PoradyZestawienia20-latki bezpieczniejsze od nowych aut? Oto wyniki raportu Folksam 2019

20-latki bezpieczniejsze od nowych aut? Oto wyniki raportu Folksam 2019

Bezpieczeństwo samochodów najczęściej odzwierciedlają wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP, tzw. gwiazdki. Swój ranking bezpieczeństwa aut stworzył też szwedzki Folksam. W jaki sposób? Które samochody zwyciężyły?

Testy zderzeniowe Euro NCAP od dawna uznawane są za wyznacznik gwarantowanego przez samochód poziomu bezpieczeństwa. Organizacja rozpoczęła działalność w 1996 roku i stworzyła uniwersalny, jasny dla wszystkich system przeprowadzania testów zderzeniowych aut. Na pozycję w rankingu Euro NCAP składają się wyniki z czterech prób: zderzenia czołowego, bocznego, z pieszym i słupem (bokiem samochodu). Po zestawieniu wszystkich rezultatów każdy samochód ma wystawianą ocenę, wyrażaną w gwiazdkach. Od 1999 r. maksymalnie można otrzymać 5 gwiazdek (wcześniej 4). Pierwszym samochodem, który osiągnął taki wynik, zostało w 2001 r. Renault Laguna II.

Test Euro NCAP odzwierciedlają faktyczny poziom bezpieczeństwa?

Ostatnie lata zachwiały jednak opinią na temat rzetelności przeprowadzania testów zderzeniowych Euro NCAP. Przyczyniło się do tego głównie przyznawanie benefitów za wyposażenie auta w systemy wspomagające kierowcę i ograniczające ryzyko wystąpienia kolizji. Faworyzowanie samochodów z inteligentnymi systemami stworzyło wręcz pogląd zarzucający producentom konstruowanie aut w taki sposób, by osiągnęły maksymalne wyniki w testach bezpieczeństwa, a nie rzeczywiście takowe bezpieczeństwo zapewniały. Dobra ocena w Euro NCAP daje bowiem bodziec potencjalnym klientom chcącym kupić możliwie najbezpieczniejszy samochód.

Najbezpieczniejsze auta wg Folksam 04
Dzięki wyposażaniu samochodów w nowoczesne systemy bezpieczeństwa producenci otrzymują dodatkowe punkty mogące przełożyć na liczbę gwiazdek w Euro NCAP. Pojawiają się wobec tego wątpliwości co do rzetelności przeprowadzanych badań.

Gwiazdki gwiazdkom nie równe

Inną, kontrowersyjną sprawę stanowi metodologia przyznawania samochodom przysłowiowych „gwiazdek”. Maksymalną notę otrzymują bowiem zarówno najmniejsze samochody, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy, które, jak można się domyśleć, na pewno będą bezpieczniejsze w razie ewentualnego zderzenia. Podczas próby testowane auto nie uderza w drugi samochód, tylko w odkształcalny blok z metalu. Euro NCAP już na wstępie określa, że taki pomiar odzwierciedla zderzenie z drugim samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie o 150 kg. Zdobycie 5 gwiazdek nie oznacza zatem absolutnego bezpieczeństwa w każdym wypadku. Podróżujący małym autem na pewno odniosą większe obrażenia niż pasażerowie większego samochodu, drugiego uczestnika wypadku.

Owe wątpliwości co do rzeczywistego poziomu bezpieczeństwa powinien rozwiać ranking szwedzkiego towarzystwa ubezpieczeniowego Folksam. W odróżnieniu od NCAP czerpie on dane z prawdziwych zdarzeń drogowych i ocenia auta na podstawie ich rzeczywistych skutków. Raport Folksam analizuje wobec tego samochody z różnych lat produkcji i na bieżąco aktualizuje wyniki, publikując kolejną edycję rankingu. W każdej część aut zmienia swoją pozycję, zwykle na gorszą przez postępującą z każdym rokiem korozję. Naruszona przez rdzę konstrukcja nie zapewnia już takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Potwierdził to przeprowadzony przez Folksam test skorodowanej Mazdy 6 i Volkswagena Golfa V: oba auta straciły po jednej gwiazdce od rezultaty, który uzyskały jako nowe.

Najbezpieczniejsze auta wg Folksam 01
Samochody, które „lubi” korozja (np. widoczna na zdjęciu Mazda 6) z czasem przestają być tak bezpieczne jak w momencie wyjazdu z salonu. Zardzewiałe auta zwykle tracą z wiekiem jedną gwiazdkę.

Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:

  • 1wynik o 40% gorszy od średniej
  • 2wynik o 20% gorszy od średniej
  • 3wynik średni
  • 4wynik o 20% lepszy od średniej
  • 5wynik o 40% lepszy od średniej

FolksamPostanowiliśmy przedstawić 50 modeli, które w raporcie Folksam uzyskały najlepsze oceny. Pośród nich znalazły się auta z oceną 4 lub 5. Co się okazało? Że najlepszy rezultat w Euro NCAP wcale nie musi oznaczać dobrego miejsca w rankingu Folksam. I na odwrót: w pierwszej 50. znalazły się nawet samochody, które zdobyły zaledwie 3 gwiazdki. Da się zauważyć zdominowanie stawki przez samochody Volvo i Volkswagena, pojawiają się też Toyoty, Skody, BMW i Audi. Oto szczegółowe zestawienie.

Porównanie wyników rankingów bezpieczeństwa samochodów Folksam i Euro NCAP – 50 najlepszych modeli w klasyfikacji Folksam
SamochódLata produkcjiWynik FolksamWynik Euro NCAP
1Volkswagen Passat B72010-20145*****
2Volvo XC90 I2002-20155*****
3Volvo XC60 I2008-20175*****
4Volvo S80 II2006-20165*****
5Volvo V70 III2007-20165*****
6Volvo S60/V60 II2010-20185*****
7Toyota RAV4 III2006-20135****
8Mercedes klasy E W2122009-20165*****
9Honda CR-V II2001-20065****
10Citroen Berlingo II2008-20185****
11BMW serii 5 F102010-20175*****
12BMW serii 5 E602003-20105****
13BMW serii 3 E902005-20135*****
14BMW serii 3 E361998-20075****
15Audi A6 C62004-20115*****
16Audi A6 C51997-20055***
17Audi A4 B82008-20155*****
18Audi A4 B6/B72000-20075****
19Volkswagen Sharan I1995-20104***
20Volkswagen Touran I2003-20154*****
21Volkswagen Tiguan I2008-20164*****
22Volkswagen Passat B62005-20104*****
23Volkswagen Passat B51996-20054****
24Volkswagen Golf VI2008-20134*****
25Volkswagen Golf V/Jetta2003-20094*****
26Volkswagen Golf IV/Bora1997-20064****
27Volkswagen Polo V2001-20094****
28Volkswagen Polo III1994-20014***
29Volvo S80 I1998-20064****
30Volvo V70 II2000-20074****
31Volvo S70/V701996-20004****
32Volvo S60 I2000-20094****
33Volvo C30/S40/V502004-20124*****
34Volvo S40/V40 I1995-20044****
35Toyota Avensis II2003-20084*****
36Toyota Avensis I1997-20034***
37Toyota Prius II2003-20094*****
38Toyota Corolla Verso2004-20094*****
39Toyota Auris I2006-20124*****
40Toyota Yaris II2005-20114*****
41Skoda Superb II2008-20154*****
42Skoda Octavia II2004-20124****
43Skoda Octavia I1996-20104****
44Skoda Fabia II2007-20144****
45Skoda Fabia I1999-20074****
46Seat Alhambra I1995-20104***
47Seat Ibiza IV2008-20174*****
48Seat Ibiza/Cordoba II FL1999-20024***
49Saab 9-51997-20104*****
50Saab 9-3 II2002-20114*****
Najbezpieczniejsze auta wg Folksam 03
Najbezpieczniejsze auto wg Folksamu – Volkswagen Passat B7

Które auta faktycznie są bezpieczne?

Patrząc na sposób przeprowadzania badań przez Folksam, z pewnością bardziej oddają one rzeczywistość niż testy Euro NCAP, przeprowadzane na nowych autach. W zestawieniu Folksamu znalazły się zarówno nowoczesne konstrukcje, jak i wiekowe, kilkunastoletnie (lub więcej) samochody. Daje to do myślenia: młody wiek i zaawansowane systemy nie zawsze ochronią przed poważnymi obrażeniami w wypadku. Niektóre samochody zachowują nienaganny poziom bezpieczeństwa nawet po upływie wielu lat. Niemniej trzeba pamiętać, że wypadek wypadkowi nie równy i skutki drogowego zdarzenia uzależnione są od wielu czynników – wieku/wyposażenia/rodzajowi auta, ale i obiektu, z którym się zderzyliśmy.

Najbezpieczniejsze auta wg Folksam 05
W rankingu najbezpieczniejszych aut Folksamu znalazło się kilka „wiekowych” modeli z lat 90, m.in. Audi A6 C5.

Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji