Bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów jest sprawą priorytetową, ale nie jedyną braną pod uwagę w testach fotelików dziecięcych. Sprawdzamy, jak w teście ADAC i OAMTC poradziło sobie 30 różnych produktów.
Testowanie fotelików dziecięcych od wielu lat należy do kompetencji niemieckiego automobilklubu ADAC i ich austriackiego odpowiednika OAMTC. Produkty różnych firm przechodzą u nich test, podczas którego zwraca się uwagę na wiele kwestii. Priorytetem jest oczywiście bezpieczeństwo, jakie fotelik daje dziecku w razie ewentualnego zdarzenia drogowego. Nie mniej istotna jest również wygoda, jaką daje małym pasażerom, a także jego waga i możliwość stabilnego ustawienia w samochodzie. Punkty są także odejmowane za zbyt duże gabaryty i trudności z umieszczeniem i zapięciem dziecka.
Cena i wyposażenie nie grają roli
W najnowszym teście wzięło udział aż 30 różnych fotelików, w większości dostępnych także na polskim rynku. Spośród nich znalazły się produkty tych samych firm, ale wyposażone np. w bazę do zamocowania lub w mocowanie Isofix. Foteliki z bazą są zwykle droższe, a nie zawsze ułatwia to codzienną egzystencję, a dodatkowo zabiera więcej miejsca w aucie. Część fotelików jest uniwersalna i nadaje się do przewożenia dziecka przez kilka lat, ale test wykazał, że nie będzie on tak bezpieczny jak inne, o zawężonej kategorii wagowej. Ponadto tak dużego fotelika nie zabierzemy ze sobą jako podręczne nosidełko dla swojej pociechy.
Wszystkie bezpieczne, ale czy wygodne?
Analizując wyniki przeprowadzonego badania można wysnuć prosty wniosek – nie ma idealnego fotelika, który by był bezpieczny, wygodny, poręczny i tani. Każdy ma „coś”, co nie pozwoliło uzyskać maksymalnej oceny. Jednak wszystkie zdały egzamin w priorytetowej kwestii, czyli ochronie dziecka w razie wypadku i w zapewnieniu mu bezpieczeństwa. Reszta zależy od preferencji zainteresowanego – część fotelików jest albo nieporęczna i wygodna, albo użyteczna i ciasna. Przedstawiamy szczegółowe zestawienie wszystkich fotelików. Warto zapoznać się z wynikami wszystkich produktów tak, by wybrać odpowiedni fotelik dla siebie i swojej pociechy.
Szczegółowe wyniki – oceny
Wady i zalety fotelików samochodowych
MODEL | Najważniejsze zalety i wady |
---|---|
Besafe/Stokke iZi Go Modular | Lekki i bardzo bezpieczny fotelik, pozwalający na łatwe dopasowanie pasów do wzrostu dziecka. |
Besafe/Stokke iZi Go Modular z bazą | Zastosowanie bazy Isofix ułatwia montaż fotelika w aucie, zabiera jednak więcej miejsca w środku. |
Joolz iZi Go Modular | Pod względem bezpieczeństwa i ergonomii bez zarzutów, wykryto jednak niebezpieczne substancje. |
Joolz iZi Go Modular z bazą | Sytuacja podobna jak w modelu bez bazy – skład poszycia nie spełnił standardów testu. |
Cybex Aton 5 | Stwarza pewne trudności pod względem poprawnego montażu i zapięcia dziecka, ale chroni bardzo dobrze. |
Cybex Aton 5 z bazą Aton Base 2 | Baza powinna ułatwić montaż fotelika, jednak w ocenie testujących poprawa jest nieznacząca. |
Cybex Aton 5 z bazą Aton Base 2-fix | Z inną bazą fotelik Aron 5 nie zyskał dodatkowych punktów, ocenę za bezpieczeństwo nawet obniżono. |
Britax Romer Baby-Safe i-Size | Ochrona na wysokim poziomie, jednak zgłoszono zastrzeżenia do stabilności montażu fotelika. |
Britax Romer Baby-Safe i-Size z bazą | Jeden z niewielu modeli, w których wykorzystanie bazy Isofix podniosło oceny za bezpieczeństwo. |
Britax Romer Baby-Safe i-Size z bazą Flex | Baza Flex pozwala na regulację kąta nachylenia – wysokie bezpieczeństwo łączy z wygodą podróży. |
GB Idan | Bezpieczny i lekki fotelik w umiarkowanej cenie, jednak stwierdzono pewne ryzyko błędnego montażu. |
GB Idan z bazą | Obecność bazy nie poprawiła ocen za łatwość obsługi – trudność sprawia ustawienie podpórki nóg. |
Nuna Pipa Icon | Dobra ochrona i łatwe dopasowywanie pasów wraz z rośnięciem dziecka dzięki centralnej regulacji. |
Nuna Pipa Icon z bazą Pipafix | Baza Isofix zwiększa łatwość montażu w aucie, jednak zabiera więcej miejsca we wnętrzu. |
Hauck Zero Plus Comfort | Tylko przeciętna ochrona przy uderzeniach czołowych to główna przyczyna oceny końcowej. |
Maxi Cosi AxissFix Plus | Zapewnia dobrą ochronę, trudno popełnić błąd przy montażu, wadą jest jednak duża masa. |
Recaro Zero. 1 i-Size | Fotelik przeznaczony tylko do montażu za pomocą zaczepów Isofix, gwarantuje wysokie bezpieczeństwo. |
Joie Spin 360 | Ocena za bezpieczeństwo została obniżona z powodu przeciętnych wyników przy uderzeniu bocznym. |
Takata Midi i-Size Plus z bazą i-Size Plus | Przeciętna ochrona w testach zderzeniowych i niezbyt wygodna pozycja dziecka to główne wady. |
Graco Milestone | Produkt uniwersalny, jednak poziom ochrony nie jest najwyższy. Wskazano też na trudność w obsłudze. |
Axkid Wolmax | Fotelik zajmuje dużo miejsca w aucie, ale jest ciasny. Za to zapewnia wysokie bezpieczeństwo. |
Cybex Pallas M-Fix SL | Fotelik ze stolikiem zabezpieczającym, nie każdemu dziecku jest z nim wygodnie. Dobra ochrona. |
Kiddy Guardianfix 3 | Wysokie bezpieczeństwo, stabilny montaż w aucie, wygodna pozycja dziecka, jednak zajmuje dużo miejsce we wnętrzu. |
Britax Romer Evolva 1-2-3 SL SICT | Fotelik dobry dla dzieci w zróżnicowanym wieku, jednak przy zderzeniach czołowych zapewnia przeciętną ochronę. |
Nania I-Max SP | Przeciętne oceny to efekt umiarkowanego poziomu ochrony, także zapinanie dziecka w pasy jest utrudnione. |
Britax Romer Advansafix III SICT | Końcowy wynik jest przeciętny głównie za sprawą utrudnionego wkładania i zapinania dziecka w foteliku. |
Cybex Solution M SL | Porządny fotelik dla dzieci w wieku od około 4 lat – bezpieczny, wygodny i łatwy w montażu. |
Cybex Solution M-Fix SL | Obecność mocowań Isofix nie wpłynęła w widoczny sposób na wynik testu, do wad zaliczono spore gabaryty. |
Kiddy Cruiserfix 3 | Dobra ochrona w zderzeniach bocznych i czołowych, wygodna pozycja dziecka, łatwa instalacja – to główne zalety. |