UżywaneOpinieTypowe awarie 30 modeli z internetowych forów

Typowe awarie 30 modeli z internetowych forów

Fora motoryzacyjne są kopalnią wiedzy. Wielu użytkowników ma spore doświadczenie w naprawach, którym chętnie dzieli się z innymi.

Fora internetowe szczytowy moment popularności mają już dawno za sobą i w dobie Facebooka stopniowo odchodzą do lamusa. Wciąż jednak nie brakuje użytkowników preferujących właśnie taką formę przekazywania swojego doświadczenia lub odbioru przydatnych informacji. Większość popularnych modeli samochodów ma swoje forum, zrzeszające właścicieli i tworzące swego rodzaju społeczność. Organizują zloty, tworzą poradniki z serii „zrób to sam”, robią tutoriale i wyszczególniają najczęściej zadawane pytania, by nowi użytkownicy mieli możliwość ich łatwego wyszukiwania. Dzisiaj mało kto rejestruje się na forum, by przedstawić swoje auto i pochwalić bezawaryjną eksploatację. Przeważnie chce w nim znaleźć rozwiązanie trapiącej go usterki.

Bezinteresowna pomoc

Czołowi użytkownicy forów motoryzacyjnych często mają już wystarczające doświadczenie, by rzetelnie doradzać pozostałym osobom i odpowiednio diagnozować problem. Niestety, część z nich nie dysponuje już taką wiedzą i czasami pochopnie stwierdzają poważną usterkę, którą w rzeczywistości bardzo łatwo naprawić. „Wymieszanie” użytkowników sprawia, że znalezione tam porady lepiej odbierać z dystansem i ewentualnie zestawić z diagnozą mechanika. Niektórzy forumowicze tytułują się właśnie takim zawodem i pomagają użytkownikom, by poprawić wizerunek swojego przedsięwzięcia.

Cierpliwość popłaca

Choć na forach samochodowych zwykle znajdziemy rozwiązanie problemu, jego odszukanie może nie być takie proste. Dużo forów ma za sobą wiele lat działalności, a co za tym idzie – ogromną liczbę poruszonych wątków, niekiedy „schodzących” później na inne tematy. To nie tylko wymaga umiejętnego szukania, ale i cierpliwości w wertowaniu stron sprzed kilku lat. Trudno jednak nie docenić bezinteresownej pomocy właścicieli tego samego modelu. To właśnie chęć pomocy „trzyma przy życiu” współczesne fora – tematy nieistotne schodzą na drugi plan.

Poniżej przedstawiamy typowe usterki 30 popularnych modeli aut, znalezione na poświęconych im forach internetowych.

1 Alfa Romeo Giulietta (od 2012 r.)

„Alfie najczęściej doskwierają drobiazgi – coś piszczy, coś trzeszczy. Najkosztowniejsze są awarie modułu MultiAir.”alfaholicy.org

Użytkownicy kompaktowych Alf najczęściej narzekają na przeciekające przednie lampy i zalecają, by przez montażem nowych lub naprawionych reflektorów dokładnie je uszczelnić. Zawodzi również elektryka – nie działa tylna wycieraczka lub mechanizm zamka. W tym wypadku należy sprawdzić wiązkę w gumowym łączniku pokrywy bagażnika. Forumowicze zwracają uwagę na wycieki z okolic sprzęgła i wydobywające się z jego okolic piski.

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta

2 Audi A4 B7 (2004-2007)

„W przypadku problemów z mocą w 2.0 TDI (BLB) warto wyczyścić lub wymienić zawór doładowanie turbiny N-75.”a4-klub.pl

Na forum przeczytamy o typowych awariach silnika 2.0 TDI, czyli pękających głowicach, nietrwałych turbosprężarkach, wycierających się zabierakach pompy oleju i zużyciu napędu wałków wyrównoważających. Dowiadujemy się, że producent walczył z tymi problemami i w 2006 roku poprawił wałki, a rok później głowicę. Użytkownicy przestrzegają, by zaraz po zakupie A4 z jednostką TFSI wymienić rozrząd – napinacz łańcucha nie grzeszy trwałością. Zwracają ponadto uwagę na usterki przekładni kierowniczej i zużycie tylnych łożysk.

Audi A4 B7
Audi A4 B7

3 Audi A6 C6 (2004-2011)

„Silnik 2.4 jest trwały, ale trochę za słaby. 3.2 ma problemy z gładziami. Jedyny słuszny – 4.2.”a6klub.pl, audiklub.org

Forumowicze uczulają na wadliwy napinacz łańcucha rozrządu w 3.0 TDI i ostrzegają, że wymiana nie będzie należała do najtańszych – rozrząd znajduje się od strony ściany grodziowej. W A6 z silnikami TFSI lubi natomiast osadzać się nagar. Dochodzą do tego drobne problemy z elektryką, np. psują się silniczki dynamicznej regulacji zasięgu reflektorów.

Audi A6 C6
Audi A6 C6

4 BMW serii 3 E90 (2004-2013)

„Częstą przypadłością serii 3 są awarie centralnego zamka. Szybko kończy się też akumulator.”bmw-klub.pl

Z forum dowiadujemy się, że z dystansem należy podchodzić do serii 3 z jednostkami benzynowymi, ponieważ trapią je awarie termostatów, poduszek pod silnikiem, cewek i piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Oprócz tego często zawodzi mechanizm wysuwania spryskiwaczy lamp (koszt dyszy – 130 zł/szt.). W „Trójkach” zapala się też ikona blokady kierownicy. W tym przypadku pomoże zmiana oprogramowania.

BMW serii 3 E90
BMW serii 3 E90

5 BMW serii 5 E60 (2003-2010)

„W dieslach powinno się regularnie wymieniać odmę (separator) – zapycha się. Uwaga na usterki napędu 4×4 w modelach xDrive.”bmw-klub.pl, bmw-sport.pl

Luksusowe BMW potrafi nasporzyć problemów użytkownikom. Z typowych usterek opisywanych na forum można wymienić wycieki oleju z automatycznej skrzyni biegów, awarie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek i urywające się przysłony zmieniające długość dolotu. Co prawda można je usunąć, ale wtedy silnik będzie się dławił na niskich obrotach. Fotel pasażera w E60 czasami nie wykrywa obecności pasażera.

BMW serii 5 E60
BMW serii 5 E60

6 Citroen C5 II (2008-2017)

„W zamian za komfort C5 trzeba sporo wybaczyć. Zakup wersji bez hydropneumatyki nie ma sensu.”citroen.auto.com.pl

Forumowicze podkreślają, że pneumatyczne zawieszenie w C5 potrafi czasami „ciec” w okolicach siłowników. Model miewa kłopoty z elektryką szyb i modułu skrzyni automatycznej. Często interwencji wymaga układ klimatyzacji, np. chłodnica lub skraplacz.

Citroen C5 II
Citroen C5 II

7 Citroen C4 Picasso (2006-2013)

Mam Picasso z 1.6 THP. Faktycznie łańcuch rozrządu poszedł po 15 tys. km, ale to była wada materiałowa i wymieniono na gwarancji. Do tej pory chodzi bez zarzutu, a mam już 122 tys km.” – citroen.auto.com.pl

O awariach rozrządu w silnikach 1.6 THP pisaliśmy już nie raz i znajduje to odzwierciedlenie również pośród użytkowników Citroenów. Dodają, że w dieslach 1.6 HDi zacierają się turbosprężarki – winny temu jest przewód doprowadzający do niej olej. Model ma pneumatykę tylnej osi, która często zamarza. Pozostała część zawieszenia również nie grzeszy trwałością, podobnie jak materiały użyte we wnętrzu.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

8 Fiat 500 (od 2007 r.)

„Fiacik jest uroczy, ale doskwierają mu awarie drobiazgów (np. pękające klamki) i nietrwałe elementy zawieszenia.”fiatklubpolska.pl

Właściciele „500-tek” ostrzegają przez wyciągającym się łańcuchem rozrządu w dieslu 1.3 MultiJet i zużyciem oleju w 1.4 16V. W najpopularniejszych silnikach 1.2 pękają obudowy alternatorów. Oprócz tego w małym Fiaciku często interwencji wymaga zawieszenie (amortyzatory, łożyska) i układ elektryczny, m.in. działanie dmuchawy i świateł.

Fiat 500
Fiat 500

9 Ford Focus III (od 2010 r.)

„Miałem Civica UFO, który był autem hałaśliwym i nie dającym przyjemności z jazdy. Ale Ford także ma swoje minusy.”forum.fordclubpolska.org

Rozglądając się za Focusem 1.6 TDCi warto zwrócić uwagę na stan docisku sprzęgła (w wersji 115-konnej nie sprawia problemów). Kompaktowy Ford miewa problemy ze wspomaganiem kierownicy i zdarzają się w nim pęknięcia uszczelniaczy półosi. Dochodzą do tego drobiazgi, takie jak łuszczący się tylny emblemat, odklejające uszczelki i pękające zbiorniczki płynu do spryskiwaczy.

Ford Focus III
Ford Focus III

10 Ford Mondeo IV (2007-2014)

Silnik 1.8 TDCi może i ma niską kulturę pracy, ale nie posiada DPF-a, jest oszczędny i tani w eksploatacji. Może poza rozrządem, bo koszt wymiany ok. 2000 zł. Na szczęście dopiero po 200 tys. km.” – autocentrum.pl

Podobnie jak w Focusie, w Mondeo szwankuje sprzęgło (hałasuje). W dieslach znane są przypadki wyciągniętego łańcucha rozrządu. W większości egzemplarzy na mrozach poskrzypuje zawieszenie, pękają stelaże foteli i wymiany domaga się skraplacz klimatyzacji. Przez niedokładny fabryczny montaż odkleja się przednia szyba i pęka tylna. Czasami zawodzi zamek pokrywy bagażnika.

Ford Mondeo IV
Ford Mondeo IV

11 Honda Civic IX (2011-2017)

„Hondowska mechanika jest totalnie niezawodna, ale jakość wykończenia drobiazgów bywa dyskusyjna.”civicklub.pl

W Hondzie nie ma poważnych powodów do narzekań. Czasami występują trudności z wrzuceniem wstecznego biegu. Z usterek elektronicznych: zawodzą czujniki deszczu, sterowanie szybami i tempomat – ich moduły wymieniano na gwarancji. Średnio wykończone wnętrze „lubi” poskrzypywać. Z ciężarem tylnej klapy nie radzą sobie jej siłowniki.

Honda Civic IX
Honda Civic IX

12 Honda Accord (2008-2015)

„Jednostka 2.0 jest totalnie bezawaryjna, nie ma tu wcześniejszego problemu wycierania się wałków rozrządu (silnik SOHC, nie OHC). Wersja 2.2 należy do najmniej awaryjnych diesli.”accordklubpolska.pl

Użytkownicy Accordów podkreślają, że sprzęgło w Accordach szybko się „poddaje”, a z przekładni kierowniczej z czasem dochodzą stuki – pomaga regeneracja. Silnik 2.4 bierze więcej oleju niż pozostałe jednostki. Lakier Accordów jest bardzo wrażliwy na działanie myjni automatycznych. Jeśli pojawią się odpryski, szybko wychodzi na nim rdza.

Honda Accord VIII
Honda Accord VIII

13 Mazda 3 BL (2008-2013)

„W przeciwieństwie do poprzedniczki rdza nie jest w Maździe 3 BL problemem.”mazdaspeed.pl

Ten model wyposażano w system i-stop (w innych autach nazywa się Start-Stop), który po latach sprawia kłopoty i wymaga wymiany jednego lub dwóch akumulatorów. W kompaktowych Mazdach psuje się kompresor klimatyzacji. Choć ten model nie rdzewieje jak poprzednik, jego lakier jest cienki, a podwozie w większości pokrył już rdzawy nalot. Czasami radio nie jest w stanie wyszukać stacji.

Mazda 3 (BL)
Mazda 3 (BL)

14 Mazda 6 GH (2007-2012)

„Wbrew opiniom diesel 2.0 w Maździe 6 II to najbardziej dopracowana wersja tego silnika i ma wielu zadowolonych użytkowników.”mazda6forum.pl

Silniki wysokoprężne Mazdy 6 mają smok olejowy o zbyt gęstym sitku, przez co ten element często się zapycha. Zaleca się wymianę oleju co 15 tys. km. W tym modelu zachodzą usterki wspomagania kierownicy i szybko zużywają się łożyska kół. Czasami parują lampy. Na skrzypienie zawieszenia pomocny jest silikon w spreju – warto zaaplikować go na elementy zawieszenia.

Mazda 6 (GH)
Mazda 6 (GH)

15 Kia Sportage (2010-2015)

Sportage ma trwałą mechanikę, ale konieczność częstej wymiany klocków jest irytująca. Z rzadka zdarzają się kosztowne awarie zębatki w układzie 4×4.”mojasportage.pl

Jeżdżąc Sportage trzeba „przeboleć” częstą wymianę wspomnianych klocków hamulcowych, a także tulei tylnych wahaczy. W silnikach 1.7 CRDi zużywa się łańcuch rozrządu – jeśli hałasuje, nie można zwlekać z wymianą. Z elektryki zawodzą czujniki parkowania.

Kia Sportage III
Kia Sportage III

16 Mercedes Klasy A/B (2004-2012)

„Kompaktowe Mercedesy mają trwałe diesle i są komfortowe, ale koszty eksploatacji potrafią być na poziomie Klasy C.”mercedes.auto.com.pl

W najmniejszych Mercedesach silniki szczelnie „wypełniają” przestrzeń pod maską, dlatego nawet pozornie niedrogie operacje, jak wymiana rozrusznika lub paska osprzętu pochłoną nieco z portfela. Forumowicze przestrzegają o nietrwałych odbojnikach przednich amortyzatorów i zwracają uwagę, że umieszczony pod fotelem kierowcy system multimediów czasami ulega zawilgoceniu.

Mercedes Klasy A
Mercedes Klasy A

17 Mercedes Klasy C (2007-2014)

„Mercedes jak za dawnych lat – trwały na tle rywali. Awarie warunkuje głównie przebieg i dbałość.”mercedes-w204.pl

Klasa C W204 to skok techniczny względem poprzednika – nie rdzewieje, nowocześnie wygląda i zadowala trwałością. Uwagę należy poświęcić rozrządowi w silnikach V6 i ich nastawnikom w „benzyniakach” CGI, zwłaszcza jeśli przebieg przekracza 200 tys. km. Usterkowe bywają przekładnie kierownicze. Najlepiej je wymienić razem z pompą.

Mercedes Klasy C (W204)
Mercedes Klasy C (W204)

18 Mercedes Klasy E W211 (2002-2009)

„W W211 często zawodzi pompa SBC. Na szczęście w 2006 roku producent odszedł od tego rozwiązania i problemy ustały.” – mercedes.auto.com.pl

Mając Mercedesa W211 z dieslem V6, warto co jakiś czas „przegonić” go na wysokich obrotach – ograniczy to osadzanie się nagaru. W czterocylindrowych silnikach benzynowych czasami zawodzi napinacz łańcucha rozrządu. Niezależnie od zamontowanej jednostki trzeba się przygotować na usterki elektroniczne, m.in. sterowania fotelami lub systemem audio. Warto zawczasu odłożyć trochę gotówki na naprawę pneumatycznego zawieszenia Airmatic. Ma drogie komponenty.

Mercedes Klasy E (W211)
Mercedes Klasy E (W211)

19 Opel Astra IV (2009-2015)

„1.4 Turbo jest super, nadaje się do gazu. Astra jest świetnie zabezpieczona przed rdzą.”forum.opel24.com

Z forum dowiadujemy się, że łożyska skrzyń biegów w Astrach nadają się do wymiany już przed upływem 100 tys. km. Zdarza się, że samochód wpada w wibracje podczas hamowania. Problematyczna bywa pompa wody i zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego.

Opel Astra IV
Opel Astra IV

20 Opel Insignia (2008-2017)

„Egzemplarze po 2009 roku są wolne od chorób wieku dziecięcego.”forum.vectraclub.pl

Opel szybko dopracował Insignię, ale auta i tak nie są wolne od wad. Dwulitrowe diesle czasami nierówno pracują, a receptą na to jest korekta oprogramowania. W tych samych silnikach przez wadliwy zawór sterujący dochodzi to awarii turbosprężarek. Do tego dochodzą przypadłości w elektryce. Psuje się mikroprzełącznik tylnej klapy, elektryczny hamulec postojowy lub maty grzewcze foteli.

Opel Insignia
Opel Insignia

21 Opel Zafira C (od 2011 r.)

„Dobry samochód. Na pochwałę zasługuje wielkość wnętrza i przyjemnie zestrojone zawieszenie. Wady? Ogromna masa i marna jakość materiałów w środku.”autocentrum.pl

Wspomniane materiały w środku to skrzypiące plastiki i wycierające się skórzane obicie kierownicy. W Zafirach z manualnymi skrzyniami szybko zużywają się łożyska. Diesle 1.6 CDTI trapią usterki rozrządu i sprzęgła.

Opel Zafira C
Opel Zafira C

22 Peugeot 308 II (od 2013 r.)

„To mój pierwszy Francuz i byłem do nieco sceptycznie nastawiony. Dziś bardzo mocno bym rozważał zakup kolejnego Francuza.”autocentrum.pl

Najnowszy kompaktowy Peugeot ma z tyłu belkę skrętną, dlatego zdarza się, że jego tył podskakuje na dziurach. Silniki THP z awaryjnym rozrządem stopniowo wyparły w nim nowe jednostki PureTech, w których z drugiej strony szybko zawodzą świece. Manualna skrzynia nie zachwyca precyzją. Trzeba z tym żyć.

Peugeot 308 II
Peugeot 308 II

23 Renault Megane III (2008-2015)

„Mam 1.5 dCi z filtrem sadzy. Nigdy nie było żadnego problemu z przepełnieniem filtra, mimo że jeżdżę po mieście.”wyborkierowcow.pl

W Megane’ach z silnikiem 1.6 16V zdarzają się awarie cewek i wariatorów faz rozrządu. Podobnie jak w poprzedniku, czasami zawodzi elektronika, m.in. system bezkluczykowego otwierania auta. Oprócz tego zapieka się linka hamulca ręcznego i… pęka przednia szyba: rezultat słabej sztywności nadwozia. Skrzynia biegów nie grzeszy precyzją.

Renault Megane III
Renault Megane III

24 Subaru Forester III (2008-2013)

„Wolnossący silnik 2.0 jest może i przestarzały w konstrukcji, ale zupełnie bezobsługowy. Forester z tym silnikiem nie jest jednak demonem szybkości.”forum.subaru.pl

Forestery mają z tyłu samopoziomujące zawieszenie tylnej osi, które potrafi szwankować. Na zagranicznych portalach dostępne są standardowe amortyzatory do tego modelu. W dieslach zapycha się DPF i szybko zużywa się sprzęgło. Jak to w Japończykach, do wykończenia wnętrza użyto słabej jakości plastików. Właścicieli denerwuje klekocząca roleta bagażnika.

Subaru Forester III
Subaru Forester III

25 Seat Leon II (2005-2012)

„Ogólnie to nie jest najgorzej z awaryjnością. Najgorszy problem to woda przeciekająca przez uszczelki drzwi.”leonclub.pl

Forumowicze zgodnie ostrzegają przez nadmiernym zużyciem oleju w silnikach 1.8/2.0 TSI i podkreślają, że bazowy 1.6 8V również nie jest wolny od wad. Falują w nim obroty – pomaga aktualizacja oprogramowania. W Leonach zdarzają się awarie zamka tylnej klapy i wentylatora.

Seat Leon II
Seat Leon II

26 Skoda Fabia II (2007-2014)

„Wersja 1.2 THP wydaje się słaba, ale w praktyce okazuje się całkiem sprawna.”forum-pclab.pl

Fabia to najpopularniejszy samochód w Polsce, ale słabo znosi eksploatację po naszych drogach. Interwencji często wymaga zawieszenie, w którym trzeba wymieniać łączniki stabilizatorów i końcówki drążków. Doskonałe „na papierze” silniki 1.2 TSI borykają się z wadliwym łańcuchowym rozrządem, później problem usunięto. Trwałością nie zachwyca turbodoładowany 1.4 TSI stosowany w wersji RS.

Skoda Fabia II
Skoda Fabia II

27 Toyota Yaris III (od 2011 r.)

„Europejski montaż rzutuje na awaryjność niektórych elementów Yarisa.”forum.toyotaklub.org.pl

Denerwującymi przypadłościami Yarisa są parujące reflektory i samoistnie wyłączające się radio. To jednak i tak niewiele mankamentów na tle rywali. Jeśli mamy Yarisa z silnikiem 1.33, lepiej stosować olej 0W40 i wymieniać go co 10 tys. km.

Toyota Yaris III
Toyota Yaris III

28 Toyota Avensis III (od 2008 r.)

„Wbrew plotkom Avensisy III (T27) nie mają już problemów z silnikami Diesla.”avensis.info

Na forach do usterek Avensisa zalicza się awaryjną przekładnię kierowniczą i wadliwą pompę wody. W skrzyni manualnej szybko „poddają się” łożyska. Starsze auta zaczynają korodować w okolicach tylnej klapy.

Toyota Avensis III
Toyota Avensis III

29 Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

„Na tle poprzednika to bardzo udany i mało kłopotliwy model.”forumsamochodowe.pl

Passat B7 to tak naprawdę mocno zmodernizowany B6, ale Volkswagen określił go nową generacją, by szybko zakończyć odciąć się od złej passy poprzednika. W B7 zdarzają się usterki zaworu regulacji ciśnienia paliwa – jego wymiana kosztuje 600 zł. Jeśli w „benzyniaku” spod maski usłyszymy terkotanie, prawdopodobnie „poszedł” nastawnik faz rozrządu.

Volkswagen Passat B7
Volkswagen Passat B7

30 Volvo S60 (2010-2018)

„Ciasny samochód, ale bardzo udany, zwłaszcza silniki – zarówno konstrukcji Volvo, jak i Forda i PSA. Automaty wymagają regularnego serwisowania.”forumsamochodowe.pl

W tym modelu montowano automatyczną skrzynię biegów Aisin, od której trudno oczekiwać bezawaryjności po przebiegu 200 tys. km. W dwulitrowym dieslu zastosowano nietrwały pasek alternatora: istnieje ryzyko, że wkręci się w rozrząd. Szybkiej interwencji będą wymagały tuleje tylnego zawieszenia. Czasami psują się klamki bagażnika.

Volvo S60
Volvo S60
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji