Kompaktowe SUV-y
Klasa kompaktowych SUV-ów to idealne połączenie rozmiarów i funkcjonalności.
Nissan Qashqai I
Lata produkcji: 2007-2013
Cena za ładny egzemplarz: ok. 32 tys. zł (1.6/115 KM, rok 2008)
To od niego się wszystko zaczęło. Qashqai podbił rynek nie tylko atrakcyjnym wyglądem i podwyższonym prześwitem, ale jak się później okazało, także umiarkowanymi kosztami eksploatacji. Oferowano w nim dobre silniki benzynowe (1.6/115 KM, głównie z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów) oraz wysokoprężne, zwłaszcza udany 2.0 dCi i wprowadzony w 2011 roku 1.6 dCi, bezpośrednio się od niego wywodzący. Uważać trzeba jedynie na 1.5 dCi, bo oszczędności na paliwie pójdą na naprawy. Z wszystkich silników potrafi kapać olej. Qashqai jest autem dobrze wykonanym, dostępnym także w 7-osobowej odmianie +2.
Nissan Qashqai II
Lata produkcji: od 2013 r.
Cena za ładny egzemplarz: ok. 50 tys. zł (1.6 dCi/131 KM, rok. 2014)
Druga generacja Qashqaia to zupełnie inne auto w porównaniu z poprzednikiem. Jest nie tylko większy i nowocześniej wyglądający, ale też lepiej się prowadzi i zapewnia świetny komfort jazdy. Szkoda, że wraz z jego premierą z oferty zniknął diesel 2.0 dCi, a rola bazowej jednostki przypadła turbodoładowanemu 1.2 DIG-T. Jest dość wysilona i zużywa olej. Auto jest jeszcze młode, ale nie słyszy się o nadzwyczajnych usterkach. „Trzylatka” kupimy za połowę ceny w salonie.
BMW X1
Lata produkcji: 2009-2016
Cena za ładny egzemplarz: ok. 43 tys. zł (2.0d/143 KM, rok 2010)
Najmniejszy SUV bawarskiego producenta potrafi uwieść świetnymi właściwościami jezdnymi i bardzo dobrym wykończeniem wnętrza, ma też dość mocne silniki. Niestety, radość z użytkowania X1 psuje niemal stuprocentowa wizja naprawy lub wymiany rozrządu. W benzyniakach zawodzą napinacze, natomiast w silnikach wysokoprężnych cały łańcuchowy układ rozrządu kwalifikuje się do wymiany przy przebiegu 100-150 tys. km. Na szczęście dobre opinie zbiera napęd 4×4, a auta z nim nazywają się xDrive (tylko na tył – sDrive).
Honda HR-V
Lata produkcji: 1998-2006
Cena za ładny egzemplarz: ok. 7 tys. zł (1.6/105 KM, rok 2000)
Ten model zdecydowanie wyprzedził konkurencję, ale spotkał się z ciepłym przyjęciem na rynku. Już najmłodsze egzemplarze pierwszej HR-V mają kilkanaście lat, ale specjalnie tego po nich nie widać. Mają jednak prawo z tego powodu lekko korodować, a ich układ zawieszenia – wymagać interwencji. Mechanicznie trudno jej cokolwiek zarzucić. Może tego, że nie ma diesla. Oferta ograniczyła się do benzynowego 1.6, mającym 105 KM po liftingu i 124 KM po nim (2001 r.). Nie pali jednak przesadnie dużo, a jest też trwała. HR-V występuje głównie z nadwoziem 3-drzwiowym – dodatkowa para drzwi dołączyła w 2000 roku.
Peugeot 3008
Lata produkcji: 2009-2016
Cena za ładny egzemplarz: ok. 33 tys. zł (1.6 HDi/109 KM, rok 2009)
To typ auta, które zyskuje po kilku latach od debiutu. Klientów odpychał kontrowersyjny design, ale lata eksploatacji wykazały, że 3008 jest porządnie wykonanym, dobrze wyposażonym i wyciszonym autem, nie pozbawionym ciekawostek (np. dzielona na dwie części tylna klapa). Co ciekawe, lepiej kupić go z dieslem. Wszystkie mają wysoką kulturę pracy i wyznaczają się ponadprzeciętną bezawaryjnością. W silnikach benzynowych istnieje ryzyko usterki napinacza rozrządu. W ofercie była też hybryda, jako jedyna mająca napęd na wszystkie koła.