny tempomat z utrzymaniem samochodu na swoim pasie, który odciąża kierowcę w korektach toru jazdy i utrzymaniu właściwej odległości od poprzedzającego pojazdu. Co istotne, Fiat 500 oferuje kierownicę z czujnikami pojemnościowymi, które sprawdzają, czy kierowca utrzymuje dłonie na wieńcu – to wyposażenie, którego wciąż brakuje w wielu droższych modelach. Dzięki niej samochód nie emituje niepotrzebnych, irytujących powiadomień, gdy samochód jedzie na wprost, a elektronice „wydaje się”, że brak jakiegokolwiek skrętu oznacza, że kierowca nie trzyma rąk na kierownicy.

Fiat 500 systemy wspomagające test 2022
Wyposażenie znane z droższych aut: adaptacyjny tempomat z utrzymaniem auta pośrodku pasa ruchu oraz kierownica z czujnikami pojemnościowymi.

Już seryjnie Fiat 500 oferuje przydatne w mieście systemy, takie jak autonomiczne hamowanie, kontrolę pasa ruchu, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz inteligentny ogranicznik prędkości.

4

Prowadzenie

Fiat 500 jest nie tylko zwinny, ale potrafi zapewnić też frajdę z jazdy. To cecha rzadko utożsamiana ze stricte miejskimi samochodami. A jednak – dzięki umieszczonej w podłodze baterii włoskich maluch ma nisko umieszczony środek ciężkości, a to sprawia, że jest wyjątkowo stabilny w zakrętach.

Fiat_500_test_2022_jazda
Fiat 500 spontanicznie reaguje na skręt, a jednocześnie jego zawieszenie starannie filtruje nierówności.

Równocześnie manewrowanie nie wymaga zbędnej siły – podobnie jak w spalinowej „pięćsetce” siła wspomagania układu kierowniczego jest tu dobrana pod kątem poruszania się gąszczem miejskich ulic.

Na uwagę zasługuje też staranne tłumienie nierówności. Nawet w egzemplarzach z dużymi obręczami zawieszenie pracuje cicho i szybko wygasza drgania spowodowane wjechaniem w dziurę.

5

Design i wykończenie

Ostatnia, choć nie najmniej ważna cecha – elektryczny Fiat 500 ma mnóstwo uroku. Znajome kształty zyskały tu nowocześniejszą formę, którą podkreślają akcenty takie jak efektowne LED-owe oświetlenie czy elektryczne klamki. Ten samochód wygląda jak modny, wysokiej jakości gadżet, który pozytywnie wyróżnia się w tłumie innych aut.

To samo dotyczy wnętrza, które jakością wykończenia reprezentuje standardy aut segmentu B. Liczne miękkie okładziny sprawiają, że w kabinie panuje przytulna atmosfera, a progresywny charakter Fiata 500 podkreślają wirtualne zegary czy przyciski zamiast dźwigni zmiany biegów. Co ważne, styl nie rzutuje tu na łatwość obsługi – do sterowania wentylacją służą tradycyjne przełączniki, pod ręką umieszczono schowek na smartfon (na życzenie z ładowarką indukcyjną), a cyfrowe interfejsy mają nie tylko efektowną grafikę, ale są też bardzo czytelne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj