NowościAktualności5 powodów, dla których warto kupić elektryczną Skodę Enyaq

5 powodów, dla których warto kupić elektryczną Skodę Enyaq

W zeszłym roku Skoda Enyaq była jednym z najchętniej kupowanych aut z napędem elektrycznym w Europie. Sprawdzamy, jakie argumenty przemawiają za wyborem tego właśnie modelu.

Skoda Enyaq iV została po raz pierwszy pokazana we wrześniu 2020 roku, a w ubiegłym roku jej gamę wzbogacił atrakcyjnie stylizowany wariant Coupe. Ten elektryczny SUV bazuje na dopracowanej platformie MEB i jest dostępny z szeroką paletą wersji silnikowych – w ofercie znajdziemy nawet usportowioną odmianę RS o mocy 299 KM.

Opisywany model cieszy się dużym zainteresowaniem klientów w całej Europie, co potwierdzają dane dostarczone przez JATO Dynamics. W 2022 roku Skoda Enyaq iV znalazła 49 566 nabywców na Starym Kontynencie, zajmując 6. miejsce na liście najlepiej sprzedających się aut elektrycznych. Samochód ten należy także do grona najpopularniejszych „elektryków” w Polsce.

Skoda Enyaq Coupe

Jakie konkretnie przesłanki przemawiają za zakupem Skody Enyaq? Postanowiliśmy znaleźć odpowiedź na to pytanie. Oto 5 powodów, dla których warto wybrać elektrycznego SUV-a z Czech.

1 Bogata oferta

Skoda Enyaq iV jest dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych. Standardowy model charakteryzuje się sylwetką przypominającą nieco minivana i oddaje do dyspozycji użytkownika bagażnik o pojemności 585-1710 litrów. Wariant Coupe wyróżnia się bardziej sportowym wyglądem z obniżającą się linią dachu, która płynnie przechodzi w zintegrowany z tylną klapą spojler. W tej wersji pojemność kufra to 570-1610 l.

Skoda Enyaq Coupe

Możliwości nie kończą się oczywiście jedynie na wyborze rodzaju nadwozia. Podczas gdy wiele konkurencyjnych modeli występuje tylko w jednym albo co najwyżej w dwóch wariantach silnikowych, Skoda Enyaq iV oferuje cztery konfiguracje napędu. W gamie tego czeskiego SUV-a czekają bowiem dwie wersje z jednostką elektryczną przy tylnej osi oraz dwie dwusilnikowe odmiany z napędem wszystkich kół.

  • 60 (179 KM, 310 Nm) z akumulatorem 62 kWh brutto (58 kWh netto) i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s, prędkość maksymalna: 160 km/h, zasięg WLTP: do 396 km
  • 80 (204 KM, 310 Nm) z akumulatorem 82 kWh brutto (77 kWh netto) i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s, prędkość maksymalna: 160 km/h, zasięg WLTP: do 544 km
  • 80x (265 KM, 425 Nm) z akumulatorem 82 kWh brutto (77 kWh netto) i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s, prędkość maksymalna: 160 km/h, zasięg WLTP: do 521 km
  • RS (299 KM, 460 Nm) z akumulatorem 82 kWh brutto (77 kWh netto) i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, zasięg WLTP: do 516 km

Skoda Enyaq Coupe

Zagłębiając się jeszcze bardziej w szczegóły oferty, odkryjemy, że elektryczna Skoda ma aż 11 poziomów wyposażenia, przy czym już bazowa specyfikacja okazuje się całkiem bogata. Na pokładzie każdego Enyaqa znajdziemy m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną CLIMATRONIC, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, światła LED oraz system multimedialny z 13-calowym ekranem dotykowym, nawigacją, Bluetooth, funkcją SmartLink i 8 głośnikami. Ceny poszczególnych wersji kształtują się następująco:

  • Enyaq – od 212 250 zł
  • Clever – od 227 950 zł
  • Plus – od 238 800 zł
  • Advanced – od 277 450 zł
  • Maxx – od 288 450 zł
  • Sportline – od 274 750 zł
  • Sportline Advanced – od 285 450 zł
  • Sportline Maxx – od 294 550 zł
  • RS – od 287 500 zł
  • RS Advanced – od 299 200 zł
  • RS Maxx – od 308 200 zł

2 Program „Mój Elektryk”

Skoro powyżej poruszyliśmy temat cen, należy wspomnieć, że kupując Skodę Enyaq iV, można skorzystać z dopłaty w ramach rządowego programu „Mój Elektryk”. Osoby fizyczne mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł, o ile wyjściowa cena aut nie przekracza 225 000 zł. Aktualnie te kryteria spełnia tylko podstawowy wariant Enyaq 60. Decydując się na tę wersję, można wyjechać z salonu czeskiej marki nowym, elektrycznym SUV-em za mniej niż 200 000 zł.

Znacznie większe korzyści przewidziano dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny. W ich przypadku wysokość dopłaty wynosi 27 000 zł, a dofinansowaniem objęte są wszystkie wersje Skody Enyaq iV (nie ma górnego limitu cenowego). Na takich samych warunkach do programu „Mój Elektryk” mogą przystąpić także przedsiębiorcy, którzy zadeklarują roczny przebieg powyżej 15 000 km.

Skoda Enyaq Coupe

3 Przywileje dla aut elektrycznych

Możliwość uzyskania dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego nie wyczerpuje katalogu przywilejów, jakie czekają na użytkowników „elektryków”. Jedną z korzyści jest także legalna jazda po buspasach, co można szczególnie docenić w godzinach szczytu, gdy pozostałe pasy stoją zakorkowane. Nawet na krótkich odcinkach przynosi to zauważalną oszczędność czasu.

Kolejną zaletą wynikającą z eksploatacji auta elektrycznego jest darmowy postój w strefach płatnego parkowania. Po znalezieniu wolnego miejsca na parkingu, nie trzeba szukać parkomatu ani uruchamiać żadnej aplikacji w smartfonie – wystarczy wysiąść z samochodu i iść na zakupy czy spotkanie, nie przejmując się kosztami parkowania. Przy okazji warto wspomnieć, że „elektryki” będą mogły także swobodnie przemieszczać się w tzw. strefach czystego transportu, do których wprowadzenia szykują się niektóre polskie miasta, w tym Warszawa.

4 Komfort jazdy i funkcjonalność

Skoda Enyaq iV zapewnia typową dla czeskiej marki, wysoką funkcjonalność i wiele sprytnych rozwiązań Simply Clever w połączeniu z charakterystyczną dla aut elektrycznych łatwością obsługi i komfortem podróżowania. Osadzenie nadwozia na platformie MEB z zespołem baterii zamontowanym w podłodze pozwoliło uzyskać przestronną kabinę (miejsca nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu) z pojemnym bagażnikiem.

We wnętrzu Enyaqa udało się wygospodarować sporo schowków, a także dyskretnie rozlokować wiele sprytnych i przydatnych na co dzień udogodnień. Oto kilka przykładów. Jednym ze znaków rozpoznawczych współczesnych modeli Skody jest skrobaczka do szyb umieszczona pod klapką wlewu paliwa. W opisywanym SUV-ie także ją znajdziemy, lecz w innym miejscu – w pokrywie bagażnika. Z kolei w razie deszczu możemy skorzystać z parasolki, która jest schowana w drzwiach kierowcy.

Zastosowanie napędu elektrycznego uczyniło samą jazdę znacznie płynniejszą – silnik błyskawicznie reaguje na nawet najmniejsze wciśnięcie pedału gazu i natychmiast uwalnia całą dostępną moc, bez zbędnej zwłoki znanej z jednostek spalinowych. Skoda Enyaq, jak każdy „elektryk”, ma automatyczną skrzynię (konkretnie rzecz ujmując, jest to 1-biegowa przekładnia), dzięki czemu w czasie jazdy nie odczujemy żadnego szarpania wynikającego ze zmiany przełożenia. Ponadto elektryczny motor pracuje niemal bezgłośnie i bez wibracji, co pozytywnie wpływa na komfort akustyczny w kabinie.

Skoda Enyaq Coupe

5 Gwarancja i serwis

Elektryczna Skoda Enyaq iV jest objęta 3-letnią gwarancją z limitem 60 000 km (w tym pierwsze 2 lata bez limitu przebiegu) oraz posiada asa w rękawie, jakim jest rozbudowana sieć serwisowa (ponad 100 obiektów w całej Polsce), czego nie można powiedzieć np. o Tesli. Dodatkowo klient może wykupić Pakiet Skoda Premium Care, w ramach którego otrzymuje się możliwość naprawy auta, w przypadku awarii lub usterki części objętej umową, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, jak również zyskuje się opłacone przeglądy okresowe (oryginalne części i materiały eksploatacyjne oraz robocizna). W aktualnej ofercie przewidziane są cztery warianty:

  • Skoda Premium Care na 3 lata z limitem 60 000 km w cenie 1920 zł brutto
  • Skoda Premium Care na 3 lata z limitem 120 000 km w cenie 2880 zł brutto
  • Skoda Premium Care Plus na 4 lata z limitem 80 000 km w cenie 3680 zł brutto
  • Skoda Premium Care Plus na 4 lata z limitem 160 000 km w cenie 5600 zł brutto
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji