PoradyZestawienia10 silników bez dwumasowego koła zamachowego. Brak dwumasy = niższe koszty!

10 silników bez dwumasowego koła zamachowego. Brak dwumasy = niższe koszty!

Koło dwumasowe jest jednym z najdroższych elementów we współczesnych samochodach. Oto lista 10 silników, w których dwumasowego koła zamachowego nie ma i dzięki temu unikniemy kosztownych wydatków.

Producenci samochodów nie zaczęli wprowadzać dwumasowych kół zamachowych do swoich aut bez przyczyny. Dzięki dzisiejszej technologii, tj. zastosowaniu turbodoładowania i zaawansowanego wtrysku bezpośredniego, współczesne silniki osiągają kilkakrotnie większe moce niż dziesiątki lat temu, a to niesie ze sobą wzrost rozwijanego momentu obrotowego i generowanie sporych wibracji. Koło dwumasowe ma za zadanie stłumić wydzielane drgania, działając korzystnie nie tylko na komfort jazdy, ale i na proces zużycia komponentów silnika.

Zalety i wady dwumasowego koła zamachowego

W praktyce zastosowanie dwumasowego koła zamachowego rzeczywiście sprawia, że silniki diesla o dużej mocy i potężnym momencie obrotowym pracują tak cicho i bez wibracji, że można je pomylić z konstrukcjami benzynowymi. Obecnie ten skomplikowany element spotkamy również w wielu silnikach zasilanych benzyną. Jego trwałość jest różna, ale naturalne zużycie następuje przy przebiegu ok. 200 tys. km. Gdy to nastąpi, właściciela czeka gruby wydatek – w najlepszym wypadku ok. 1500 zł za element plus 500 zł robocizny. Do niektórych silników (głównie aut japońskich, gdzie często brakuje zamienników), „dwumas” oznacza nawet dwukrotnie większy wydatek. Ten fakt przeraża wielu kierowców. Nic dziwnego, że poszukują w internecie informacji odnośnie jednostek napędowych nie posiadających koła dwumasowego.

Jakie są objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego?

Wymiana dwumasu na koło sztywne

Niektórzy znaleźli inne rozwiązanie problemu i postanowili wymienić koło dwumasowe na sztywne, z innej wersji tego samego sinika. Ten zabieg nie ma jednak sensu ani pod względem kosztów, ani korzyści. Po przekładce silnik zacznie „ciężej” pracować, a samochód szarpać podczas jazdy i ruszania. Czasami pojawiają się problemy z dopasowaniem sztywnego koła zamachowego. Do przekładki często trzeba doliczyć koszty wymiany sprzęgła lub nawet mechanizmu wysprzęglania. To znacznie podnosi ostateczy rachunek.

Jak wydłużyć życie koła dwumasowego? 7 praktycznych porad

Koło dwumasowe rozpowszechniło się na szeroką skalę, ale nie występuje we wszystkich silnikach względnie młodych samochodów. Niektóre kilkuletnie modele miejskie i kompaktowe z drugiej ręki wciąż posiadają w ofercie jednostki bez tego podzespołu. Poniżej przedstawiamy ich listę.

Fiat 1.3 MultiJet - silnikFiat 1.3 MultiJet

Popularne modele: Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Fiat Panda II, Fiat Panda III, Fiat Punto III, Fiat Albea, Fiat Linea, Fiat Idea, Fiat Fiorino/Qubo, Fiat Strada, Citroen Nemo, Peugeot Bipper

Opracowany przez Fiata niewielki turbodiesel montowano także w niektórych Oplach, Suzuki, Peugeotach czy Citroenach. Dwumasowego koła zamachowego nie mają tylko Fiaty i modele pochodnie, np. Citroen Nemo/Peugeot Bipper. Za najprostsze w budowie uchodzą jednostki o słabszych parametrach (70/75/90 KM) wyprodukowane przed 2009 rokiem, czyli jeszcze bez filtra cząstek stałych. DPF w tym silniku nie ma łatwo, bowiem napędza on głównie auta poruszające się wyłącznie po mieście. Przeciętnie prezentuje się trwałość łańcuchowego napędu rozrządu.

Fiat 1.3 MultiJet - Fiat Panda II
Do Pandy II trafiły wyłącznie uproszczone odmiany 1.3 MultiJet o mocy 70/75 KM.

Peugeot 1.4 HDi - silnikCitroen-Peugeot 1.4 HDi

Popularne modele: Citroen C1 I, Citroen C2, Citroen C3 I, Citroen C3 II, Citroen Nemo, Peugeot 107, Peugeot 1007, Peugeot 206/206+, Peugeot 207, Peugeot 307, Peugeot Bipper, Toyota Aygo I

Najmniejszy francuski turbodiesel występował w kilku wersjach mocy, z czego najsłabsze (54/68 KM) nigdy nie miały dwumasowego koła zamachowego. W 2010 r. dokonano modernizacji, opierającej się w dużej mierze na dodaniu filtra cząstek stałych. Ten silnik występował także w Toyocie Aygo I, ale nie należy go mylić z udanym, japońskim 1.4 D-4D z Yarisów czy Aurisów. Montowano go również w miejskich Fordach, ale tam już miał dwumasowe koło zamachowe.

Peugeot 1.4 HDi - Peugeot 207
W Peugeocie 207 stosowano 68-konną odmianę z filtrem cząstek stałych. Nie uświadczymy w niej jednak „dwumasa”.

Peugeot 1.6 HDi - silnikCitroen-Peugeot 1.6 HDi

Popularne modele: Citroen C2, Citroen C3 I, Citroen C3 II, Citroen C4 I, Citroen C4 II, Citroen C3 Picasso, Citroen Berlingo I, Citroen Berlingo IIPeugeot 206, Peugeot 207Peugeot 307, Peugeot 308 I, Peugeot Partner I, Peugeot Partner II, Ford Fiesta V, Ford Fiesta VI, Ford Focus II, Ford Fusion, Mazda 3 I, Mini Cooper D (R56), Suzuki SX4

Polecany silnik skonstruowany przez PSA, ale montowany m.in. w Fordach, Mazdach, Mini, Suzuki czy Volvo. Koła dwumasowego nie znajdziemy w słabszych wariantach wyprodukowanych przed 2010 rokiem. Mowa zatem o niemłodych już samochodach o mocy do 90 KM, czyli głównie miejskich i kompaktowych. Posiadały one wadę fabryczną w postaci tracących drożność przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki. Często wymiany wymagają już podkładki pod wtryskiwaczami.

Peugeot 1.6 HDi - Ford Focus II
W Focusie opisywany silnik określano jako 1.6 TDCi. Koła dwumasowego nie mają odmiany rozwijające 90 KM.

Peugeot 2.0 HDi - silnikCitroen-Peugeot 2.0 HDi

Popularne modele: Citroen Xsara, Citroen Xsara Picasso, Citroen Xantia, Citroen Berlingo I, Peugeot 206, Peugeot 306, Peugeot 307, Peugeot 406, Peugeot Partner I

Ma wszystkie atrybuty idealnego silnika – mało pali, jest niezawodny i znany mechanikom, przez co łatwo go tanim kosztem naprawić. W dodatku nie do wszystkich odmian montowano dwumasowe koło zamachowe. Pozbawione tego elementu (podobnie jak intercoolera i turbo ze zmienną geometrią łopatek) zostały wersje rozwijające 90 KM, a takie trafiały się nawet w miejskich Peugeotach 206. Z czasem z 2.0 HDi zaczęto „wyciskać” znacznie więcej, a w parze z tym poszło skomplikowanie osprzętu.

Peugeot 2.0 HDi - Peugeot Partner I
W duecie Berlingo/Partner I jednostka 2.0 HDi pojawiła się stosunkowo późno, bo w 2005 r.

Hyundai Kia 1.6 CRDi - silnikHyundai/Kia 1.6 CRDi

Popularne modele: Hyundai i20 I, Hyundai i30 I, Kia Cerato, Kia Cee’d I

Koreańska konstrukcja pokazuje, że dwumasowe koło zamachowe nie musi występować nawet w ponad 100-konnym silniku. Mowa tu o odmianach 90/110/116 KM. Przeważnie znajdziemy je w pierwszych generacjach kompaktowych modeli koncernu (Hyundai i30/Kia Cee’d). Dodatkowo silnik otrzymał doładowanie turbosprężarką o stałej geometrii i prosty układ wtryskowy, a to pozwala zredukować koszty serwisowania do minimum.

Hyundai Kia 1.6 CRDi - Kia Cee'd I
90- i 116-konne warianty 1.6 CRDi w Kii Cee’d I nie posiadają koła dwumasowego, ale wersja 128 KM – już tak.

Opel 1.7 DTI CDTI - silnikOpel 1.7 DTI/CDTI

Popularne modele: Opel Corsa C, Opel Astra G, Opel Astra H, Opel Meriva A

To dość leciwa w dzisiejszych czasach konstrukcja Isuzu po modyfikacjach obejmujących m.in. dodanie wtrysku bezpośredniego, produkowana w naszej rodzimej fabryce w Gliwicach. Dwumasowego koła zamachowego nie mają wszystkie odmiany DTI i najsłabsze CDTI (z common rail) – „dwumas” stosowano dopiero w 1.7 CDTI rozwijających więcej niż 80 KM, a dokładnie tyle generował podstawowy turbodiesel np. w Astrze 3. generacji.

Opel 1.7 DTI CDTI - Opel Astra II
W 1,7-litrowych turbodieslach z Astry II (DTI i CDTI) nie uświadczymy dwumasowych kół zamachowych.

Renault 1.5 dCi - silnikRenault 1.5 dCi

Popularne modele: Dacia Sandero I, Dacia Logan I, Renault Twingo II, Renault Clio II, Renault Clio III, Renault Modus, Renault Megane II, Renault Megane III, Renault Scenic II, Renault Kangoo I, Renault Kangoo II, Nissan Micra III, Nissan Almera II, Nissan Note I, Nissan Note II

Jeśli nie chcemy „dwumasu”, musimy zdecydować się na odmiany słabsze niż 90 KM. Spektrum mocy francuskiego turbodiesla jest dosyć rozległe – podstawowe rozwijają lekko ponad 60 KM, a najmocniejsze, montowane nawet w Lagunach, powyżej 100 KM. Niestety, we wszystkich szwankuje układ wtryskowy, a sporo starszych samochodów z 1.5 dCi ma już za sobą kapitalny remont wymuszony obróceniem panewek wału korbowego. Kupno wariantu bez koła dwumasowego i dbanie o regularną wymianę oleju powinny zapewnić spokojną eksploatację.

Renault 1.5 dCi - Renault Clio II
Jeśli Clio II 1.5 dCi bez „dwumasa”, to tylko w odmianach 65 KM i 82 KM. W ofercie była jeszcze wersja 101-konna.

Toyota 1.4 D-4D - silnikToyota 1.4 D-4D

Popularne modele: Mini One D I, Toyota Yaris I, Toyota Yaris II, Toyota Yaris III, Toyota Yaris Verso, Toyota Auris I, Toyota Auris II, Toyota Corolla IX, Toyota Corolla X, Toyota Corolla XI

Niezależnie od mocy (75/90 KM), żaden wariant silnika Toyoty nie jest wyposażony w „dwumas”, ale jak na ówczesne lata i tak był jednostką nowoczesną (wtrysk common rail, turbo ze zmienną geometrią i filtr DPF od 2008 r.). Toyota na tyle dopracowała swój silnik, że serwisowanie ogranicza się do wymian płynów eksploatacyjnych. Mocniejsza odmiana, w połączeniu z miejskim modelem, okazuje się zaskakująco dynamiczna. Coś musi być na rzeczy, skoro jednostka znalazła zastosowanie w Mini One D 1. generacji.

Toyota 1.4 D-4D - Toyota Auris I
Wariant 1.4 D-4D w Aurisie polubią jedynie kierowcy preferujący spokojny styl jazdy.

Volkswagen 1.4 TDI - silnikVolkswagen 1.4 TDI

Popularne modele: Audi A2, Audi A1 I, Seat Arosa, Seat Ibiza III, Seat Ibiza IV, Skoda Fabia I, Skoda Fabia II, Skoda Roomster, Skoda Rapid, Volkswagen Lupo, Volkswagen Fox, Volkswagen Polo IV, Volkswagen Polo V

Nieoficjalny następca silnika SDI powstał na bazie popularnego 1.9 TDI. W niektórych 1.4 TDI (głównie tych słabszych) wyprodukowanych do 2014 r. nie spotkamy koła dwumasowego – ten element trafił dopiero do wersji opracowanych na bazie rodziny silników EA288 (1.6 TDI/2.0 TDI). Starsze odmiany cechuje jednak poważna wada fabryczna w postaci pojawiającego się luzu osiowego na wale korbowym. Patrząc na realne wartości samochodów, w których był montowany, naprawa nie ma ekonomicznego sensu.

Volkswagen 1.4 TDI - Skoda Fabia I
3-cylindrowy 1.4 TDI zastąpił w Fabii wolnossące jednostki 1.9 SDI.

Volkswagen 1.9 TDI - silnikVolkswagen 1.9 TDI

Popularne modele: Audi 80 B4, Audi A4 B5, Volkswagen Passat B5

Pierwszy wypust legendarnej jednostki Volkswagena z pompą wtryskową zamiast pompowtryskiwaczy nosi oznaczenie 1Z i pojawił się już na początku lat 90. Jeszcze nie zastosowano w nim koła dwumasowego, a w nowszych odmianach jest ono często wymieniane na sztywne koło z 1Z. Mowa tu o wersjach rozwijających mniej niż 110 KM – w mocniejszych „dwumas” już jest. Kres tych maksymalnie uproszczonych (a przez to – legendarnie trwałych) wariantów przypadł na rok 2000. Kupując go nie ma się co jednak nastawiać na zupełną niezawodność – przejeździł bowiem minimum 20 lat, a przez znikome wartości samochodów naprawy odkładane są w nieskończoność.

Volkswagen 1.9 TDI - Audi A4 B5
Recepta na tanie, ekonomiczne i dobrze wykonane auto – Audi A4 B5 1.9 TDI/90 KM. Ważne, by nie kupić „zajechanego” do granic możliwości egzemplarza, a takich jest coraz więcej.

Polecamy uwadze inne nasze zestawienia używanych turbodiesli:

Najlepsze nowoczesne turbodiesle w używanych autach

6 prostych i oszczędnych turbodiesli z drugiej ręki

8 używanych turbodiesli o pojemności 1.5/1.6

Polecane 5-cylindrowe turbodiesle

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji