NowościRozrywka12 najpopularniejszych samochodów w historii

12 najpopularniejszych samochodów w historii

Volkswagen ogłosił niedawno, że jego dwa modele – Golf i Passat – przekroczyły liczbę 30 mln wyprodukowanych sztuk. Ale to i tak nie daje im palmy pierwszeństwa na liście najpopularniejszych aut wszech czasów. Prowadzą bestsellery z Japonii i ze Stanów Zjednoczonych. Oto zestawienie najchętniej wybieranych samochodów w historii motoryzacji.

Jeszcze na początku XX wieku produkcja samochodów szła ślamazarnie. Składane rzemieślniczymi metodami automobile rodziły się powoli i w bólach. Przełom przyszedł 1 grudnia 1913 r., kiedy Henry Ford po kilku latach przygotowań rozpoczął taśmową produkcję modelu T.

Model ten powstawał już wprawdzie od 1908 r., ale był budowany tradycyjnymi metodami, przez co złożenie pojedynczego egzemplarza trwało aż 12 godzin. W rezultacie jego cena początkowo wynosiła 850 dolarów, żeby tuż przed I Wojną Światową spaść do poziomu poniżej 400 dolarów.

Z produkcją taśmową w budynku Highland Park eksperymentowano przez cały 1913 r. Najpierw przy produkcji samych silników, a później – już przy składaniu całego samochodu. Pomysł był absolutnie nieskomplikowany – w podłogę fabryki wbudowano taśmę poruszającą się z prędkością 2 metrów na minutę. Początkowo sunęła po niej rama, która na kolejnych stanowiskach była uzupełniania o nowe części, co pozwoliło na skrócenie produkcji pojedynczego pojazdu do zaledwie 90 minut! Zresztą nie przez przypadek wszystkie auta były pomalowane na czarno – pozwoliło to dodatkowo uprościć cały proces.

Dzisiaj na jednej taśmie czasem powstaje kilka różnych modeli. Na dodatek każdy z nich może być napędzany jednym z przynajmniej kilku silników, występować w wielu kolorach, mieć zróżnicowane wyposażenie czy wystrój wnętrza. Mimo tak dużej różnorodności, obecne bestsellery powstają w ogromnej liczbie egzemplarzy. Najchętniej kupowany samochód na świecie w 2018 r. – Ford serii F – powstał w liczbie 1 076 153 sztuk (według JATO). A to oznacza, że pojedynczy egzemplarz tego pick-upa w 2018 r. opuszczał bramy fabryki co 29 sekund. Imponujące!

Ale to nie Ford z serii F jest najchętniej kupowanym samochodem w historii, tylko… Toyota Corolla. A które modele znajdują się na kolejnych miejscach? Oto zestawienie najchętniej kupowanych aut w historii motoryzacji:

1. Toyota Corolla – 45 mln sztuk (stan na wrzesień 2018 r.)

Powstaje od 1966 r. W tym samym roku świętowano 1000-lecie chrztu Polski, Kazimierz Deyna zadebiutował w piłkarskiej ekstraklasie (w barwach ŁKS-u Łódź), a zespół Czerwone Gitary wydał swój pierwszy album pt. „To właśnie my”. Od tamtej pory do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 45 mln egzemplarzy Corolli (stan na wrzesień 2018 r.).

1966 Toyota Corolla
Toyota Corolla 1. generacji.

W rezultacie przez 52 lata z fabryki japońskiej marki nowe auto wyjeżdżało średnio co 36,4 sekundy! Obecnie w produkcji znajduje się już 12. generacja tego modelu, a to oznacza, że co 4,3 roku Toyota prezentuje jego kolejne wcielenie. Tylko w 2018 r. Japończycy zbudowali 934 348 egzemplarzy Corolli – głównie powstającej od 2012 r. 11. generacji.

Obecnie auto jest wytwarzane na całym świecie: w Brazylii (Indaiatuba), Kanadzie (Ontario), Chinach (Guanzhou), Wenezueli (Cumana), Indiach (Bidadi), Japonii (Shizuoka), Pakistanie (Karaczi), Republice Południowej Afryki (Durban), Tajwanie (Zhongli), Tajlandii (Chachoesngsao), Turcji (Adapazari) oraz w Stanach Zjednoczonych (Mississipi).

2018 Toyota Corolla
Wraz z premierą 13. generacji porzucono nazwę Auris dla hatchbacka i kombi, które ponownie określane są jako Corolla.

2. Ford serii F – 40,03 mln sztuk (stan na sierpień 2018 r.)

Absolutny numer 1 na świecie i w Stanach Zjednoczonych w 2018 r. Na Forda serii F (pick-up dostępny w różnych odmianach nadwoziowych) w zeszłym roku w USA skusiło się 909 330 klientów. Drugi w zestawieniu pick-upów RAM znalazł 536 980 nabywców, niewiele wyprzedając kolejny model tego typu w postaci Chevroleta Silverado (531 158 szt.).

1948 Ford serii F
Pierwsze wcielenie Forda serii F z 1948 roku.

Samochód Forda powstaje od 1948 r., a obecnie Amerykanie wytwarzają jego 13. generację. Dostępna jest ona w wielu wariantach – jako pick-up z pojedynczą kabiną, podwójną, a także w odmianach do zadań specjalnych z podwójnymi kołami tylnej osi. Szczególne miejsce w gamie zajmuje model F-150 Raptor, do którego napędu służy 3,5-litrowy, podwójnie doładowany silnik V6 EcoBoost o mocy 456 KM i momencie obrotowym wynoszącym 691 Nm – to prawdziwy potwór na kołach.

2019 Ford F-150 Raptor
Ford F-150 Raptor jest napędzany 456-konnym, podwójnie doładowanym silnikiem benzynowym.

Produkcja F-150 odbywa się w trzech amerykańskich fabrykach koncernu Ford – w Dearborn (fabryki Stamping oraz Truck, stan Michigan) oraz w Clacyomo w Missouri (Kansas City Assembly). Do sierpnia 2018 r. powstało 44,03 mln egzemplarzy Fordów serii F. Tym samym nowe auto opuszcza bramy fabryki średnio co 50,1 s.

2018 Ford F-Series Super Duty Limited
Ford serii F w wersji Super Duty ma z tyłu podwójne koła.

3. Volkswagen Golf – 35 mln sztuk (stan na marzec 2019 r.)

Aktualna siódma generacja Golfa od momentu pojawienia się na rynku do dnia dzisiejszego pozostaje najpopularniejszym samochodem Europy. Ostatnim modelem, który na Starym Kontynencie sprzedawał się lepiej był Peugeot 207, który w 2007 r. pokonał kompaktowego Volkswagena dokładnie o 1652 sztuki, trafiając do 437 262 klientów. Od początku XXI wieku Golf nie był na najwyższym stopniu podium tylko trzy razy – w 2006 r. europejskim bestsellerem okazał się Opel Astra, a w 2003 r. tytuł ten przypadł Peugeotowi 206.

Volkswagen e-Golf
Elektryczny e-Golf ma baterie o pojemności 35,8 kWh, co pozwala mu pokonać dystans 313 km.

W trzecim kwartale bieżącego roku poznamy ósmą generację Golfa, którego pierwsze wcielenie debiutowało w 1974 r. Co ciekawe, niemiecki kompakt to jedyny samochód na świecie, który jest sprzedawany z napędem benzynowym, wysokoprężnym, hybrydowym oraz elektrycznym. Obecnie dostępne są 3 wersje nadwoziowe – 5-drzwiowy i 3-drzwiowy hatchback oraz kombi. Obok zwyczajnych odmian, wprawianych w ruch przez 1 z 6 silników do wyboru (cztery benzynowe i dwa turbodiesle), w obecnej ofercie są usportowiona, 184-konna wersja GTD, 245-konne GTI Performance, 290-konne GTI TCR oraz Golf R, wyróżniający się napędem 4×4 i silnikiem o mocy 300 KM.

Volkswagen Golf R
Najmocniejsze seryjne wcielenie Golfa, czyli 4-napędowe, 300-konne R. 0-100 km/h w 4,7 s. Do niedawna Golf R miał silnik o mocy 310 KM.

Pod koniec marca 2019 r. licznik z liczbą wyprodukowanych Golfów przekroczył liczbę 35 mln sztuk. Osiągnięcie jej zajęło niemieckiej firmie 45 lat, czyli 394 200 godzin (23 652 000 minut). A to oznacza, że bramy fabryk Volkswagena nowy Golf opuszcza średnio co 40,5 sekundy.

1974 Volkswagen Golf
Pierwsze wcielenie Golfa wyróżniało się parą okrągłych świateł przednich.

4. Volkswagen Passat – 30 mln sztuk (stan na kwiecień 2019 r.)

Zadebiutował w 1972 r. jako dwu- i czterodrzwiowy sedan oraz trzy- i pięciodrzwiowy liftback. Obecnie w europejskiej sprzedaży znajduje się ósma generacja tego modelu, którą zaprezentowano w 2014 r., a w bieżącym przeszła lifting. Podobnie jak Golf, Passat to samochód o zasięgu światowym. W 2018 r. znalazł 660 453 nabywców (spadek o 2% w stosunku do 2017 r.), co dało mu 8. pozycję wśród światowych bestsellerów. Trzeba jednak pamiętać, że europejski Passat jest różny do tych, które sprzedają się w Stanach Zjednoczonych czy w Chinach.

2019 Volkswagen Passat - wersja na rynek chiński
Passat w wydaniu… chińskim.

30-millionowy Passat zjechał z taśmy produkcyjnej 3 kwietnia bieżącego roku. Było to hybrydowe kombi – odmiana GTE Variant (218 KM) – w kolorze srebrnym. Co ciekawe, auto nie trafi do klienta indywidualnego, tylko przez pierwsze kilka miesięcy będzie użytkowane we flocie prasowej niemieckiej marki.

2019 Volkswagen Passat
W tym roku ósma generacja Passata przeszła modernizację.

Pierwszy egzemplarz Passata, który zastąpił napędzanego silnikiem chłodzonym powietrzem Volkswagena 1600, opuścił bramy fabryki 14 maja 1973 r. Od tamtej pory średnio nowy egzemplarz tego modelu zjeżdża z taśmy średnio co 48,3 s.

1974 Volkswagen Passat 3d
Jedną z pierwszych odmian Passata był 3-drzwiowy liftback.

5. Volkswagen Garbus – 21 529 464 sztuk

Najstarszy samochód z pierwszej piątki i przy okazji najdłużej wytwarzany. Pierwszy Garbus, zwany potocznie w języku niemieckim Käfer, czyli Chrząszcz (w ang. Beetle), a oficjalnie Typ 1 (Hitler nazywał go KdF-Wagen – od nazwy organizacji Kraft durch Freude, czyli „siła przez radość”), został zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche. Za jego stworzeniem i koncepcją stoi sam Adolf Hitler, który domagał się prostego i taniego samochodu dla ludu.

1938 Volkswagen Kafer
Tak wyglądały pierwsze egzemplarze Garbusa, który zaprojektowano na zlecenie Adolfa Hitlera.

Projekt został rozpoczęty w 1933 r. i zakończony w 1938 r. Nowo powstałe auto wyróżniało się dwudrzwiowym, nieco ponad 4-metrowym nadwoziem o współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,48 i umieszczonym z tyłu, chłodzonym powietrzem czterocylindrowym silnikiem typu bokser. We wnętrzu Garbusa mieściły się cztery osoby, dla których bagażu przewidziano miejsce pod przednią pokrywą. Karoseria była przymocowana do płaskiego podwozia z centralnym tunelem za pomocą 18 śrub.

1958 Volkswagen Kafer Cabriolet
Produkcja odmiany kabriolet ruszyła w 1949 r.

Pierwsze egzemplarze Garbusa były sprzedawane po prostu jako Volkswagen, natomiast późniejsze oznaczono już wersjami 1200, 1300, 1500, 1302 lub 1303. W przypadku pierwszych trzech wariantów oznaczenie pochodziło od pojemności silnika, natomiast odmiany 1302 i 1303 oznaczały już nowsze generacje modelu. Oryginalny Garbus miał 25-konną jednostkę napędową, która rozpędzała go do prędkości maksymalnej 105 km/h, mijając 100 km/h ze startu zatrzymanego po upływie 50 s.

Wytwarzanie Garbusa rozpoczęto w 1938 r., ale wybuch II wojny światowej sprawił, że produkcję przestawiono na pojazdy wojskowe, oparte na podwoziu KdF-Wagena. Po wojnie fabryka Volkswagena miała zostać rozebrana i przeniesiona do Wielkiej Brytanii, ale żaden z tamtejszych producentów nie był tym zainteresowany, twierdząc, że auto nie spełnia podstawowych wymogów technicznych. Wytwórnię pozostawiono na miejscu, choć na początku wytwarzano w niej pojazdy wojskowe przeznaczone dla Wielkiej Brytanii.

Volkswagen Garbus Sedan Ultima Edicion
Pożegnalna wersja Garbusa, czyli Volkswagen Sedan Ultima Edicion.

Ponowną produkcję Garbusa, któremu nadano nazwę Typ 1, przywrócono w 1946 r. W dużej mierze to zasługa brytyjskiego majora Ivana Hirscha. To on najpierw usunął potężny niewybuch z dachu fabryki, a później namówił Brytyjczyków do zamówienia 20 000 sztuk tego niemieckiego samochodu. W 1955 r. z taśm zjechał 1-milionowy egzemplarz Käfera.

Garbus był wytwarzany przez 65 lat – do 2003 r. Powstawał w Niemczech, Australii, Brazylii, Indonezji, Finlandii, Irlandii, Malezji, Nowej Zelandii, Nigerii, na Filipinach, w Republice Południowej Afryki, Wenezueli, Jugosławii oraz w Meksyku. To właśnie w kraju Ameryki Południowej powstał ostatni, 21 529 464 egzemplarz Käfera, co miało miejsce w czerwcu 2003 r. Z okazji zakończenia produkcji stworzono specjalną serię Garbusa, zwaną Volkswagen Sedan Ultima Edicion i wyprodukowaną w liczbie 3000 sztuk. Ostatnia trafiła do muzeum Volkswagena w Wolfsburgu.

Ostatni Garbus zjechał z taśmy produkcyjnej w 2003 r.

Jakie modele zajmują kolejne miejsca w zestawieniu? W przypadku poniższych aut istnieją już spore rozbieżności co do liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Oto lista, którą udało się nam stworzyć na podstawie dostępnych danych:

6. VAZ 2101 – ponad 20 mln sztuk (468 792 szt. w 2018 r.)

VAZ 2101
7. Toyota Camry – 19 mln sztuk (stan na kwiecień 2019 r.)

Toyota Camry Hybrid
8. Honda Civic – 18,5 mln sztuk, choć niektóre źródła podają 24 mln

Honda Civic
9. Ford Escort – 19 mln sztuk (niektóre źródła podają ponad 20 mln)

Ford Escort
10. Honda Accord – 17,5 mln sztuk

Honda Accord
11. Ford Model T – 16,5 mln sztuk

Ford Model T
12. Ford Fiesta – ponad 16 mln sztuk

Ford Fiesta

Fot. Producenci, Wikipedia

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji