PoradyPorady33 typowe usterki w popularnych modelach

33 typowe usterki w popularnych modelach

Skomplikowana budowa współczesnych samochodów odbija się później na portfelu właściciela. Przedstawiamy 36 popularnych modeli, w których najprawdopodobniej nie unikniemy wystąpienia poważnej awarii.

Nie ma samochodów idealnych. Część ma zbyt słabe osiągi, niektóre są ciasne w środku, jeszcze inne ponadprzeciętnie dużo palą. To wszystko można zaakceptować lub poświęcić więcej czasu na znalezienie samochodu „skrojonego” dla siebie i warunków, w których będziemy jeździć. Trudno jednak zaakceptować wysoką awaryjność poszczególnych modeli, zwłaszcza jeśli od strony wizualnej i w środku prezentują się niezwykle atrakcyjnie. Problem występowania poważnych usterek rzadko dotyczy w całości konkretnego modelu, tj. wszystkich jego silników. Najczęściej dany samochód miał w ofercie „felerną” jednostkę, która w katalogach zachwycała parametrami, ale po upływie lat ujawniło się jej niedopracowanie konstrukcyjne. Być może problemów dałoby się uniknąć, gdyby na producentach nie spoczywało dopasowanie silników do wymogów unijnych lub zaniechało się eksperymentów z tzw. downsizingiem. W tej kwestii najbardziej „przejechał się” Volkswagen ze swoimi silnikami TSI.

Ryzykowny wybór

Znajomość słabych punktów felernego silnika pozwoli przygotować się na pojawienie awarii, której w zasadzie nie da się uniknąć, chyba że dopiero co usunął ją poprzedni właściciel. Spora część awaryjnych silników mimo wszystko zapewnia doskonałe osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa, dlatego zainteresowanie nimi utrzymuje poziom. Nabywca auta z tzw. tykającą bombą pod maską musi wówczas przygotować kilka tysięcy złotych na naprawę lub wykonać ją profilaktycznie. Wtedy będzie miał na jakiś czas spokój.

Oto 33 typowe usterki w 36-ciu popularnych modelach

1 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm (2004-2011)

Ceny używanych: 13 000 – 35 000 zł
Cena 2.4 JTDm w dobrym stanie: 25 000 zł

W tym pięciocylindrowym turbodieslu występuje problem z równomiernym rozkładem temperatur w głowicy, przez co powstają naprężenia, a w konsekwencji jej pęknięcie. Objawem tej usterki jest przegrzewanie silnika, obecność cieczy chłodzącej w oleju lub plucie płynem chłodniczym. Koszt zakupu używanej głowicy z montażem wyniesie ok. 1500-2000 zł. Awarię dodatkowo pogłębia dolewanie oleju na ciepłym silniku i dynamiczna jazda „na zimnym”.

2 Audi A4 B7 2.0 TDI (2004-2007)

Ceny używanych: 15 000 – 30 000 zł
Cena 2.0 TDI w dobrym stanie: 20 000 zł

Głównym problemem jest tu wadliwe przeniesienie napędu z wałków wyrównoważających na pompę oleju. Przez wyrabiające się gniazdo dochodzi do utraty ciśnienia oleju i zaciera się najpierw turbosprężarka, później cały silnik. Usterka pojawia się przy ok. 200 tys. km i wtedy zaleca się profilaktyczną naprawę (koszt ok. 800 zł). W zasadzie nie da się jej zapobiec: jeśli zapali się kontrolka oleju, nie zdążymy w porę zgasić silnika.

3 Audi A4 B8 1.8 TSI (2007-2014)

Ceny używanych: 30 000 – 75 000 zł
Ceny 1.8 TSI w dobrym stanie: 40 000 zł

Usterka dotyczy silników 1.8 TSI serii EA888. Zastosowano w nich zbyt cienkie pierścienie, które przepuszczają dużo oleju, w krytycznym momencie nawet ponad 1 litr na 1000 km. Kierowcy często nie zdawali sobie z tego sprawy i zaskakiwało ich zatarcie silnika. Tłoki można przerobić, a pierścienie wymienić na szersze – koszt takiej operacji to ok. 3000 zł.

4 BMW 320d E90 (2007-2011)

Ceny używanych: 14 000 – 45 000 zł
Ceny 320d w dobrym stanie: 20 000 zł

Zmorą silnika N47 jest delikatny łańcuchowy rozrząd, który wymaga interwencji już przy przebiegu 60 tys. km. Jego zestaw nie jest zbyt drogi, ale wymiana wymaga demontażu silnika lub skrzyni, a to oznacza zostawienie w warsztacie ok. 3000 zł. „Kończący się” rozrząd poznamy po metalicznych stukach, szczególnie jeśli pojawiają się zaraz po odpaleniu silnika.

5 Citroen Grand C4 Picasso 1.6 THP

Ceny używanych: 50 000 – 65 000 zł
Ceny 1.6 THP w dobrym stanie: 50 000 zł

Zbyt delikatny łańcuch rozrządu i uproszczony jego napinacz nie wytrzymują parametrów tego bądź co bądź mocnego silnika. Problemy z rozrządem i ciśnieniem oleju pojawiały się już na gwarancji, przy abstrakcyjnie niskich przebiegach typu 20 tys. km. Początkowo awaria objawia się terkotaniem na zimno, później silnik traci kulturę pracy i coraz ciężej go uruchomić. Wymiana rozrządu oscyluje w granicach 2500 zł.

6 Dacia Logan 1.5 dCi (2004-2012)

Ceny używanych: 8 000 – 15 000 zł
Ceny 1.5 dCi w dobrym stanie: 10 000 zł

Używaną Dacię można kupić za czterocyfrową kwotę, dlatego ciężko uzasadnić wybór Logana z dieslem pod maską i późniejszą wymianę wtryskiwaczy za 4000 zł. Zamontowany w nim układ wtryskowy Delphi ma wysokie wymagania wobec paliwa i temperatury, a pierwsze objawy zużycia pojawiają się po przekroczeniu 100 tys. km: wtryskiwacze zawieszają się i podają niewłaściwe dawki paliwa. Usterkę poznamy po dymieniu, nierównej pracy i trudnościami z rozruchem. Czasami pomaga przeczyszczenie preparatem układu wtryskowego.

7 Citroen C8/Peugeot 807 2.2 HDi (2002-2014)

Ceny używanych: 6 000 – 30 000 zł
Ceny 2.2 HDi w dobrym stanie: 16 000 zł

Podobnie jak w 1.5 dCi, i tutaj zawodzą wtryskiwacze. Dałoby się to „przełknąć”, gdyby nie ich fatalne umiejscowienie i gęstą zabudowę pod maską. Gniazda wtryskiwaczy umieszczono pod podszybiem i cieknąca stamtąd woda powoduje korozję gniazd i utrudnia demontaż. Rdzewieją również gwinty w podłużnicach, do tego stopnia, że w celu wymontowania silnika konieczne jest cięcie i spawanie podłużnic. To winduje koszty samej robocizny do ok. 2000 zł. plus drugie tyle za regenerację wszystkich wtryskiwaczy. Warto przed montażem posmarować je pastą ceramiczną.

8 Fiat Panda 1.1-1.2 (2003-2012)

Ceny używanych: 4 000 – 15 000 zł
Cena 1.1-1.2 w dobrym stanie: 7 000 zł

Plagą niedużych silników Fiata jest cieknący olej spod pokrywy zaworów. Nawet fabryka próbowała sobie radzić z tym problemem, stosując oprócz uszczelek także silikon. Niewiele to pomogło, ale przynajmniej ograniczyło wycieki, dlatego po każdym ściąganiu pokrywy zaworów warto kupować nową uszczelkę i doszczelnić ją silikonem. To nie jest drogi zabieg – ok. 50 zł.

9 Fiat Bravo 1.4 MultiAir (2010-2011)

Ceny używanych: 13 000 – 30 000 zł
Cena 1.4 MultiAir w dobrym stanie: 17 000 zł

Jednostki 1.4 MultiAir z początkowego okresu produkcji mają elektrohydrauliczny rozrząd i często pojawiały się w nich problemy z mechanizmem nastawczym. Objawia się to spadkiem mocy i nierówną pracą silnika. Usprawniony moduł nie jest tani – kosztuje 4000 zł. Aby zwiększyć jego trwałość, należy częściej wymieniać olej i stosować produkt uznanego producenta.

10 Ford Mondeo 2.0 TDCi (2000-2005)

Ceny używanych: 2500 – 15 000 zł
Ceny 2.0 TDCi w dobrym stanie: 10 000 zł

Wadliwa konstrukcja pompy common rail sprawia, że jej wirnik trze o bieżnię, a powstałe przez to opiłki trafiają do układu wtryskowego, zapychając wtryskiwacze. Po wymianie pompy nie ma się gwarancji, że problem nie wróci – najlepiej poszukać przekonstruowanego elementu, stosowanego po 2005 roku. Łączny koszt wymiany pompy i regeneracji wtryskiwaczy wyniesie ok. 5000 zł. Uwaga: ten silnik montowano również w Jaguarze X-Type’ie.

11 Ford Focus I 1.8 TDCi (1998-2004)

Ceny używanych: 2000 – 7000 zł
Cena 1.8 TDCi w dobrym stanie: 4000 zł

Newralgicznym punktem tego silnika jest dwumasowe koło zamachowe, „poddające” się już po przekroczeniu 100 tys. km. Na szczęście nowy element z wymianą powinien się zamknąć w kwocie 1300 zł, więc znacznie mniejszej niż u konkurentów. Negatywny wpływ na trwałość koła ma problematyczny układ wtryskowy, dlatego przed zakupem dobrze jest sprawdzić stan wtryskiwaczy.

12 Ford Focus II 1.6 TDCi

Ceny używanych: 6000 – 23 000 zł
Ceny 1.6 TDCi w dobrym stanie: 8000 zł

Błahy powód generuje usterkę, której koszt usunięcia wyniesie ok. 250 zł. Wszystko przez nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami, przez które spaliny wydostają się z silnika. Jeśli silnik „gubi” olej i w środku czuć spaliny, podkładki nadają się do wymiany. W cenie naprawy zawarty jest demontaż wtryskiwaczy, frezowanie gniazd i założenie nowych podkładek.

13 Hyundai i30/Kia Cee’d (od 2006 r.)

Ceny używanych: 10 000 – 32 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 15 000 zł

Nietrwała maglownica jest źródłem stuków słyszalnych przy małych prędkościach lub podczas kręcenia kierownicą na postoju. Na ten defekt nie ma wpływu ani wersja silnikowa ani sam kierowca. Element wymieniano nawet na gwarancji. Tym, którym się to nie udało, pozostaje zakup i wymiana przekładni kierowniczej za 1000 zł.

14 Mazda 6 diesel (2002-2007)

Ceny używanych: 4000 – 20 000 zł
Ceny 2.0 CiTD w dobrym stanie: 10 000 zł

Jeśli w Maździe z silnikiem wysokoprężnym po odpaleniu świeci się dłuższy czas kontrolka ciśnienia oleju, prawdopodobnie doszło do zapchania smoka pompy oleju, czyli ograniczenia lub całkowitego zablokowania jego przepływu. Sitko ma za małe otwory i w konsekwencji tworzy się na nim szlam. W efekcie obniża się ciśnienie oleju i następuje utrata smarowania, a w ostateczności zatarcie silnika. Dokładny stan smoka poznamy po ściągnięciu miski olejowej. Koszt tej usługi wraz z oczyszczeniem sitka to ok. 350 zł.

15 Mercedes Klasy E W211 (2002-2006)

Ceny używanych: 10 000 – 70 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 20 000 zł

Limuzyny Mercedesa trapią awarie pompy hamulcowej układu SBC, a dokładnie jej całkowite zablokowanie po pewnej ilości cykli. Na szczęście o zużyciu pompy poinformuje nas komunikat na desce rozdzielczej „Servise Bremse!”. Serwisowanie tego elementu wymaga specjalnych narzędzi, a koszt regeneracji wynosi 800-1000 zł.

16 Mercedes Klasy S W220 (1998-2005)

Ceny używanych: 7000 – 55 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 20 000 zł

Rekordowo niskie ceny wywoławcze tej generacji Klasy S wynikają z powszechnych problemów z zawieszeniem pneumatycznym: auto osiada lub bardzo wolno się podnosi po uruchomieniu. Wszystkiemu winne są nietrwałe sprężarki i rozszczelnienia układu w okolicach górnych mocowań amortyzatorów. Kompleksowa regeneracja zawieszenia pochłonie ok. 6000 zł. O konieczności jej przeprowadzenia poinformuje nas komunikat „Too Low”.

Mercedes S W220
Mercedes S W220

17 Nissan X-Trail 2.2 dCi (2003-2006)

Ceny używanych: 13 000 – 22 000 zł
Ceny 2.2 dCi w dobrym stanie: 18 000 zł

Nierównomierna praca, słabe rozwijanie mocy i dymienie oznacza w tym silniku usterkę regulatorów ciśnienia pompy common rail (są dwa na jedną pompę). Problem rozwiąże wymiana obu regulatorów za ok. 1500 zł.

Nissan X-Trail 2.2 dCi
Nissan X-Trail 2.2 dCi

18 Nissan Qashqai I (2007-2013)

Ceny używanych: 22 000 – 60 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 35 000 zł

W SUV-ie Nissana powszechnie wyrabiają się tulejki tylnych amortyzatorów, przez co na nierównościach słychać stuki. Przeważnie wystarczy sama wymiana tulejek za 250 zł, ale czasami konieczna jest również wymiana amortyzatorów – wtedy koszt naprawy dwukrotnie wzrośnie.

19 Opel Astra II (1998-2009)

Ceny używanych: 2500 – 16 000 zł
Cena 1.6 16V w dobrym stanie: 6000 zł

W wielu oplowskich silnikach benzynowych wyje pompa wody, czego następstwem jest zerwanie paska rozrządu. Zaleca się profilaktyczną wymianę zestawu rozrządu z pompą co 60 tys. km – łącznie zapłacimy za to 650 zł. Jeśli pasek już się zerwie, silnik naprawimy za dwa razy tyle.

20 Opel Astra III 1.3 CDTI (2005-2014)

Ceny używanych: 9000 – 20 000 zł
Ceny 1.3 CDTI w dobrym stanie: 14 000 zł

Niewielki turbodiesel Opla „lubi” przy dynamicznej jeździe brać olej, a na jego niski stan bardzo wrażliwy jest napinacz łańcucha rozrządu. Gdy oleju jest już niedużo, łańcuch się luzuje, a nawet przeskakuje. Konsekwencją jest zderzenie tłoków z zaworami i remont głowicy za 2000 zł. Trzeba przywyknąć do tego, by mając Astrę z 1.3 CDTI należy w niej regularnie kontrolować poziom oleju.

21 Opel Vectra C 1.9 CDTI (2004-2008)

Ceny używanych: 6000 – 22000 zł
Ceny 1.9 CDTI w dobrym stanie: 16 000 zł

Zmorą diesli Opla są luzujące się klapki w kolektorze dolotowym. W końcu samoczynnie odpadają i wpadają do cylindra, niszcząc cały silnik. Nowy kolektor wraz z wymianą kosztuje 2000 zł, natomiast remont silnika już 4-5 tys. zł. Usterkę sygnalizuje komunikat „check engine”, a objawia się gorszym przyspieszaniem z niskich obrotów. By mieć pewność, że w kolektorze dolotowym nic się nie dzieje, zaleca się jego coroczną inspekcję.

22 Opel Insignia 2.0 CDTI (2008-2017)

Ceny używanych: 22 000 – 50 000 zł
Ceny 2.0 CDTI w dobrym stanie: 33 000 zł

Kluczem do bezproblemowej eksploatacji Insignii z dieslem jest regularna (co 4 lata) wymiana uszczelki smoka olejowego. Z wiekiem i przebiegiem traci elastyczność, a pompa zaczyna zasysać powietrze, w wyniku czego spada ciśnienie oleju i zaciera się silnik. Wtedy pozostaje albo kosztowny remont (8000 zł) albo wymiana silnika na inny. Uszczelka to wydatek 25 zł, ale jej zmiana wymaga ścignięcia miski olejowej.

23 Peugeot 407 2.0 HDi (2004-2011)

Ceny używanych: 10 000 – 26 000 zł
Cena 2.0 HDi w dobrym stanie: 15 000 zł

Stuki słyszalne z silnika oznaczają awarię pompy wysokiego ciśnienia, a dokładniej ułamanie jej zabieraka, co skutkuje zerwaniem paska rozrządu. Usterka następuje po przebiegu 200 tys. km i jeśli zareaguje się w porę, wymiana zabieraka wyniesie 2000 zł. To dużo mniej niż naprawa silnika po zerwaniu rozrządu (4000 zł).

24 Peugeot 206 (1998-2012)

Ceny używanych: 5000 – 18 000 zł
Cena auta w dobrym stanie: 8000 zł

W miejskich Peugeotach często poskrzypuje tylne zawieszenie i pochylają się tylne koła. To efekt wyrobienia się czopów i powstawania luzów w belce skrętnej. Za jej regenerację zapłacimy ok. 800 zł.

25 Renault Megane II 1.5 dCi (2002-2008)

Ceny używanych: 5000 – 26 000 zł
Ceny 1.5 dCi w dobrym stanie: 13 000 zł

W Megane’ach nie warto słuchać zaleceń producenta i lepiej wymieniać olej nie co 30, a co 15 tys. km. Konsekwencją przedłużania terminów wymian jest obrócenie się panewek na wale korbowym. Wtedy pozostaje remont silnika za 3000 zł. O usterce ostrzeże m.in. późno gasnąca kontrolka oleju czy wydobywające się z silnika stuki.

26 Renault Laguna II 1.9 dCi (2001-2007)

Ceny używanych: 4000 – 18 000 zł
Ceny 1.9 dCi w dobrym stanie: 12 000 zł

W Lagunach źle rozwiązano kwestię umieszczenia przewodu doprowadzającego olej do turbosprężarki – jest zbyt blisko kolektora wydechowego i zachodzi w nim zjawisko koksowania oleju. W efekcie turbo traci smarowanie i nadaje się do regeneracji. Ta operacja wraz z wymianą przewodu wyniesie ok. 1500 zł. By uniknąć późniejszych problemów, przewód warto zabezpieczyć osłoną termiczną.

27 Renault Espace IV 2.2 dCi (2003-2006)

Ceny używanych: 6000 – 17 000 zł
Cena 2.2 dCi w dobrym stanie: 14 000 zł

Ten silnik ma koła zębate rozrządu z kasatorami luzu. Nie grzeszą one trwałością i są bardzo drogie, a co najgorsza, awarii nie da się przewidzieć. Jak pasek się zerwie, zostawimy w warsztacie ok. 3600 zł.

28 Skoda Fabia II 1.2 TSI (2010-2014)

Ceny używanych: 11 000 – 35 000 zł
Cena 1.2 TSI w dobrym stanie: 20 000 zł

Jeśli Fabia 1.2 TSI (oznaczenie EA111) szarpie, traci moc i wyświetla się w niej kontrolka EPC, prawdopodobnie mamy do czynienia z błędem nastawnika turbosprężarki. Skutkiem jest przejście silnika w tryb awaryjny. Nastawnik nie jest drogi (200 zł) i przykręca się go dwoma śrubami. Usterka przytrafia się losowo.

29 Skoda Octavia 1.4 TSI (2008-2013)

Ceny używanych: 15 000 – 36 000 zł
Cena 1.4 TSI w dobrym stanie: 26 000 zł

Jednostki 1.4 TSI sprzed 2010 roku trapi problem szybkiego zużycia łańcucha rozrządu. Wadliwy napinacz nie jest w stanie odpowiednio go naciągnąć. Reagować trzeba, gdy po odpaleniu silnika przez kilka sekund słychać stuki. Pochodzą one z cofania się napinacza i luzowania łańcucha. Niekiedy wystarczy sama wymiana tych dwóch elementów. Koszt: ok. 1000 zł.

30 Toyota Avensis II D-4D (2006-2008)

Ceny używanych: 13 000 – 32 000 zł
Cena D-4D w dobrym stanie: 22 000 zł

W silnikach o kodach 1AD (2.0 D-4D od 2006 r.) i 2AD (2.2 D-4D) występuje problem erozji bloku na styku z głowicą, co powoduje wydmuchanie uszczelki. Naprawa oznacza demontaż silnika i pochłonie co najmniej 6000 zł. Awarię zwiastują wycieki płynu chłodniczego.

31 Volkswagen Golf V/VI 1.4 TSI (2005-2012)

Ceny używanych: 15 000 – 38 000 zł
Cena 1.4 TSI w dobrym stanie: 22 000 zł

W jednostkach Twincharger z kompresorem przegrzewają się tłoki – winne temu jest nadmierne zubożenie mieszanki. Skala problemu zmalała w 2010 roku, kiedy zmieniono program sterujący. Jeśli mamy silnik z grupy ryzyka, można spróbować wgrać do sterownika nowy program. Głównymi objawami usterki jest dymienie, szarpanie i nierówna praca na biegu jałowym. Remont silnika z uszkodzonymi tłokami wyniesie ok. 7000 zł.

32 Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Ceny używanych: 4000 – 15 000 zł
Cena Passata w dobrym stanie: 10 000 zł

Passat, podobnie jak inne auta francuskie i niemieckie, ma zaciski hamulcowe firmy Lucas. Są bardzo wrażliwe na korozję, a jeśli się ona pogłębi, tłoczek stanie w miejscu „trzymając” hamulce. Przed wymianą zacisku warto go zapobiegawczo przesmarować. Dwa zaciski zmienimy za 600 zł.

33 Volvo XC90 D5 (2002-2014)

Ceny używanych: 17 000 – 100 000 zł
Cena D5 w dobrym stanie: 40 000 zł

Skrzynia Aisin to zmora nie tylko w tym modelu Volvo. XC90 jest ciężkie i ma napęd 4×4, co dodatkowo skraca jej trwałość. Jeśli samochód szarpie podczas zmian biegów na 3, 4 i 5, prawdopodobnie uszkodzeniu uległ sterownik skrzyni.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji