Bezpieczeństwo samochodów najczęściej odzwierciedlają wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP, tzw. gwiazdki. Swój ranking bezpieczeństwa aut stworzył też szwedzki Folksam. W jaki sposób? Które samochody zwyciężyły?
Testy zderzeniowe Euro NCAP od dawna uznawane są za wyznacznik gwarantowanego przez samochód poziomu bezpieczeństwa. Organizacja rozpoczęła działalność w 1996 roku i stworzyła uniwersalny, jasny dla wszystkich system przeprowadzania testów zderzeniowych aut. Na pozycję w rankingu Euro NCAP składają się wyniki z czterech prób: zderzenia czołowego, bocznego, z pieszym i słupem (bokiem samochodu). Po zestawieniu wszystkich rezultatów każdy samochód ma wystawianą ocenę, wyrażaną w gwiazdkach. Od 1999 r. maksymalnie można otrzymać 5 gwiazdek (wcześniej 4). Pierwszym samochodem, który osiągnął taki wynik, zostało w 2001 r. Renault Laguna II.
Test Euro NCAP odzwierciedlają faktyczny poziom bezpieczeństwa?
Ostatnie lata zachwiały jednak opinią na temat rzetelności przeprowadzania testów zderzeniowych Euro NCAP. Przyczyniło się do tego głównie przyznawanie benefitów za wyposażenie auta w systemy wspomagające kierowcę i ograniczające ryzyko wystąpienia kolizji. Faworyzowanie samochodów z inteligentnymi systemami stworzyło wręcz pogląd zarzucający producentom konstruowanie aut w taki sposób, by osiągnęły maksymalne wyniki w testach bezpieczeństwa, a nie rzeczywiście takowe bezpieczeństwo zapewniały. Dobra ocena w Euro NCAP daje bowiem bodziec potencjalnym klientom chcącym kupić możliwie najbezpieczniejszy samochód.
Gwiazdki gwiazdkom nie równe
Inną, kontrowersyjną sprawę stanowi metodologia przyznawania samochodom przysłowiowych „gwiazdek”. Maksymalną notę otrzymują bowiem zarówno najmniejsze samochody, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy, które, jak można się domyśleć, na pewno będą bezpieczniejsze w razie ewentualnego zderzenia. Podczas próby testowane auto nie uderza w drugi samochód, tylko w odkształcalny blok z metalu. Euro NCAP już na wstępie określa, że taki pomiar odzwierciedla zderzenie z drugim samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie o 150 kg. Zdobycie 5 gwiazdek nie oznacza zatem absolutnego bezpieczeństwa w każdym wypadku. Podróżujący małym autem na pewno odniosą większe obrażenia niż pasażerowie większego samochodu, drugiego uczestnika wypadku.
Owe wątpliwości co do rzeczywistego poziomu bezpieczeństwa powinien rozwiać ranking szwedzkiego towarzystwa ubezpieczeniowego Folksam. W odróżnieniu od NCAP czerpie on dane z prawdziwych zdarzeń drogowych i ocenia auta na podstawie ich rzeczywistych skutków. Raport Folksam analizuje wobec tego samochody z różnych lat produkcji i na bieżąco aktualizuje wyniki, publikując kolejną edycję rankingu. W każdej część aut zmienia swoją pozycję, zwykle na gorszą przez postępującą z każdym rokiem korozję. Naruszona przez rdzę konstrukcja nie zapewnia już takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Potwierdził to przeprowadzony przez Folksam test skorodowanej Mazdy 6 i Volkswagena Golfa V: oba auta straciły po jednej gwiazdce od rezultaty, który uzyskały jako nowe.
Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:
- 1 – wynik o 40% gorszy od średniej
- 2 – wynik o 20% gorszy od średniej
- 3 – wynik średni
- 4 – wynik o 20% lepszy od średniej
- 5 – wynik o 40% lepszy od średniej
Postanowiliśmy przedstawić 50 modeli, które w raporcie Folksam uzyskały najlepsze oceny. Pośród nich znalazły się auta z oceną 4 lub 5. Co się okazało? Że najlepszy rezultat w Euro NCAP wcale nie musi oznaczać dobrego miejsca w rankingu Folksam. I na odwrót: w pierwszej 50. znalazły się nawet samochody, które zdobyły zaledwie 3 gwiazdki. Da się zauważyć zdominowanie stawki przez samochody Volvo i Volkswagena, pojawiają się też Toyoty, Skody, BMW i Audi. Oto szczegółowe zestawienie.
Samochód | Lata produkcji | Wynik Folksam | Wynik Euro NCAP | |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen Passat B7 | 2010-2014 | 5 | ***** |
2 | Volvo XC90 I | 2002-2015 | 5 | ***** |
3 | Volvo XC60 I | 2008-2017 | 5 | ***** |
4 | Volvo S80 II | 2006-2016 | 5 | ***** |
5 | Volvo V70 III | 2007-2016 | 5 | ***** |
6 | Volvo S60/V60 II | 2010-2018 | 5 | ***** |
7 | Toyota RAV4 III | 2006-2013 | 5 | **** |
8 | Mercedes klasy E W212 | 2009-2016 | 5 | ***** |
9 | Honda CR-V II | 2001-2006 | 5 | **** |
10 | Citroen Berlingo II | 2008-2018 | 5 | **** |
11 | BMW serii 5 F10 | 2010-2017 | 5 | ***** |
12 | BMW serii 5 E60 | 2003-2010 | 5 | **** |
13 | BMW serii 3 E90 | 2005-2013 | 5 | ***** |
14 | BMW serii 3 E36 | 1998-2007 | 5 | **** |
15 | Audi A6 C6 | 2004-2011 | 5 | ***** |
16 | Audi A6 C5 | 1997-2005 | 5 | *** |
17 | Audi A4 B8 | 2008-2015 | 5 | ***** |
18 | Audi A4 B6/B7 | 2000-2007 | 5 | **** |
19 | Volkswagen Sharan I | 1995-2010 | 4 | *** |
20 | Volkswagen Touran I | 2003-2015 | 4 | ***** |
21 | Volkswagen Tiguan I | 2008-2016 | 4 | ***** |
22 | Volkswagen Passat B6 | 2005-2010 | 4 | ***** |
23 | Volkswagen Passat B5 | 1996-2005 | 4 | **** |
24 | Volkswagen Golf VI | 2008-2013 | 4 | ***** |
25 | Volkswagen Golf V/Jetta | 2003-2009 | 4 | ***** |
26 | Volkswagen Golf IV/Bora | 1997-2006 | 4 | **** |
27 | Volkswagen Polo V | 2001-2009 | 4 | **** |
28 | Volkswagen Polo III | 1994-2001 | 4 | *** |
29 | Volvo S80 I | 1998-2006 | 4 | **** |
30 | Volvo V70 II | 2000-2007 | 4 | **** |
31 | Volvo S70/V70 | 1996-2000 | 4 | **** |
32 | Volvo S60 I | 2000-2009 | 4 | **** |
33 | Volvo C30/S40/V50 | 2004-2012 | 4 | ***** |
34 | Volvo S40/V40 I | 1995-2004 | 4 | **** |
35 | Toyota Avensis II | 2003-2008 | 4 | ***** |
36 | Toyota Avensis I | 1997-2003 | 4 | *** |
37 | Toyota Prius II | 2003-2009 | 4 | ***** |
38 | Toyota Corolla Verso | 2004-2009 | 4 | ***** |
39 | Toyota Auris I | 2006-2012 | 4 | ***** |
40 | Toyota Yaris II | 2005-2011 | 4 | ***** |
41 | Skoda Superb II | 2008-2015 | 4 | ***** |
42 | Skoda Octavia II | 2004-2012 | 4 | **** |
43 | Skoda Octavia I | 1996-2010 | 4 | **** |
44 | Skoda Fabia II | 2007-2014 | 4 | **** |
45 | Skoda Fabia I | 1999-2007 | 4 | **** |
46 | Seat Alhambra I | 1995-2010 | 4 | *** |
47 | Seat Ibiza IV | 2008-2017 | 4 | ***** |
48 | Seat Ibiza/Cordoba II FL | 1999-2002 | 4 | *** |
49 | Saab 9-5 | 1997-2010 | 4 | ***** |
50 | Saab 9-3 II | 2002-2011 | 4 | ***** |
Które auta faktycznie są bezpieczne?
Patrząc na sposób przeprowadzania badań przez Folksam, z pewnością bardziej oddają one rzeczywistość niż testy Euro NCAP, przeprowadzane na nowych autach. W zestawieniu Folksamu znalazły się zarówno nowoczesne konstrukcje, jak i wiekowe, kilkunastoletnie (lub więcej) samochody. Daje to do myślenia: młody wiek i zaawansowane systemy nie zawsze ochronią przed poważnymi obrażeniami w wypadku. Niektóre samochody zachowują nienaganny poziom bezpieczeństwa nawet po upływie wielu lat. Niemniej trzeba pamiętać, że wypadek wypadkowi nie równy i skutki drogowego zdarzenia uzależnione są od wielu czynników – wieku/wyposażenia/rodzajowi auta, ale i obiektu, z którym się zderzyliśmy.
Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)