Samochód nie pozostaje obojętny na utrzymujące się dłuższy czas mrozy. Niektóre odchylenia od normy ich pracy wynikają właśnie z niskiej temperatury otoczenia. Oto najczęstsze usterki pojawiające się na mrozach i znikające wraz z ociepleniem.

Chociaż samochody konstruowane są w taki sposób, by zapewniały całkowitą mobilność w każdych warunkach pogodowych, skrajne wartości temperatur mocno odciskają piętno na prawidłowej pracy jednostki napędowej i wszelkich podzespołów samochodu. Z pewnymi odchyleniami od normy trzeba się zmagać podczas letnich upałów, np. silnik miewa tendencję do przegrzewania się, a klimatyzacja „nie ma siły” schłodzić wnętrza. Tak samo nie można wykluczać, że na pewne niespodzianki nie natrafimy również zimą. Biorą się one zarówno z negatywnego oddziaływania niskich temperatur na układ napędowy (gęstniejący olej, wyczerpany akumulator), jak i intensywnych opadów śniegu, zakrywających różnego rodzaju radary i czujniki w nowoczesnych samochodach.

Wybraliśmy 10 najczęściej zgłaszanych przez użytkowników aut problemów, które pojawiają się w okresie intensywnych mrozów i najczęściej mijają po nadejściu odwilży. Jeśli stwierdzimy któryś z nich w naszym samochodzie, poczekajmy z wizytą u mechanika – pojedźmy tam dopiero, gdy niepokojące objawy nie ustąpią po ociepleniu.

Utrudniony rozruch silnika

Powolne kręcenie rozrusznikiem albo całkowity brak reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce zazwyczaj ma najprostsze wytłumaczenie – wyczerpany akumulator. Mrozy, podobnie jak upały, przyspieszają proces rozładowywania baterii, dlatego nie trzeba od razu kupować nowej, tylko porządnie naładować obecną. Dopiero gdy akumulator „pada” już po całonocnym postoju, zazwyczaj do niczego się nie nadaje. Jeśli problem nie ustaje po nadejściu ocieplenia, winny może być również rozrusznik.

Jak sprawdzić stan akumulatora? Po czym poznać, że bateria się rozładowała?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Zamarzające paliwo

Z tym problemem zmierzyli się niektórzy użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla. Podczas silnych mrozów z oleju napędowego wytrąca się parafina, która zatyka filtr paliwowy i uniemożliwia uruchomienie silnika. Najprościej odholować wtedy auto do ciepłego garażu i poczekać, aż „ropa” rozmarznie. By nie narażać się na tak nieprzyjemną niespodziankę, zimą warto kupić niedrogi dodatek do oleju napędowego i go od czasu do czasu stosować. Zalecamy również tankowanie na markowych stacjach, posiadających w ofercie oleje napędowe przystosowane do pracy w niskich temperaturach.

Co zrobić, gdy w trasie skończy się paliwo?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Ciężkie wybieranie biegów

Ruszając mocno wychłodzonym autem często stwierdzamy, że skrzynia biegów pracuje w nim z wyraźnym oporem i pogorszoną precyzją. Dzieje się tak z powodu gęstnienia oleju w niskich temperaturach – zarówno w silniku, jak i skrzyni biegów. W obydwu przypadkach potrzeba czasu, by środek smarny odpowiednio się rozgrzał, a w mechanizmach znikły dodatkowe obciążenia związane z pracą na zimnym oleju. Dlatego po przejechaniu kilkunastu kilometrów skrzynia biegów powinna wrócić do „dawnej” pracy, a silnik – zauważalnie mniej palić.

Lubisz ręczną skrzynię biegów? Lepiej o tym zapomnij!

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Uciążliwe dymienie z wydechu

Zimą samochody potrafią nadmiernie dymić z wydechu nawet przez kilkadziesiąt kilometrów od rozpoczęcia podróży. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że jest to efekt skraplającej się pary wodnej. Powstałe w ten sposób kłęby mają biały kolor i dłużej utrzymują się w powietrzu niż „zwykły” dym. Wraz z nadejściem ocieplenia auto powinno przestać dymić.

Jak policja walczy z nadmiernie dymiącymi silnikami Diesla?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Zablokowany hamulec ręczny

Dopóki nie nadejdą mrozy, hamulec ręczny zazwyczaj działa bez zarzutu, nawet jeśli w mechanizmie pojawią się jakieś defekty (np. uszkodzi się pancerz linki). Niskie temperatury spotęgują jednak awarię np. poprzez zamarznięcie wody, która przez nieszczelność dostała się do mechanizmu. Po nadejściu ocieplenia linka powinna odpuścić, ale najlepiej od razu udać się na naprawę „ręcznego”. W przypadku auta z zablokowaną tylną osią zostaje tylko transport lawetą.

Masz takie hamulce? Za naprawę zapłacisz 24 tys. zł!

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Zatkane dysze spryskiwaczy

Uruchamiamy spryskiwacz dźwigienką, a z niego albo nic nie leci, albo z wyraźnym oporem, mimo że wyraźnie słyszymy pracę pompki pobierającej płyn ze zbiorniczka. Takie niespodzianki przytrafiają się nie tylko zapominalskim kierowcom, którzy przed zimą zapomnieli wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy. Mimo zapewnień producentów, większość płynów powinna zamarzać dopiero przy temperaturach niższych niż -20°C. W praktyce wystarczą do tego już kilkunastostopniowe mrozy. W efekcie zamarzający płyn zatyka dysze spryskiwaczy, a kierowca ma związane ręce. Można próbować delikatnie usunąć lód z otworu wylotowego, ale z należytą ostrożnością, tak by go nie uszkodzić.

Które płyny wymieniać częściej, a które rzadziej niż zaleca producent?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Zauważalne bicie kół

Zalegający na drogach śnieg stopniowo osadza się na wewnętrznej części kół, powodując niepokojące bicie na kierownicy, odczuwalne zwłaszcza podczas wyższych prędkości. Czasami ubity śnieg sam zleci z kół po kontakcie z drogowymi nierównościami lub w wyniku stopienia przez rozgrzane tarcze hamulcowe, czasami trzeba usunąć go samemu. Problem powinien minąć po nastaniu plusowych temperatur otoczenia.

Jak często ustawiać zbieżność w aucie? Koszty skorygowania geometrii kół

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Nieprawidłowe działanie wyświetlaczy

We współczesnych samochodach spotkamy nawet kilka ciekłokrystalicznych wyświetlaczy pokazujących wszystko, co najistotniejsze dla kierowcy. Podczas mrozów musi on uzbroić się w cierpliwość, ponieważ ekrany w niskich temperaturach pracują wyjątkowo opornie: z opóźnieniem reagują na zmianę ustawień, zawieszają się lub „giną” w nich piksele. Wraz z nagrzewaniem wnętrza zaczynają jednak „ożywać”, by po jakimś czasie bez zarzutu przekazywać informacje.

Innowacyjny wyświetlacz HUD wg Volkswagena. Jak działa?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Usterki elektroniki

Zimowa jazda naszpikowanym elektroniką samochodem bywa irytująca z uwagi na nieustanne przekazywanie kierowcy tzw. fałszywych alarmów, czyli ostrzegania o przeszkodach, których nie ma, lub wyświetlanie błędów kolejnych systemów bezpieczeństwa czy też „wspomagaczy” parkowania. Bierze się to głównie z pokrycia śniegiem „rozsypanych” po całym aucie radarów i czujników, stąd w przypadku nowoczesnych aut warto zadbać o możliwie jak najdokładniejsze odśnieżenie karoserii. Niektórych defektów jednak nie da się „przeskoczyć”, np. bezradności układu rozpoznającego znaki podczas obfitej śnieżycy.

Czy systemom bezpieczeństwa warto bezgranicznie ufać?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Trzeszczące wnętrze

Zimą trzeba po prostu przywyknąć nadmiernego hałasowania elementów wnętrza, zwłaszcza w samochodach z niższych półek cenowych. Czasami słychać również „nowe” odgłosy z zawieszenia lub silnika (głównie piszczący pasek klinowy). Tu również uspokajamy: gdy będzie cieplej, wszystko powinno wrócić do normy.

Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy?

Zimowe usterki wynikające z mrozów 03

Polecamy inne nasze zimowe poradniki:

Czy zimą można umyć samochód?

Czy zimą można używać klimatyzacji?

Czy zimą warto zakrywać chłodnicę w aucie?

Jak przygotować samochód do zimy?

Najczęstsze zimowe problemy z samochodem

Garść przydatnych porad na zimową eksploatację

1 KOMENTARZ

  1. Zimą wystrzegam się używania elektronicznego hamulca postojowego, nie dość że często nie chce zaskoczyć przez temperaturę to jak już zaskoczy jest problem z jego zwolnieniem. To zdecydowanie najbardziej uciążliwy skutek uboczny niskich temperatur. :/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here