Współpraca reklamowa20 pomysłów Skody na samochód bardziej eko

20 pomysłów Skody na samochód bardziej eko

Samochód pokazowy Skody o nazwie IVET prezentuje 20 pomysłów na wykorzystanie zrównoważonych materiałów. Wśród nich elementy częściowo wykonane z przetworzonego oleju do smażenia lub dywaniki ze starych materacy.

IVET to skrót od inovační veletrh, czyli corocznych wewnętrznych targów innowacji Skody, podczas których firma prezentuje swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które ostatecznie mogą trafić do produkcji. Zrównoważony rozwój jest tradycyjnie jednym z tematów targów, a wiele pojawiających się na nich pomysłów jest już wykorzystywanych w standardowych samochodach. Czeski producent samochodów publicznie zaprezentował niektóre z tych pomysłów w 2022 roku, prezentując pierwszy tak zwany IVET Show Car, który był samochodem opartym na Octavii. Drugi samochód pokazowy IVET oparty na modelu Enyaq został zaprezentowany pracownikom firmy pod koniec 2023 roku i jest obecnie pokazywany publicznie. „Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i zwiększeniu możliwości recyklingu samych części” – mówi Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Skody.

Skoda IVET 2024
Materiały pochodzące z recyklingu służą na przykład jako wygłuszenia pod deskę rozdzielczą.

Skoda już teraz wykorzystuje w swoich samochodach materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia. Nieustannie pracuje jednak nad zastosowaniem większej ich ilości, nie tylko w celu zapewnienia zgodności z przyszłym prawodawstwem europejskim, ale także w celu bycia pionierem zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej i osiągnięcia jak największej redukcji śladu węglowego i zużycia paliw kopalnych. Drugie badanie IVET Show Car pokazuje pewne kroki podjęte w tym kierunku.

„To z pewnością nie jest nierealna wizja. Wręcz przeciwnie, większość z zaprezentowanych pomysłów ma realną szansę trafić do produkcji seryjnej. Spośród dwudziestu zaprezentowanych innowacji, dwanaście już trafiło do przyszłych samochodów Skody, a kolejne są w planach” – mówi Petr Kraus, szef działu rozwoju systemów nadwozia w Skoda Technical Development, podkreślając znaczenie konceptu. Samochód koncepcyjny prezentuje wykorzystanie materiałów w miejscach, które zwykle nie są widoczne dla klienta, dlatego wnętrze zostało stworzone w sposób otwarty, z widoczną strukturą niektórych części.

Skoda IVET_Show_Car 2024
Większość zaprezentowanych zrównoważonych rozwiązań trafi do produkcji seryjnej. Panele drzwiowe mogą być wykonane nawet z pojemników po jogurcie.

W porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq, samochód koncepcyjny zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. „Obecne przepisy wymagają od nas stosowania co najmniej 25% plastiku pochodzącego z recyklingu w samochodzie po 2030 roku, ale z pewnością nie odkładamy tego na ostatnią chwilę i zamierzamy osiągnąć jeszcze wyższe proporcje” – mówi Kraus. Głównym powodem stosowania materiałów pochodzących z recyklingu jest redukcja śladu węglowego samochodu.

Mniejsza liczba materiałów oznacza łatwiejszy recykling

Jednym z ciekawych rozwiązań zastosowanych w samochodzie jest nowa koncepcja wielowarstwowego materiału, którą producent nazywa mono-materiałem. Pomysł polega na tym, że tapicerka w wielu obszarach samochodu, takich jak siedzenia, drzwi lub części deski rozdzielczej, często składa się z maksymalnie trzech warstw różnych materiałów, które są ze sobą sklejone, co uniemożliwia ich recykling. Istotą monomateriału jest to, że wszystkie warstwy są chemicznie tym samym materiałem, tylko wykonanym w innej technologii, dzięki czemu mają różne właściwości, których Skoda potrzebuje w każdej warstwie.

Skoda IVET_Show_Car 2024
Materiały pochodzące z recyklingu często wykorzystuje się na przykład w siedzeniach samochodowych.

„Wszystkie materiały pochodzące z recyklingu spełniają nasze najwyższe standardy, przechodzą wszystkie testy funkcjonalne i wytrzymałościowe oraz są zgodne z wymogami prawnymi, które mają zastosowanie do materiałów niepoddanych recyklingowi, więc nasze wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu nie oznacza żadnego obniżenia jakości dla klienta w porównaniu z materiałami pierwotnymi wykonanymi z zasobów kopalnych używanymi wcześniej” – wyjaśnia Dalibor Kopáč, odpowiedzialny za rozwój zrównoważonych materiałów.

Nawet olej i gumę można poddać recyklingowi

„Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Teraz mamy zderzak wykonany w dużej części z materiału pochodzącego ze starych zderzaków” – mówi Lukáš Zuzánek, inżynier ds. rozwoju zrównoważonych materiałów, opisując kolejną innowację w zakresie wykorzystania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Materiał użyty do pokrycia progów samochodu jest wykonany z przetworzonego oleju do smażenia. Gumowa uszczelka drzwi wykonana jest z gumy pochodzącej z recyklingu. „Teraz istnieje technologia dewulkanizacji gumy, a następnie przygotowania nowego granulatu i produkcji nowej wulkanizowanej gumy” – wyjaśnia Zuzánek. Kolejne pomysły już nabierają kształtów w głowach inżynierów Skody.

Do produkcji samochodu pokazowego Skody o nazwie IVET zużyto:

  • 340 1,5-litrowych plastikowych butelek
  • 4,6 kg starych akumulatorów 12 V
  • 13,2 kg starych materach
  • 22,6 kg starych zderzaków po recyklingu
  • 11,7 kg plastikowych śmieci
  • 2,9 l oleju do smażenia
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji