Ayrton Senna

Dziś mija 26 lat od tragicznego wypadku, w którym zginął Ayrton Senna. Przypominamy historię jednego z najwybitniejszych kierowców naszych czasów.

Niedziela, 1 maja 1994 r. W ten weekend na włoskim torze Imola rozgrywano Grand Prix San Marino. Dla Ayrtona Senny to były dopiero trzecie zawody w barwach zespołu Williams-Renault. Bolid Williamsa był uważany za słabszy od konkurencji, do tego pozbawiony aktywnego zawieszenia, systemu ABS i kontroli trakcji (wymóg ówczesnych przepisów FIA), przez co miał problemy z przyczepnością. W poprzednich dwóch Grand Prix brazylijski mistrz F1 startował z pole position, ale w żadnym z tych wyścigów nie dojechał do mety. Na torze Imola Senna ponownie wywalczył pierwszą pozycję startową. Tych zawodów także miał nie ukończyć.

W trakcie piątkowej sesji treningowej Rubens Barrichello, reprezentujący team Jordana, wypadł z toru i uderzył w betonową ścianę. Młody Brazylijczyk został przetransportowany do szpitala, jego stan był stabilny. Podczas sobotniego treningu doszło do kolejnego wypadku, który tym razem zakończył się tragicznie. Bolid Rolanda Ratzenbergera miał uszkodzone przednie skrzydło i na jednym z zakrętów z dużą prędkością wyjechał poza tor, uderzając w barierę. Ratownicy niezwłocznie przystąpili do reanimacji, ale kierowca zespołu Simtek zmarł kilka minut po dotarciu do szpitala. Nieoficjalna wersja mówi, że Ratzenberg poniósł śmierć na miejscu, jednak dla organizatorów (w myśl włoskiego prawa) oznaczałoby to konieczność odwołania całego Grand Prix.

W tak smutnych okolicznościach rozpoczęły się niedzielne zawody. Do pierwszego tego dnia wypadku doszło już na starcie. W bolidzie JJ Lehto zgasł silnik i wjechał w niego Pedro Lamy. Kierowcom nic się nie stało, ale koło z auta Lamy wpadło na trybuny, w wyniku czego 9 osób odniosło obrażenia. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Niedługo po wznowieniu rywalizacji, Ayrton Senna stracił panowanie nad bolidem i wypadł z zakrętu Tamburello przy ponad 300 km/h. W momencie uderzenia w betonową barierę jego prędkość wynosiła 218 km/h. Siła była tak duża, że od bolidu oderwało się przednie prawe koło wraz z zawieszeniem i uderzyło w głowę Senny. Jak wykazało późniejsze dochodzenie, wystający element zawieszenia przebił szybkę w kasku i doprowadził do poważnego urazu czaszki brazylijskiego kierowcy.

Pomimo podjętej próby reanimacji i przetransportowania Senny do szpitala, obrażenia okazały się zbyt poważne. Wieczorem poinformowano o śmierci trzykrotnego mistrza F1. Okoliczności wypadku Ayrtona Senny do dziś budzą wiele kontrowersji. W następstwie tego tragicznego weekendu na włoskim torze, Imola została przebudowana. Dodano kilka szykan, przez które zawodnicy muszą przejeżdżać znacznie wolniej.

Ayrton Senna urodził się 21 marca 1960 r. w Sao Paulo w Brazylii. W swojej zdecydowanie za krótkiej karierze zdążył wystartować w 160 wyścigach Grand Prix i aż 81 razy stawał na podium, z czego 41 na jego najwyższym stopniu. Trzy razy zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1 – w 1988, 1990 i 1991 r.

Ayrton Senna
Ayrton Senna świętuje zdobycie pierwszego tytułu mistrza świata – rok 1988.

Zadebiutował w 1984 r. za kierownicą bolidu zespołu Toleman. W kolejnym sezonie reprezentował już Team Lotus. Od 1988 r. Senna jeździł w barwach McLarena. W ostatnich trzech zawodach startował bolidem Williamsa. Zmarł w wieku zaledwie 34 lat. Po jego śmierci w ojczystej Brazylii ogłoszono trzydniową żałobę narodową.

Ayrton Senna
Ayrton Senna wygrywa w Grand Prix Kanady za kierownicą bolidu McLarena – rok 1988.

Powyższy artykuł to jedynie krótki zarys historii jednego z najwybitniejszych kierowców naszych czasów. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat kariery Ayrtona Senny, polecamy film biograficzny z 2012 r. pod tytułem Senna, który można znaleźć m.in. na Netflixie.

Źródło zdjęć: Formula1.com

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here